Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Helags 2 eller Barents Outdoor Dovrefjell 3 Ultralight


erikskaar

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i markedet for å kjøpe et telt som jeg og samboer kan bruke på turer i marka samt eventuelle langturer og jakt. Fjellsport har om dagen salg på Hilleberg Helags 2 for rundt 7000kr som virker som et godt alternativ. Jeg har også sett at Barents Outdoor selger sitt Dovrefjell 3 Ultralight til en rimelig penge på outletten sin (Ca 1000kr billigere), men det er veldig vanskelig å finne erfaringer med dette teltet. Jeg har ikke planer om å oppsøke dårlig vær, men om teltet må takle det også, spesielt i høstmånedene. Verdt å nevne at vi muligens skal skaffe oss en labrador i fremtiden, men tror begge teltene skal få plass til det da vi ikke er de lengste menneskene.

 

Hva ville dere valgt? Noen andre telt som ligger rundt samme pris som kan være verdt å sjekke ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For sommermånedene ville jeg personlig valgt helags for ventilajsonsmulighetene, men for litt lenger ut i høstjakta hadde jeg nok valgt et telt hvor ytterduken går helt ned til bakken. Barents Outdoor er mer eller mindre der samme som Helsport, og med Dovrefjell-teltet trår du neppe feil. Hvis jeg skulle foreslått noe i lignendne klasse hadde det vært Fjällräven Abisko Shape som jeg har 60+ netter i selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, sneakyowl said:

For sommermånedene ville jeg personlig valgt helags for ventilajsonsmulighetene, men for litt lenger ut i høstjakta hadde jeg nok valgt et telt hvor ytterduken går helt ned til bakken. Barents Outdoor er mer eller mindre der samme som Helsport, og med Dovrefjell-teltet trår du neppe feil. Hvis jeg skulle foreslått noe i lignendne klasse hadde det vært Fjällräven Abisko Shape som jeg har 60+ netter i selv.

Støtter meg på Fjällräven-anbefalingen. Jeg har mange netter gjennom hele året bak meg i et Abisko Lite 3 (shape er samme teltet med stort fortelt). Det står stramt og fint, tåler vær, gode løsninger, akseptabel vekt for et telt som også tåler litt vinterbruk. Sjekk Jakt og Friluft - de har ofte svært gode priser på disse teltene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Ser at både ultralightene til Barents og Fjällräven har vannsøyle på 3000mm på ytterteltet mot Hillebergs 5000mm, og Abisko ser ut til å ha nogenlunde lavere vannsøyle på bunnduken enn Dovrefjell. Er dette noe som har noe betydning på slike telt?

Har også begynt å se på Barents Trollheimen 3 UL og må si det har begynt å friste pga muligheten til å åpne hele fronten i tillegg til litt bedre takhøyde enn Abisko Shape. Da må jeg isf. vente på det kommer et brukt på nettsiden eller holde øynene åpne på FINN 👀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskaar skrev (29 minutter siden):

Har også begynt å se på Barents Trollheimen 3 UL og må si det har begynt å friste pga muligheten til å åpne hele fronten i tillegg til litt bedre takhøyde enn Abisko Shape.

Jeg har BO Trollheimen U 3PL, og høyden i forteltet er god. Også fint å kunne åpne hele fronten som du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3000 mm er for alle praktiske formål vanntett når det kommer til telt. Alle disse teltene vil fungere fint, og alle lages av gode, seriøse produsenter. Ingen blir nok i så måte feil.

Helags er den som skiller seg litt ut. Det har ventilasjon mot bakken (skjørteventilasjon), og vil derfor fungere svært dårlig på vinteren. Tetter du med snø rundt blir det helt tett, så det går ikke, og lar du være å tette vil det blåse snø inn. Til 3-sesongsbruk går det fint. Helags har også lite fortelt i hver ende i stedet for stort i én ende. Det er noe jeg personlig synes er veldig funksjonelt (har Hilleberg Keron som er likt utformet). Er man flere på tur kan man ha hver sin inngang, eller man kan ha bløte klær og sekker i én inngang, og mat i den andre. Det gir også suveren mulighet for å åpne hver dør og få god gjennomtrekk, når sola steiker på teltduken og man gjerne vil sove noen timer lengre. Siden innerteltet ikke skråner i noen ende så vil også romfølelsen inne være mye større. Det vil du sette pris på når dere er to stk pluss stor hund.

