Gå til innhold
  • Bli medlem

Oksen fra Tjoflåt


Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å ta en vårtur på Oksen, men liker fjellski mye bedre enn rando-utstyret. Har også planer om å få med meg flere som kun har fjellski. Skiferdighetene til turfølget er gode. Er det noen her som kan gi noen råd?

eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Skrevet (endret)

Oksen, Rett «over» Hardangerbrua, mellom Granvin og Ulvik. Vet at det går an å starte fra Tveita ved Granvin og ta stigningene over en lang, men har mest lyst til å prøve opp fra Tjoflåt. 
 

eirik

Endret av eirikw
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://ut.no/turforslag/1112154721/oksen-legendarisk-topptur-ved-hardangerfjorden#13.18/60.45422/6.65963

Hvorfor velge den bratteste versjonen av tur dit og så insistere på fjellski? Det går sikkert greit om snøen ikke er hard, og man tar av seg skiene og går opp og ned de bratteste bakkene, men blir det den beste turen? Mye av helningen er også sørvendt så den vil raskere bli snøfri, men man slipper forhåpentligvis også isete og hard snø da. Veien går jo også et godt stykke oppover. Er den brøytet?

Det ser ut som et kult fjell med god utsikt, og jeg håper noen med erfaring fra den eller området, kan si noe om turen og komme med skikkelige innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor går snøgrensa i området nå? Som vårskitur ville jeg personlig ha drøyd turen til snøgrensa går på rundt 600 moh, så man kan ta hjorteskogen til fots. Uten at jeg har vært der så ser det balete oppi skogen der uansett skitype.

Liten digresjon... jeg kan anbefale Olsskavlen  1576moh opp fra Raundalen. Det er jo sånn høvelig i nærheten.. Utrolig fin tur som jeg gikk med randoski, men som fint kan gåes med fjellski

Lenke til kommentar
Del på andre sider

graham skrev (13 minutter siden):

Hvor går snøgrensa i området nå? Som vårskitur ville jeg personlig ha drøyd turen til snøgrensa går på rundt 600 moh, så man kan ta hjorteskogen til fots. Uten at jeg har vært der så ser det balete oppi skogen der uansett skitype.

Ser ut som ca. 600 på sørsida, og ned mot 400 på nordsida (fra Copernicus Browser) :

Copernicus.thumb.jpg.7cc2eb446abf1c0237ce4305c79f18c8.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rokkitan skrev (23 timer siden):

https://ut.no/turforslag/1112154721/oksen-legendarisk-topptur-ved-hardangerfjorden#13.18/60.45422/6.65963

Hvorfor velge den bratteste versjonen av tur dit og så insistere på fjellski? Det går sikkert greit om snøen ikke er hard, og man tar av seg skiene og går opp og ned de bratteste bakkene, men blir det den beste turen? Mye av helningen er også sørvendt så den vil raskere bli snøfri, men man slipper forhåpentligvis også isete og hard snø da. Veien går jo også et godt stykke oppover. Er den brøytet?

Det ser ut som et kult fjell med god utsikt, og jeg håper noen med erfaring fra den eller området, kan si noe om turen og komme med skikkelige innspill.

Det korte svaret, rokkitan, er vel at jeg liker nedoverbakker, selv på fjellski! Så lenge hellinga er under 30 grader vil faren for skred være liten. Mange skredulykker hadde vært unngått ved at en øker vanskegraden ved å velge smalere ski. Trenden i dag er å bruke de breieste skia og gå / kjøre bratt nok til at det blir vanskelig. Men, smale ski og slake bakker tar seg jo ikke så godt ut på den filmen en «selvsagt» må legge ut fra ethvert stunt som er gjort!

Du anbefalte Olsskavlen, graham. Jeg gikk hele Raundalsryggen fra Kaldevass for 4 -5 år siden. En flott skitur, to netter i telt, men lar seg nok gå på kortere tid. Kommer du østfra så må slike turer tilpasses togtider! En annen flott vårtur er Kaldevass - Vassfjøra - Osa,  jeg har arrangert flere fellesturer med dette som siste dag påturen. Noen har nok syns utforbakkene har vært i overkant bratte, men tilbakemeldingene etter avsluttet tur har vært veldig gode. 
 

eirik

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også nedoverbakker med både fjellski og på telemark, men velger utstyr etter tur og forhold eller motsatt. Det er selvsagt avhengig av ferdigheter og preferanser også. Jeg har vanlige fjellski (Åsnes Ousland og Alfa Skaget) for flatere turer med litt bakker, for da kan jeg fortsatt kjøre svinger. Så har jeg lettere, bredere og mer innsvingte ski (Falketind 62 med Free/Skaget) for litt brattere turer hvor det blir mest opp og så nedover med mye svinger, og til slutt plast telemarkssko og enda bredere og tyngre ski til de bratteste turene eller de med mest løssnø.

Å velge slakere turer og lettere utstyr er fint, også med tanke på risiko. Jeg gikk på Storhornet på Oppdal: https://ut.no/turforslag/1110843 i februar, som er en slakere tur enn Oksen. Det stod tidligere, hvis jeg husker rett, at turen også kan gås på fjellski, og da jeg gikk den for noen år siden så tenkte jeg at telemarksutstyret var unødvendig tungt på en såpass slak tur. På den siste turen brukte jeg derfor Falketind og Free, og selv om nedturen selvsagt tok litt ekstra tid, så var det ikke mye og oppturen gikk veldig lett. Jeg koste meg med telemarkssvinger nedover, men alle andre jeg så brukte enten randonee, plast telemark eller splitt-brett(snøbrett). Dagen etter gikk vi på Roksdalskammen: https://ut.no/turforslag/1112406 som er en brattere tur og da valgte jeg telemarksutstyret, men det er fortsatt en slakere tur enn Oksen fra Tjoflot.

Hvis det er bratt så kan man selvsagt også krysse, stoppe opp og snu med fjellski i mer overlevelsesmodus, men da syns jeg en del av moroa med turen forsvinner. Derav mine spørsmål.

Du har fått noen gode tips over. Hvis man tar turen opp til 600 m.o.h. til fots så ser resten av turen grei nok ut på fjellski. Da er vel sko som er lette og gode å gå i fine, men det blir mye bæring av ski og bare 2,5 km med de på bena.

Endret av rokkitan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

graham skrev (På 3.4.2024 den 20.59):

Uten at jeg har vært der så ser det balete oppi skogen der uansett skitype.

Når det er sagt så går jo det meste på et vis, litt knot til et visst nivå kan jo ha sin sjarm det også. Du får krydre med et par ord og kanskje et par bilder hvis det blir tur.

 

eirikw skrev (På 4.4.2024 den 11.05):

Du anbefalte Olsskavlen, graham. Jeg gikk hele Raundalsryggen fra Kaldevass for 4 -5 år siden

 

Jeg har hørt gode ord om å gå hele Raundalsryggen eller deler av den,  det ser ut som en fin tur. Og så slipper man å klø fra seg bilen i veikanten som man må gjøre for å gå kun Olsskavlen  fra den siden. Jeg forsto det slik at det var en parkering tidligere, men folk gjorde ikke opp for seg så grunneier ble lei og stengte plassen... synd når det blir sånn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.