Gå til innhold
  • Bli medlem

Forbanna tekstilrens


ost

Anbefalte innlegg

Jeg har altså kjøpt meg "ny" sekk gjennom Finn. Bakgrunnen for sekkekjøpet finnes her. Sekken er flott, og dekker absolutt de behovene jeg hadde. 

MEN (sukk):

Selgeren har av ymse grunner spraylakkert sekken med PARFYMERT tekstilrens. Det er sikkert gjort i beste mening, men nå går jeg rundt med en sekk som lukter parfymebutikk på 12 mils avstand! Familien har lagt ned veto om at sekken skal i innerste boden når den ikke brukes, og jeg vurderer sterkt å investere i røykeri hagen slik at sekken kan få trekke i skikkelig luft. 

Hva gjør dere når dere skal selge brukt turutstyr? En ting er vask, men seigpining av andre uskyldige tredjepartsfolk ved bruk av parfymert tekstilrens, det er da som slag under beltestedet å regne?

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Skrevet (endret)

En sovepose jeg kjøpte stinket av gammel svette så jeg leverte den til vask siden den ikke fikk plass i tørketrommelen. Den måtte jeg selge igjen fordi vaskeriet brukte så intenst parfymert vaskemiddel. Jeg informerte om grunnen til salg i annonsen.

Jeg har kjøpt en del brukt utstyr og så og si alt stinker av tøymykner/parfyme.  Kan ikke folk bare slutte å bruke parfymerte vaskemidler og tøymykner av alle slag? 😡 

Endret av ryback
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (40 minutter siden):

Hva gjør dere når dere skal selge brukt turutstyr? En ting er vask, men seigpining av andre uskyldige tredjepartsfolk ved bruk av parfymert tekstilrens, det er da som slag under beltestedet å regne?

Eller?

Kunne ikkje falle meg inn å vaske ting i sterkt parfymert vaskemiddel eller nytte tøymykner. Ein veit aldri kva folk toler? Så er det jo eit miljøaspekt i dette au...

Eg er sjølv høgsensitiv for lukt, og er ei av dei kjipe som synes at parfyme burde vere ulovleg når ein skal nytte kollektivtransport til dømes. Meinar også at butikken Rituals burde vere ulovleg på kjøpesenter 😂

Eg er så sær at eg kunne nok funne på å sende ei melding til selgar om det 🙉 

  • Liker 8
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (28 minutter siden):

Eg er så sær at eg kunne nok funne på å sende ei melding til selgar om det

Har lekt med tanken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde noe lignende selv når jeg kjøpte en brukt sekk fra UK.

Lukta var svært ubehagelig i seg selv, men det neste mann tenker er jo; hva prøver den å skjule?
Sekken var forøvrig tipp topp og jeg hadde fått en god pris, så var lite motivert for å styre med retur til utlandet.
Løsningen på begge problemstillingene ble full runde med vask i stamp. Brukte en luktfri tekstilsåpe jeg har fått av muttern. Par runder med såpevann og grundig skylling så var parfymelukten tilnærmet borte. Det lille som var igjen forsvant etter litt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå latt sekken henge ute i 24 timer. Sol, litt vind og påfølgende nattefrost gjorde mye. Litt lukt henger fortsatt i, men mye forsvant med frisk luft. 

Som @aico skriver - jeg lurer også på hva selger prøver å skjule. Som gammel røyker er det primært sigarettrøyk jeg tenker på i slike sammenhenger. For min del er jeg overraskende var for den lukta, selv om det er mer enn 10 år siden jeg la sneipen på hylla. Heldigvis kjenner jeg ikke noe slikt fra sekken, hadde jeg gjort det hadde jeg ikke kjøpt den. Men tekstilrensen er nesten like ille ifølge mine nesebor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ved restverdisikringr av røykskader bruker de ozon. Men om det er mulig å få det til "hjemmebruk" vet jeg ikke.

Men kanskje et firma som driver med slikt kan hjelpe.

Endret av Omnilite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Omnilite skrev (35 minutter siden):

Ved restverdisikringr av røykskader bruker de ozon. Men om det er mulig å få det til "hjemmebruk" vet jeg ikke.

Men kanskje et firma som driver med slikt kan hjelpe.

Null stress å leie ozon-generator feks på Finn eller Hygglo. Koster 150-250kr dagen.  https://www.hygglo.no/category/8428-ozongenerator

Endret av Krankman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krankman skrev (På 9.3.2024 den 18.15):

Null stress å leie ozon-generator feks på Finn eller Hygglo. Koster 150-250kr dagen.  https://www.hygglo.no/category/8428-ozongenerator

Slik ein skulle prøvd. Handla noko kle hjå Devold outleten på Vestby i fjor vinter som stinkar. Dei hadde hatt noko brann/røykskadelager (?), og det kunne virke som det var behandla med noko som lukta skrekkeleg. Eg tenkte ikkje vidare over det, innbilte meg eg kunne vaske det vekk. Den gang ei. Så no ligg ei trøye og ein kjempegod buff heilt ubrukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk ozongeneratoren i bilen sammen med tøyet/sekken over natta. Da får man luktfri bil i samme slengen. Brukes også i båter for å få bort "båtlukt".  Bare husk at ozon er veldig giftig så lufting til slutt er viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.