Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS koordinater til kart???


Anbefalte innlegg

Har nettopp fått meg ein Garmin Inreach Mini2. Av to grunnar: tryggleik dersom ulykke utan mobildekning og for å kunne finne ut nøyaktig kor eg er viss eg har bomma på orienteringa. Eg ynskjer å kunne slå på aparatet, lese av koordinatar og så finne ut enkelt kor eg er på kartet. Er dette mogeleg eller er det for mykje forlangt? Får ikkje heilt talformatet eg ser på aparatet til å stemme med det eg les av på kartet. Kanskje eg må velge eit anna format?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tykjen skrev (22 minutter siden):

Har nettopp fått meg ein Garmin Inreach Mini2. Av to grunnar: tryggleik dersom ulykke utan mobildekning og for å kunne finne ut nøyaktig kor eg er viss eg har bomma på orienteringa. Eg ynskjer å kunne slå på aparatet, lese av koordinatar og så finne ut enkelt kor eg er på kartet. Er dette mogeleg eller er det for mykje forlangt? Får ikkje heilt talformatet eg ser på aparatet til å stemme med det eg les av på kartet. Kanskje eg må velge eit anna format?

Et papirkart er ofte oppgitt i UTM, diverse apper og Garmin er ofte oppgitt i lengde og breddegrad, da i tallene grader og desimal minutter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fekk det til no.Måtte sette format til UTM-UPS. Datum til None og Sfæroide til WGS84. Då fekk eg fram noko som ga meining i høve dei blå tala på karta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykjen skrev (6 timer siden):

Ja fekk det til no.Måtte sette format til UTM-UPS. Datum til None og Sfæroide til WGS84. Då fekk eg fram noko som ga meining i høve dei blå tala på karta.

Om du vil ha det «riktig» med koordinater gitt på norske kart, så er det nok ETRS89 UTM det offisielle datum og projeksjon i bruk i Norge. Innstillingene som skal samsvare med dette:

  • Posisjonsformat: UTM-UPS
  • Kartdatum: ETRS89
  • Kartsfæroide: GRS80

Du vil nok ikke få store avvik med den konfigurasjonen du har nå heller (rundt en halvmeter, kanskje), men gitt at innstillingene er tilgjengelige er det jo kanskje like greit å benytte seg av det samme som benyttes på (offisielle) kart.

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykjen skrev (1 time siden):

Men av nyskjerrigheit: kor hen burde eg funne denne informasjonen? Den er jo sentral om du skal bruke eit slikt apparat?

Mener det står på garmin sine sider. Jeg satt og vurderte inreach mini2 vs inreach messenger og mini2 er nok førstevalget nettopp fordi den kan vise UTM noe messenger ikke kan. Dette leste jeg på siden til garmin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykjen skrev (3 timer siden):

Men av nyskjerrigheit: kor hen burde eg funne denne informasjonen? Den er jo sentral om du skal bruke eit slikt apparat?

Som @aico sier står dette på alle kart til turbruk som jeg har sett her i Norge. Men på norske kart vil det normalt stå EUREF89 (eller bare EU89) som er det samme som ETRS89. Elipsoiden/sfæroiden vil likeledes ofte betegnes WGS84, men det er i praksis det samme som GRS80. Selv setter jeg bare WGS84 på både datum og elipsoide/sfæroide. Det har ingen praktisk betydning å benytte noe annet med mindre du driver med geodetiske målinger eller presisjonssystemer. Unøyaktigheten i en håndholdt GPS er mye mye større enn forskjellene i disse to datumene (og for elipsoiden tviler jeg på at GPSen har nok oppløsning i tallene i regnestykkene sine til å representere forskjellen mellom WGS84 og GRS80).

Når det gjelder koordinatsystemet på kartet ser jeg at de ofte blander mellom MGRS og UTM i beskrivelsen på turkartene. De bruker akkurat samme rutenett (med mindre du er syd for 80° S eller nord for 84° N) men MGRS bruker en bokstavkombinasjon for 100 km-ruter der UTM buker tall. For eksempel vil UTM-koordinaten 32 V 463562 6833873  betegnes 32V MP 63562 33873 der tallene 4 og 68 er erstattet med koden MP. En av fordelene med MGRS er at det da kan skrives helt uten mellomrom siden sifrene fordeles med like mange siffer til nord og øst, altså er det entydig å skrive 32VMP6356233873). En annen forskjell er at MGRS bruker samme system fra pol til pol mens UTM bare brukes mellom 80° S og 84° N. Nord og syd for denne sonen benyttes UPS (det vil derfor ofte hete UTM-UPS i stedet for bare UTM når du skal velge koordinatsystem).

Mitt forslag er at du alltid bruker enten latitude/longitude eller UTM når du gir fra deg posisjon (for eksempel til redningstjenesten). Husk å få med sonenummer (32V i eksemplet) og 100-tusen meter tallene (4 og 68). Disse står vanligvis i superskript med ørsmå tall foran de store tallene i margen på kartet, som oftest bare på de linjene der tallet skifter til neste tall (4->5, 68->69). De UTM-koordinatene jeg oppgav har nøyaktighet ned til en meter. Det er ikke enkelt å lese av med så stor nøyaktighet i et 1:50000 papirkart, men man kan bare kutte av siffer i bakkant av nord og øst, like mange i hver, for eksempel 32V 4635 68338 for 100 meters nøyaktighet. Man kan eventuelt slenge på nuller for å gjøre det helt klart: 32V 463500 6833800. Det er viktig å få med sonenummeret med mindre de som mottar koordinaten vet omtrent hvor du er på forhånd (32V eller hva det nå er der du er) fordi i en god del sammenhenger benytter man sone 33 for hele Norge for enkelthets skyld for å slippe å forholde seg til flere soner (for eksempel later norgeskart.no som at hele Norge ligger i sone 33 når du søker med UTM-koordinater, og har du koordinater fra sone 32 vil du havne på helt feil sted, for eksemplet over langt borte i Sverige). For et gitt punkt vil tallene etter sonenummeret bli helt forskjellige hvis man oppgir dem i forhold til to forskjellige sonenummer. Oppgir du ikke sonenummeret er det derfor vanlig å anta at du har gitt koordinatene i sone 33.

