Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørking av svette klær på vinterfjellet


Anbefalte innlegg

Annonse

Eg hadde ei sånn aclima ullnettingtrøye èin gong. Det som var litt dumt var at ho tålte så lite. Måtte alltid ha kler utanpå. Huskar eg var på tur og sanka inn litt ved som eg bar i fanget, allerede då vart ho nuppete og litt slitt. Til sammenlikning så trur eg at èin tanks frå forsvaret kan svinga med beltene sine oppå ei av helsetrøyene deiras utan at det viser , men dei manglar armar, noko som er litt dumt.

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 17.2.2024 den 13.25):

[...] Brynje nettingene mine har jeg kvittet meg med. Jeg synes de var kalde, gir gnagsår (særlig til havpadling!) pga. harde tråder og store masker, og polypropylen stinker kraftig på lengre turer.

 

Tessatroll skrev (14 timer siden):

Eg synes Brynje er heilt topp, betre enn Aclima. Men eg har berre brukt Brynje sin ullnetting. Slik eg forstår det er det syntetnettingen du meinar @Marius Engelsen?

 

zimwalker skrev (13 timer siden):

Han svare nok selv, men vil tro det er trygt å si at polypropylen ikke er ull :)

Er pga allergi lite fornøyd med ull mot kroppen, men har Brynje innerst som favoritt til høyaktivitet. Hva som er utenpå er både aktivitets- og temperaturavhengig. De begynner å bli en god del år gamle, så mulig dette også var bedre før, men har ingen opplevelser av vonde masker eller knuter mot kropp. Ei heller lukt, men både kroppslukt og opplevelse av denne er svært individuelt så har sterk tro på at andre kan oppleve det anderledes enn meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Espen Ørud said:

 

 

Er pga allergi lite fornøyd med ull mot kroppen, men har Brynje innerst som favoritt til høyaktivitet. Hva som er utenpå er både aktivitets- og temperaturavhengig. De begynner å bli en god del år gamle, så mulig dette også var bedre før, men har ingen opplevelser av vonde masker eller knuter mot kropp. Ei heller lukt, men både kroppslukt og opplevelse av denne er svært individuelt så har sterk tro på at andre kan oppleve det anderledes enn meg. 

Det var vel mest lukt på langturer han reagerte på, det er vel på det rene at ull er bedre når man skal gå i det i mange dager i strekk.

 

Men knuter er jeg helt enig i, kjenner ikke noe som helst til dem. Det kan ha blitt bedre over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (11 timer siden):

Det var vel mest lukt på langturer han reagerte på, det er vel på det rene at ull er bedre når man skal gå i det i mange dager i strekk.

 

Men knuter er jeg helt enig i, kjenner ikke noe som helst til dem. Det kan ha blitt bedre over tid.

Jeg reagerer ikke på lukt i mine uavhengig av turens lengde eller vaskeintervall. Igjen: Lukt er individuelt. Jeg har ikke noe dårligere luktopplevelse ifht syntet/bambull/ull, men vet mange skal ha det til at ull er best ifht lukt. Jeg velger å forholde meg til egne opplevelser før jeg støtter meg til den gjengse oppfatning på nett og tenker det har større verdi å presentere egne erfaringer enn å gjenta andres...

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden nettingen er hard og grovmasket sammenlignet med eks. Aclima ullnetting, er ikke det noe unik opplevelse å oppleve gnagsår av super thermo. Derfor tilbyr de trøyer med tiltak, for å unngå gnagsår ved bruk av sekk, for de som ønsker/trenger det:

IMG_4309.jpeg.d3fedbe1bf52f14b3cf39a846cd8b137.jpeg
 

Til havpadling, hvor man padler med god rotasjon i overkroppen, kan man få sykt såre brystvorter, og gnagsår under armene, etter lange dager med rasping i nettingen 😅

Men det er jo ikke alle som er like, og gjør samme aktiviteter. Så ta utelukkende hensyn til

Espen Ørud skrev (1 time siden):

egne opplevelser

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til nettingundertøy. Er det noen her som har erfaring med Dovrefjell sin semi nettingkolleksjon: https://www.magasinet.no/dovrefjell-wool-mesh-troye Det blir jo en type hybrid av vanlig ullundertøy og nettingundertøy.

Tilbake til t-skjorter vs. langermet, så må jo Aclima sin ullnetting t-skjorte være optimal i forhold til tørketid: https://www.magasinet.no/aclima-woolnet-light-t-shirt-m-herre-jet-black.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.