Gå til innhold
  • Bli medlem

Trengs en vask av dunsoveposen?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig soveposen Helsport Spitsbergen og etter å ha brukt den kun to ganger har det kommet noen fettflekker på posen (trolig familiemedlemmer som har latt posen komme i kontakt med det uvitende da den ble transportert fra fjellet) som minner om matfett. Det var et lite belegg der flekkene var som jeg fjernet, og nå er det noen mørke flekker i et område på posen. Jeg vet ikke når det skjedde eller hvor lenge det har sittet på posen da de som transporterte den hadde den i en uke hjemme hos seg. Er det grunn nok til å skulle vaske soveposen? Jeg vet ikke om fettet trakk igjennom stoffet og inn i dunet, og flekkene er ikke enorme, men den største har en diameter på typ 7cm. Jeg tenker at det vil gå fint, men hva ville dere gjort?

IMG_3557.thumb.jpg.fe42c6c99714fcd90c83a787d1a7c5b6.jpg
IMG_3558.thumb.jpg.538293ae6d639549679816c92e7b0625.jpg

 

Endret av Vebjorn93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke ha vasket den etter to gangers bruk.

Du har nok rett i at det er fett så det går nok bort neste gang du vasker den selv om du venter.

 

Hvis du er utålmodig kan du ta på litt isopropyl alkohol og så legger du litt kjøkkenpapir inntil slik at papiret absorberer alkoholen og tar med fettet. Da kan du få det bort uten at du trenger å vaske hele posen.

 

75-95% isopropyl fås kjøpt på apotek og er fint å ha tilgjengelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-sesongs dunsoveposer, som er lett å vaske i maskinen, og lett å tørke i tørketrommelen, vasker jeg relativt ofte.

Dvs. min warmpeace viking 600 har blitt brukt på ukesturer og to-ukers turer i havkajakk, og jeg er ikke akkurat nydusjet når jeg legger meg i den. Den blir bedre enn ny etter en runde i maskinen og tørketrommelen.

Men en slik pose som du har her er vel en tykk vinterpose? Den må vel vaskes i badekar og er en ukesjobb å tørke igjen. Man pleier å ha en viss mengde klær på når man sover i slike poser (eks. ullundertøy), og posen blir ikke like skitten. Mindre behov for vask.

Jeg hadde aldri tatt den sinnsyke vaskejobben for å vaske vekk noen ubetydelige flekker. Prøv med en klut, og ferdig med den, tenker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke fettet har kommet i kontakt med dunet på innsiden slik at dette klumper seg (noe du kaskje kan få bekreftet/avkreftet ved å lyse gjennom posen) så kan du anse de flekkene som ekastra impregnering frem til posen i sin helhet er klar for en vask. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (14 timer siden):

Men en slik pose som du har her er vel en tykk vinterpose? Den må vel vaskes i badekar og er en ukesjobb å tørke igjen. Man pleier å ha en viss mengde klær på når man sover i slike poser (eks. ullundertøy), og posen blir ikke like skitten. Mindre behov for vask.

Jeg hadde aldri tatt den sinnsyke vaskejobben for å vaske vekk noen ubetydelige flekker. Prøv med en klut, og ferdig med den, tenker jeg.

Å vaske en Spitsbergen dunpose i vanlig husholdningsvaskemaskin/trommel vil nok fungere dårlig ja.

Jeg kjøpte en brukt Helsport Spitsbergen og dunpose-delen av den luktet av gammel svette så jeg klarte faktisk ikke å bruke den. Jeg leverte den til vask hos mitt lokale vaskeri/renseri. Den ble ren og tørr, men vaskemiddelet de hadde brukt var så sterkt parfymert at det var enda mer uutholdelig. (Det skal sies at jeg er ganske var for lukter og bruker parfymefrie produkter når det er å oppdrive.)

Jeg solgte den Spitsbergenposen igjen og kjøpte en luktfri WM kodiak og bruker fleece-liner i den. Når/hvis den en gang må vaskes så er planen å vaske den selv og ta den med til "myntvaskeri" som har forhåpentligvis stor nok trommel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.