Så om det kun er snakk om bruk på barmarksføre ville jeg valgt Helags. Skal det også brukes litt på vinterføre ville jeg valgt en av de andre (trolig Shape 3).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskaar skrev (4 timer siden):

Abisko ser ut til å ha nogenlunde lavere vannsøyle på bunnduken enn Dovrefjell. Er dette noe som har noe betydning på slike telt?

👀

Faktisk, nå som du sier det. Jeg har hatt ett Abisko Shape, og har nå Abisko Endurance.

Bunnduken på disse teltene er faktisk skikkelig dårlig. Setter jeg opp teltet på en fuktig myr, så er det pissbløtt under liggeunderlagene dagen etterpå.

Samma om teltet står i hagen noen dager i regnvær.

Jeg er faktisk sjokkert over at så dyre, og ellers svært gode telt, har valgt en så pissdårlig bunnduk. Man ser at den rett og slett «sveller» om den ligger lenge på fuktig underlag

Jeg blandet ut baderomssilikon med whitespirit og penslet på utsiden av bunnduken på mitt Endurance, og det har løst problemet.

Bortsett fra bunnduken er innerteltsdøren irriterende. Hvorfor kan de ikke ha glidelåsen helt opp til kanten, som på hilleberg, og 360 graders åpning?!?… Barents Outdoor har faktisk også en dustete glidelås til døren i innerteltet på tunnelteltene, den har de spart på lengden på, og samtidig gjort nips-lommene i innerteltet skrå og dårlige.

Jeg tror mange av de som lager telt er akademikere eller designere framfor praktikere. Derfor blir det vel sånne merkelige løsninger av og til.

Exped er en produsent jeg synes har gjennomgående smarte og innovative løsninger på teltene sine. Orion er jo ett knalltelt, synes jeg. Smart stangpose, tørkeloft (eller bare heng opp 3 snorer), takhøyde, gode lommer inni teltet, bardunsamlere som fungerer, og en teltpose som kan diskuteres om er bedre/dårligere enn standard. Oppsett i vind fungerer også bra, men det krever at man gjør det på riktig måte. Så mitt forslag er Orion Extreme 3 eller Orion UL 3. 2023 modell har lengre liggelengde enn eldre modeller om det er viktig.

Venus ser også bra ut (litt lettere og lavere, mm.)

Men du finner nok ulemper og rariteter med alle telt.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (7 minutter siden):

Exped er en produsent jeg synes har gjennomgående smarte og innovative løsninger på teltene sine. Orion er jo ett knalltelt, synes jeg. Smart stangpose, tørkeloft (eller bare heng opp 3 snorer), takhøyde, gode lommer inni teltet, bardunsamlere som fungerer, og en teltpose som kan diskuteres om er bedre/dårligere enn standard. Oppsett i vind fungerer også bra, men det krever at man gjør det på riktig måte. Så mitt forslag er Orion Extreme 3 eller Orion UL 3. 2023 modell har lengre liggelengde enn eldre modeller om det er viktig.


Kan jo også legge til en annen fordel med Orion, som du ikke nevnte: Teltet har to innganger og to fortelt. Praktisk når man er to og eventuelt også skal skaffe seg hund etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kbruaz skrev (1 minutt siden):


Kan jo også legge til en annen fordel med Orion, som du ikke nevnte: Teltet har to innganger og to fortelt. Praktisk når man er to og eventuelt også skal skaffe seg hund etterhvert. 

Ja. Og ikke minst på varme sommerdager, når man får luft gjennom teltet. Det blir mye svalere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.