Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellstøvler str 40 til 12-åring


langen

Anbefalte innlegg

Hei, min datter på 12 trenger nye fjellstøvler, str 40. 
 

Er det noen spesielle hensyn man bør ta? Hun veier jo mindre enn en voksen dame med str 40, og har vel ditto behov for litt lettere skotøy. Sikkert mindre behov for veldig stabilitet også, siden det er færre kilo som skal «stabiliseres»..

Mottar gjerne konkrete tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om skoene trenger å være stabile eller ikke er vel stort sett avhengig av hvor mange kilo hun skal bære. Er det snakk om rene dagsturer med lett sekk? Eller er det snakk om ukeslange turer i fjellet hvor hun skal bære mat, sovepose og telt?

Uansett så er min første tanke de skoene her: https://www.zalando.no/adidas-performance-terrex-mid-gtx-unisex-fjellsko-steelgrey-threeimpact-orange-ad543c02d-c11.html?size=40&lang=no&otid=default&wmc=SEM470_NB_GO._8547063993_710858624_36657267065.&opc=2211&mpp=google|v1||pla-294505072980||9047236||g|c||163890259613||pla|AD543C02D-C110065000|294505072980|1|&gad_source=1

De er halvhøye Gore-Tex sko, så vanntette og pustende, som er kjent for å være veldig komfortable. Det er sko som vil fungere veldig bra både til dagsturer og til langturer med en lett til medium sekk på ryggen. Jeg har aldri brukt dem selv men det er flere jeg jobber med som skryter veldig av dem.

Men man må selvfølgelig prøve dem på, sko må passe til foten. Det som er en god sko for en person kan være helt feil for an annen.

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng med bæring ja :D Blir nok stort sett bare dagsturer med ditto sekk.

Burde kanskje lagt til at en baktanke er klassetur til Galdhøpiggen senere iår, mtp hva slags terreng skoene bør takle.

Er de Adidas’ene mer for skog&mark, eller er de mer robuste enn de ser ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, langen said:

Godt poeng med bæring ja :D Blir nok stort sett bare dagsturer med ditto sekk.

Burde kanskje lagt til at en baktanke er klassetur til Galdhøpiggen senere iår, mtp hva slags terreng skoene bør takle.

Er de Adidas’ene mer for skog&mark, eller er de mer robuste enn de ser ut?

Det blir noe mellom jogge og fjellsko. Men de er også gore-tex sko, altså vanntette.

Jeg bruker noe tilsvarende selv på mesteparten av mine fjellturer.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du ein La sportiva raptor mid og eit par gamasjar så har du både til fjelltur med  snøparti med lett dagstursekk og sko som kan nyttast til mykje anna også. 

Evt kjøpe ein lett rein fjellstøvel og nytte som vintersko også.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (På 15.4.2024 den 18.16):

Om skoene trenger å være stabile eller ikke er vel stort sett avhengig av hvor mange kilo hun skal bære. Er det snakk om rene dagsturer med lett sekk? Eller er det snakk om ukeslange turer i fjellet hvor hun skal bære mat, sovepose og telt?

Uansett så er min første tanke de skoene her: https://www.zalando.no/adidas-performance-terrex-mid-gtx-unisex-fjellsko-steelgrey-threeimpact-orange-ad543c02d-c11.html?size=40&lang=no&otid=default&wmc=SEM470_NB_GO._8547063993_710858624_36657267065.&opc=2211&mpp=google|v1||pla-294505072980||9047236||g|c||163890259613||pla|AD543C02D-C110065000|294505072980|1|&gad_source=1

De er halvhøye Gore-Tex sko, så vanntette og pustende, som er kjent for å være veldig komfortable. Det er sko som vil fungere veldig bra både til dagsturer og til langturer med en lett til medium sekk på ryggen. Jeg har aldri brukt dem selv men det er flere jeg jobber med som skryter veldig av dem.

Men man må selvfølgelig prøve dem på, sko må passe til foten. Det som er en god sko for en person kan være helt feil for an annen.

Støtter opp om disse skoene. Begge mine har brukt disse. Lette gode å gå i, godt feste og god holdbarhet. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer også for La Sportiva Ultra Raptor II Mid GTX. Men vær obs på at disse er små og smale, så hun bør sikkert ha str. 41, særlig mtp på at de skal brukes på snø og dermed sikkert med ganske tykke (ull)sokker.

Jeg har selv brukt slike sko veldig mye og over alt, inkl. på teltturer med tung sekk på høyfjellet. Grep og komfort er fullstendig overlegent, men de bør helst prøves i butikk først, for å være sikker på at de passer. (Det gjelder vel forsåvidt alle sko.)



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.