Gå til innhold
  • Bli medlem

HJELP! trenger teltstang til North Face VE 25


johnpd

Anbefalte innlegg

etter det plutselig ble mørkt igårkveld fant vi ut vi skulle sette opp teltet, samtidig som telte kom ut av trekket kom og en forferdelig vind. det resulterte i at vi sov i innerteltet med en knekt teltstang, har og klart å bøye to andre ledd.

OG JEG HAR LÅNT TELTET

så nå trenger jeg en ny teltstang før eieren finner ut ka som har skjedd.

hvor får jeg kjøpt teltstenger til The north face ve25?

og dette har vi lært!

1 Legg ikke ut på langtur uten trening. Og øv deg på å sette opp teltet før du reiser hjemmefra!

2 Meld fra hvor du går. Og øv deg på å sette opp teltet før du reiser hjemmefra!

3 Vis respekt for været og værmeldingen. Og øv deg på å sette opp teltet før du reiser hjemmefra!

4 Lytt til erfarne fjellfolk. Og øv deg på å sette opp teltet før du reiser hjemmefra!

5 Vær rustet mot uvær og kulde selv på korte turer. Ta alltid med ryggsekk og det utstyret som fjellet krever. Og øv deg på å sette opp teltet før du reiser hjemmefra!

6 Bruk kart og kompass. Og øv deg på å sette opp teltet før du reiser hjemmefra!

7 Gå ikke alene. Og øv deg på å sette opp teltet før du reiser hjemmefra!

8 Vend i tide. Det er ingen skam å snu. Og øv deg på å sette opp teltet før du reiser hjemmefra!

9 Spar på kreftene og grav deg inn i snøen om nødvendig. Og øv deg på å sette opp teltet før du reiser hjemmefra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss.. imponert over at du klarte å knekke stengene på akkurat det teltet. Er vel det mest kjente og solide ekspedisjonsteltet som finnes... Jeg har bestilt meg ett.

Hvordan skjedde det, for å spørre dumt. Det blåste vel ikke så hardt at stengene knakk? Rent uhell eller?

Forøvrig svært nyttig lærdom dere hadde :wink: de selger jo mye TNF fra statene så det kan jo være en grei plass om dere har tid til å vente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss.. imponert over at du klarte å knekke stengene på akkurat det teltet. Er vel det mest kjente og solide ekspedisjonsteltet som finnes... Jeg har bestilt meg ett.

Hvordan skjedde det, for å spørre dumt. Det blåste vel ikke så hardt at stengene knakk? Rent uhell eller?

Forøvrig svært nyttig lærdom dere hadde :shock: de selger jo mye TNF fra statene så det kan jo være en grei plass om dere har tid til å vente...

vi var på hardangervidden på vei til finse igårkveld, va begynt å mørkne, så vi fant ut vi skulle ta kvelden. fant fram teltet vi ikke hadde brukt før (ja, nå har vi lært, vi lærte mye på denne turen)

og så plutselig begynte d å blåse noe sykt! så ble d å prøve å bli kjent med teltet og sette det opp mens 2av oss holdt det fast så d ikke blåste vekk. det var bare to av oss der, men d va nok jobb bare å holde d fast... en eller annen gang mens vi tredde stengene knakk den ene, vet ikke helt korfor..

vi gav opp å feste ytterteltet og sov i innerteltet. turde ikke fyre inne så ble ikke middag heller.

vinden løyet idag, så ble fin tur siste 6km inn til finse!

må få anbefale boller og kakao på finse hotell!! :wink:

kjiver: gikk faktisk overraskende bra å sove i bare innerteltet. selv med en teltstang for lite.

liker ikke helt dette med at innerteltet må opp først før ytterteltet. og på demoteltene jeg har sett synes jeg det e veldig stor glipe mellom yttertelt og bakken, burde vært storm matter, teltet e og veldig tungt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjiver: gikk faktisk overraskende bra å sove i bare innerteltet. selv med en teltstang for lite.

liker ikke helt dette med at innerteltet må opp først før ytterteltet. og på demoteltene jeg har sett synes jeg det e veldig stor glipe mellom yttertelt og bakken, burde vært storm matter, teltet e og veldig tungt...

Dette med glipen og vekten er de to store bakdelene med dette teltet, som jeg også er klar over ja, men er man 3 mann kan man dele det i 3 ganske like vekter. I kajakk eller pulk betyr det ikke så mye. Vinters tid må man bygge skikkelig snømur, eller sy på stormmatter før bruk.

Bra det gikk bra med dere. Det skal egentlig være ganske lett å sette opp, men klart, i vind er det helt sikkert noe herk.Ja ja.. Du får ha lykke til med å finne stenger... Kanskje noen har noen liggende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi var på hardangervidden på vei til finse igårkveld, va begynt å mørkne, så vi fant ut vi skulle ta kvelden. fant fram teltet vi ikke hadde brukt før (ja, nå har vi lært, vi lærte mye på denne turen)

og så plutselig begynte d å blåse noe sykt! så ble d å prøve å bli kjent med teltet og sette det opp mens 2av oss holdt det fast så d ikke blåste vekk. det var bare to av oss der, men d va nok jobb bare å holde d fast... en eller annen gang mens vi tredde stengene knakk den ene, vet ikke helt korfor..

vi gav opp å feste ytterteltet og sov i innerteltet. turde ikke fyre inne så ble ikke middag heller.

vinden løyet idag, så ble fin tur siste 6km inn til finse!

...

johnpd, si Hardangervidda senere da 8)

Kjenner ikke teltet, men sjekk med nærmeste importør, Norge/Sverige etc. De fikser helt sikkert stenger til deg. Si at de knakk under storm og teltet slått opp. Vil tro du får stenger gratis tilsendt da.

Jeg har "negativ personlig rekord" på 2,5 timer i å slå opp telt i uvær (-38 og storm)! Pulkene lå 25 meter unna ferdig oppslått telt. Vi turte ikke gå mer enn 1 meter fra hverandre eller fra teltet, så vi benyttet tauforbindelse. Èn stod ved teltet, den andre surret rundt på lèt etter pulkene. Synsvidden var såvidt knyttneven ved strak arm.

Rundt Finse er det et skikkelig værskille, så jeg kan veldig godt forstå hvordan dere muligens hadde det. Det er ufattelig fort gjort å tråkke på ei teltstang eller lignende i uværet. Man vet det heller ikke før man skal tre den... oppsann halv stang osv....

Trøst deg med at du har fått ei kjempeerfaring, den er gull verdt.

Lykke til på neste tur :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig uheldige der må jeg si.... Som sagt, snakk med butikker som fører NF, eller ta direkte kontakt med importør... Evt. kan du også kontakte fabrikken... Vet at ihvertfall Hilleberg sender samme dagen du bestiller, hvis du påpeker at du trenger varen raskt....

Ellers er en av grunnen til at jeg falt for Hilleberg Nammatj 2 GT at inner- og yttertelt slåes opp i ett... Tar 4-5 minutter å slå det opp i godvær alene, og noen minutter ekstra hvis det blåser storm 8)

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.