Gå til innhold
  • Bli medlem

Rev i camp


espemch

Anbefalte innlegg

I helgen var jeg på tur med en kompis i Vikerfjell. Etter ikke så altfor mange km på ski måtte vi slå opp teltet da det begynte å bli mørkt. Morgen etter våkner jeg rundt 05-05:30 fordi jeg måtte på do, jeg åpner opp teltet"døra" til ytterteltet og alle tingene som lå der (sekker, pakkposer, sko, bager osv) er borte kun en skisko lå igjen. Jeg tar på meg skoen og går litt forvirret ut. Der ser jeg alle tingene ligge godt spred utover, skjønner forsatt ikke hva som skjer men jeg går bort for å tisse. Når jeg snur meg ser jeg en rev som står omtrent 3 meter unna meg med en grønn pakkpose i munnen, det er pakkposen med all maten min (den var ikke veldig tung siden vi kun skulle sove ute i 2 netter). Jeg prøver å skremme reven så den skulle slippe posen, men den løp avgårde med posen i munnen. Pakkposen med mat var godt surret igjen, alt av mat i posen var uåpnet. Etter vi fikk våknet litt og sett oss litt rundt så ser vi at den også har åpnet en lomme på hoftebeltet på sekken og spist en snickers som lå der (den var også uåpnet), bitt flere hull i teltet, vi fant ullsokker ca 100 meter unna teltet, løpelina til hunden som var med var tygd over, flere pakkposer var tygd over rett ved klipsen.  Hunden vi hadde med på tur ikke reagert og vi har ikke våknet. Noen som har opplevd noe lignende? 

Screenshot_20240311_101444_Messenger.jpg

Screenshot_20240311_101448_Messenger.jpg

Screenshot_20240311_101456_Messenger.jpg

Screenshot_20240309_084727_Gallery.jpg

Endret av espemch
  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenke nok at det er rev som funnet ut at turfolk i telt er god kilde til mat. Du skal nok bo på samme område en stund før reven blir så uredd at han bryter seg inn, så dette tyder nok at reven sannsynligvis har gjort dette før og er vant til mennesker. Skulle ikke forundre meg at denne "karen" er blitt fora ekstra av noen som synes det var spennende med nærgåend rev og potsensiale for insta bilder. Har mye rev hjemme og ser den titt og ofte, men noe uredd er de ikke :-)

Har opplevd både røyskatt og snøsmus i leir. Slår du leir på deres område og du blir der en stund, så blir de mindre redd og de har god luktesans. Mus og kan også komme innom, spesielt i forteltet. Så jeg har alltid all mat i innerteltet og bikkje mat i pakksekk på pulk som står kun 1-2 meter fra bikkjene.

Endret av Dompappen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rev i camp har jeg opplevd før, men ikke så ekstremt som dette. Spesielt at dere heller ikke våknet av det 😅 

Da jeg hadde rev(er) i camp på Hardangervidda var det først én litt innpåsliten rev som kom bort i det vi etablerte leir. Denne fikk vi omsider skremt bort (den var veldig uredd), men på natten kom den tilbake med en kompis og da var det umulig å ikke våkne av all pratingen mellom revene. Heldigvis rakk de ikke å ødelegge noe :)

En annen litt mindre overraskende hendelse var når en rev i Grefsenkollen (super-trafikkert ås i Oslo) rotet i søppelposen min under hengekøya. Brydde seg nada om mine forsøk på å få den til å pigge av.

Dette er nok som nevnt over rever som er svææært vant til gratis mat fra turfolk.

09277511-A17F-4888-B716-18A9CB09C869.thumb.jpeg.6f7710317887c07ac787d95c9e6c017b.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (19 minutter siden):

Hvor er alle disse innpåslitne revene når jeg er på jakt? Det lurer jeg på :) 

Du får alliere deg med noen uredd turfolk. Ser ut til å være den perfekte "reve åte" :-)

Har ei tispe som varsler som det skulle ha landa ei ufo utenfor teltet hver gang det tusler en rev for bi. Hun gjøre det hjemme og på tur, så kjenner det på ulinga hennes at det er rev. For et par helger siden, tusla reven forbi sitt vante spor som jeg hadde campa i nærheten av. Dette skjedde to morgen på rad rundt klokka 5 begge gangene. Typisk rev og du kan nesten stille klokka etter den. Har møtt på den reven flere ganger på tur, spesielt på sene kvelder. Om det ikke lett å få reven på åta, kan det være idee om å komme seg ut i terrenget om du kjenner til revens bevegelsemøster, så kan du ha litt flaks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

espemch skrev (2 timer siden):

. Noen som har opplevd noe lignende? 

Screenshot_20240311_101444_Messenger.jpg

Screenshot_20240311_101448_Messenger.jpg

Screenshot_20240311_101456_Messenger.jpg

Screenshot_20240309_084727_Gallery.jpg

Ja. Seinast sommaren for eit par år sidan, eg og @graham hadde etablert ein lettare usjarmerende og myggfylt camp på ein ubrukt skogsveg, for å vere i posisjon til ein topp på morgonen. Der vakna eg om natta av at reven romsterte i forteltet. Han skvatt ut når eg opna døra. Der såg eg også at han hadde teke oppvasken og rydda i den vesle utekjøkkenavdelinga vi hadde mellom telta. Slapp heldigvis skadar på utstyr, vart berre ein litt meir omhyggeleg oppvaskrunde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hvordan vi har sovet gjennom det.. og spesielt at hunden som lå i teltet 50 cm unna der reven var ikke reagerte. Selvom det er kjedelig med litt ødelagt telt så er det en morsom historie. Hunden har fått stryk karakter som vakthund :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våknet to ganger i løpet av en natt i vinterferien av en rev som raidet pulken. Selv om pulken var nogenlunde surret igjen fikk den tak i en pose med mat.

Heldigvis hadde brodern misforstått da jeg skrev en liste over hva jeg hadde kjøpt inn av mat og trodd det var en handleliste så vi hadde dobbelt opp.

Opplevde også i sommer i Østmarka at en rev dro en pose med mat ut av forteltet. 

IMG_0028.jpeg

IMG_0029.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ha ha, dette har jeg opplevd også. Var på en plass der mange til tider telter. Hadde matposen stående i forteltet. 

Jeg våknet på natten av noen lyder, men tenkte ikke noe mer på det og sovnet igjen. Bikkja som lå med siden av meg reagerte ikke. Når frokosten skulle inntas oppdaget jeg at matposen var borte. Etter litt leting rundt teltet fant jeg sporet av matinnpakkingen oppover i lia. Skulle heldigvis hjem denne dagen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.