Gå til innhold
  • Bli medlem

Fottur Finnmark; Alta / Lakselv / Stabbursdalen


Galvan

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, Jeg er i planleggingsfasen til kommende "langtur" i Finnmark på sensommeren. 

Dette er en del av Norge jeg har hatt lyst å dra på tur i lenge - men av ulike grunner / tilfeldigheter har alltid turen gått et annet sted... Men nå settes definitivt kursen mot Finnmark.

Konkret tenker jeg på å ta en runde på kryss og tvers i Stabbursdalen nasjonalpark. 

Jeg planlegger å fiske / fotografere en del - og generelt kose meg ute i naturen. Jeg ser derfor for meg at vandreetappene er noen få timer pr dag (etter et langt turliv er knær og rygg dessverre ikke helt det samme med tung bør som for noen år siden..) ;)  

Er det noen som er kjent i området og som har en formening om hvor lang tid man bør sette av på en rundtur  "på kryss og tvers" i nasjonalparken/ tilgrensende områder? Tenker i utgangspunktet å ha litt tid; ca 9-10 dager.

Og alternativene mine er:

1) Rundtur i nasjonalparken, med start / stopp Lakselv (jeg heller mot dette i utgangspunktet)

2) Gå fra Lakselv til Alta (ser for meg at det kan bli litt mye gåing og lite fisking på 9-10 dager?)

På forhånd takk for synspunkter / erfaringer.

Endret av Galvan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Galvan endret tittelen til Fottur Finnmark; Alta / Lakselv / Stabbursdalen
Annonse

I fjor sommer vandret jeg og min samboer fra Jotka (innenfor Alta) østover og nordover langsmed Stabbursvassdraget, helt til parkeringen ved porten til nasjonalparken nederst mot Stabbursnes. Dette brukte vi 10 døgn på. Vi hadde i alt seks leirplasser i løpet av turen, og holdt noen av dem i over to døgn. Marsjetappene varierte fra 6-7 kilometer og opp i drøyt 15 kilometer. Deler av turen benyttet vi reindriftens ATV-veier, men også betydelige deler av turen gikk utenfor vei og sti. Det er i all hovedsak lett terreng å forflytte seg i, om en er nøye på å lese kart og terreng. Vi opplevde intet forflytningsstress på de 10 døgn. Samtidig hadde vi også forflytning som et fokus, da vi ønsket å se mest mulig terreng og landskap. Men det ble også rikelig tid til fiske, leirliv og bålfyring underveis. Du kan besøke min side veidemannsblod.no og lese/se bilder fra turen her (2 deler): 

https://veidemannsblod.no/2023/09/17/vandring-gjennom-ovre-stabbursdal-del-1/

https://veidemannsblod.no/2023/10/02/vandring-gjennom-ovre-stabbursdal-del-2/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på @Veidemannsblod her. Lett og fint terreng å gå i, både i atv spor og utenfor. Rikelig med spennende fiskevann.

Når det gjelder antall dager VS trasking, har jeg noen ganger valgt mindre gåing og heller hatt max en eller to baser ved gode vann med muligheter for å fiske i omkringliggende vann. Det kan kanskje være noe å vurdere med dårlige knær? Se også på alternative ruter, både den nevnte veien inn fra Jokta, men også et stykke før, kalles "Stilla." Der er det parkering med god plass. Vurder også start på Sennalandet/E6 ved Jovnnajohka. Da kan du starte og ende i Alta. Jeg skal inn i samme områder i år, men tidlig sommer. Lykke til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips og nyttig informasjon til planlegging av turen! 

Veidemann: Inspirerende tekst og flotte bilder fra turen, vitner om at dette definitivt ser ut til å være et godt valg for en vandre / fisketur i Finnmark. Området ser også ut til å kunne by på gode muligheter for både stor fisk / såvel som muligheter for et supplement til medbragt mat. Dagsetappene/ terrenget virker heller ikke avskrekkende.

Nikke: Ja, et alternativ er definitivt å ta "roligere" variant, med mer generøs tidsbruk pr camp. Jeg vurderer dette seriøst, og da ta en "u-sving" gjennom nasjonalparken med fokus på å tilbringe en del tid i de høyereliggende delene av området - i tillegg til områdene langs Stabburelva.

Et lite spørsmål til: Hvordan er elvene i området i forhold til vading/ kryssing (har forstått at man må klare seg uten broer🙂)?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! 

Áirojohka, Návkajohka og Njáhkajohka måtte vades med stav og støvler av. Var brunt vann og høy vannstand etter noen saftige lokale regnskyll da vi forserte især de første to. Ellers er det bekker og elver av mindre format ned fra østsiden av Stabburselven. Ut over dét er det nok litt vannstandavhengig om du må av med støvlene for å krysse Gaskajohka mellom Øvre og Nedre Stabbursdalsvann, dersom du tar den ruten. På vestsiden av dalen har jeg ikke oversikt. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.