Håper dette var mer til oppklaring enn til forvirring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykjen skrev (46 minutter siden):

@Aico: mogelg at eg overser noko men dette er all info eg finn på mitt kart

17116544949648339417717530124799.jpg

Det som står der er at datumet du skal velge er EUREF89 (eller WGS84, hva du velger har ingen praktisk betydning). Det står også at koordinatene er oppgitt i sone 32. Da har du alt du behøver for å oppgi så nøyaktige koordinater som du klarer å lese av i kartet ditt.

Nederst i venstre hjørne vanligvis, eller ett eller flere andre steder langs margen) vil du se resten av koordinatene slik som på dette bildet. For å ikke sverte ned hele kanten med blå skrift oppgir de bare de tallene som endrer seg langsmed kanten.

Kartet bildet er fra er 1:100000. Rutene som er tegnet på kartet er akkurat like store som på 1:50000-kartene, altså 2cm x 2cm, så derfor vil den telle to og to km i stedet for en og en som på kartet du har tatt bilde av.

De svarte tallene (mellom 64 og 66 i mitt bilde) hører til latitude/longitude-koordinatene. En strek bak betyr "minutt", altså 10 minutter. Hadde du sett hele kartkanten bortover hadde du funnet ut at det er 10° 10' i mitt kartbilde.

IMG20240328211131.thumb.jpg.559fd7436ab83e1080123fa395ae0711.jpg

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykjen skrev (35 minutter siden):

@Aico: mogelg at eg overser noko men dette er all info eg finn på mitt kart

17116544949648339417717530124799.jpg

Man må ha – eller bør ha – en viss kjennskap til ulike referansesystemer for å vite hva som er hva, det er ikke lett for hvermannsen å ta sånt på strak arm, forståelig nok.

EUREF89 er det norske navnet på ETRS89, og på et kart i denne målestokken har differansen mellom ETRS89 og WGS84 null praktisk betydning, og de kan vel dermed sies å «stemme» begge to. Antar det er derfor WGS84 er i parentes. Det er først hvis vi snakker om geomatikk-relaterte oppgaver at differansen kan være viktig, for eksempel i forbindelse med landmåling og prosjektering/bygging av konstruksjoner (men da har vi NTM igjen, der krav til nøyaktigheten er større, men det blir et sidesprang).

Så kartet forteller sånn sett at det er gitt i ETRS89/EUREF89 UTM sone 32. UTM er delt inn i ulike soner. I Norge benyttes sone 32, 33 og 35. Den sonen koordinaten er gitt i står ofte først, for eksempel "32 V". UTM-UPS er UTM i kombinasjon med UPS som er et koordinatsystem/projeksjon for polområdene.

Til en GPS for fritidsbruk er det ikke veldig «farlig» om man bruker UTM + WGS84 eller UTM + ETRS89, da differansen er mindre enn nøyaktigheten til enheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykjen skrev (14 timer siden):

Flott! Då har eg fått utfyllande svar på spørsmålet.

Et lite bonustips i samme slengen: Det aller beste er å sjekke at du har overensstemmelse mellom GPS og kart i det du starter turen i fall oppsettet skulle være endret. Du slår den på, leser av koordinatene og sjekker at det stemmer overens med kartet du har med. Da kan du i samme slengen lagre posisjonen ("Merk veipunkt" i menyen) og har da posisjonen til der du starter turen. Det kan jo være kjet hvis papirkartet skulle fly avgårde i vinden (eller du av en annen grunn skulle trenge å vite posisjonen til der du startet) slik at du kan finne tilbake uten kartet. Du kan nemlig bruke Inreach Mini 2 (Mini 1 også for den saks skyld) til å navigere til et veipunkt (Meny: Navigasjon->Veipunkter->Velg veipunktet du lagret og deretter OK->Start). Øv på dette hjemme. Menyene på Inreach er litt rotete, men  man vender seg fort til dem etter å ha brukt dem litt.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, skal hugse på det. Skal bli artig å bruke den. Er ikkje like kvass på orienteringa som eg var tidlegare så det kan nok bli bruk for den av og til. I forrige veke skulle eg til eit fiskevatn inn på vidda sør for Varangerfjorden. I farten gløymde eg å korrigere for misvisinga som er ca 15 grader. Enda opp ved feil vatn og visste ikkje kor eg var. Men det var fin fisk der. Skjønte kor eg hadde vore når eg gjekk tilbake neste dag. Men der og då hadde ein InReach vore fin å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykjen skrev (7 timer siden):

Takk for tips, skal hugse på det. Skal bli artig å bruke den. Er ikkje like kvass på orienteringa som eg var tidlegare så det kan nok bli bruk for den av og til. I forrige veke skulle eg til eit fiskevatn inn på vidda sør for Varangerfjorden. I farten gløymde eg å korrigere for misvisinga som er ca 15 grader. Enda opp ved feil vatn og visste ikkje kor eg var. Men det var fin fisk der. Skjønte kor eg hadde vore når eg gjekk tilbake neste dag. Men der og då hadde ein InReach vore fin å ha.

15° ja. Da er du 261 meter lenger unna der du tror du er for hver eneste kilometer du går. Da kan du fort ende på feil vann ja. ;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.