GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Vintertelt 2 manns


Anbefalte innlegg

Har noen anbefalinger til et to mannstelt til vinterbruk.? Til bÄde hÞyfjell og skog, som tÄler vÊr, vind og snÞ. Har kikket litt pÄ Bergans Helium dome 2. 

Vekt:pluss, minus 3 kg 

Endret av Tine D
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse
Ole Kristian Krane skrev (29 minutter siden):

Hei, jeg har ett til salgs 😊

Helsport fjellheimen pro 2 camp.

Like over 3 kg

 

Takk for tips, det skal jeg undersĂžke. â˜ș

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

NÄr du sier tomannstelt, tenker du da at det skal vÊre plass til to personer i teltet vinterstid? De fleste regner med at man fÄr plass til én person mindre enn oppgitt (hvis man ikke vil ligge veldig trangt), sÊrlig under vinterforhold.

Om tanken er Ä vÊre to i teltet ville jeg sett pÄ 3-mannstelt. Om det er soloturer som er tanken er 2-mannstelt ogsÄ egna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

MÄssÄbjÞnn skrev (14 minutter siden):

NÄr du sier tomannstelt, tenker du da at det skal vÊre plass til to personer i teltet vinterstid? De fleste regner med at man fÄr plass til én person mindre enn oppgitt (hvis man ikke vil ligge veldig trangt), sÊrlig under vinterforhold.

Om tanken er Ä vÊre to i teltet ville jeg sett pÄ 3-mannstelt. Om det er soloturer som er tanken er 2-mannstelt ogsÄ egna.

Det er tiltenkt soloturer med hund. Erfaringsmessig passer tomannstelt oss fint. â˜șâ˜ș

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Tine D skrev (3 minutter siden):

Det er tiltenkt soloturer med hund. Erfaringsmessig passer tomannstelt oss fint. â˜șâ˜ș

Har du et budsjett Ă„ holde deg til?

Det kan vÊre en idé Ä fÞlge med pÄ Finn for bruktkupp. Det kommer innimellom f.eks. Helsport Fjellheimen X-Trem 2 Camp og Helsport Isfjell X-Trem 2 Camp (det har vel den tykkeste ytterduken Helsport har brukt, sÄvidt jeg vet).

Jeg har bare brukt mitt Isfjell pÄ sommerstid sÄ langt, men jeg liker det teltet i alle fall. 3,2 kg pluss plugger, men noksÄ solid med stormmatter og bardunkapper (samt nevnte tykke duk).

Hva med Helsport Lofoten Pro 2 Camp? Det er ganske likt som Fjellheimen, men kan Äpnes i fronten. De dukker vel ogsÄ opp til greie priser pÄ Finn innimellom.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

MÄssÄbjÞnn skrev (2 timer siden):

Har du et budsjett Ă„ holde deg til?

Det kan vÊre en idé Ä fÞlge med pÄ Finn for bruktkupp. Det kommer innimellom f.eks. Helsport Fjellheimen X-Trem 2 Camp og Helsport Isfjell X-Trem 2 Camp (det har vel den tykkeste ytterduken Helsport har brukt, sÄvidt jeg vet).

Jeg har bare brukt mitt Isfjell pÄ sommerstid sÄ langt, men jeg liker det teltet i alle fall. 3,2 kg pluss plugger, men noksÄ solid med stormmatter og bardunkapper (samt nevnte tykke duk).

Hva med Helsport Lofoten Pro 2 Camp? Det er ganske likt som Fjellheimen, men kan Äpnes i fronten. De dukker vel ogsÄ opp til greie priser pÄ Finn innimellom.

Herlig. â˜ș Flere gode forslag her. đŸ‘đŸ» Jeg kikker pĂ„ finn etter X-Trem telt, men det er ikke sĂ„ mange 2 camp. Men jeg skal fĂžlge med. Lofoten pro 2 har jeg ikke sett pĂ„, sĂ„ takk for supert forslag. Den har vel ogsĂ„ ganske tykk duk? Deilig at det kan Ă„pnes i fronten. Hva med Helsport Ringstind pro 2? Ser andre har skrevet at teltet ikke egner seg til hĂžyfjellet pĂ„ vinteren. Takk for svar. â˜ș

Endret av Tine D
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Tine D skrev (1 time siden):

Herlig. â˜ș Flere gode forslag her. đŸ‘đŸ» Jeg kikker pĂ„ finn etter X-Trem telt, men det er ikke sĂ„ mange 2 camp. Men jeg skal fĂžlge med. Lofoten pro 2 har jeg ikke sett pĂ„, sĂ„ takk for supert forlag. Deilig at det kan Ă„pnes i fronten. Takk for svar. â˜ș

 

Peacemaker skrev (27 minutter siden):

Hva med Hilleberg Nallo 2 GT eller Hilleberg Nammajt 2 & Nammatj 2 GT? Er flere til salgs pÄ Finn nÄ. 

Supert. â˜ș Spesielt Nallo ser fristende ut. đŸ‘ŒđŸ» Takk 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

FjÀllrÀven Abisko Endurance 2? Eller Abisko Shape 2 om du ikke er spesielt hÞy eller ikke trenger like stor takhÞyde.

Begge ligger under 3kg. Hvis det blir litt skogstelting eller sommertelting ville jeg nok heller kjÞrt kuppel. Abisko Dome 2 er ganske perfekt bortsett fra vekt litt over 3kg, og at det _kan_ vÊre litt styrete (men ikke umulig) Ä slÄ opp i en del vind. NÄr det fÞrst stÄr er det en festning.

Har selv bÄde Abisko Shape 2, Dome 2 og Dome 3. med Dome 2 har man massevis plass for seg selv og hund i tillegg til overlegen ventilasonsmuligheter.

Enklere oppsett u mye vind og ellers ganske likt: Hilkeberg Allak, men med minus ved litt mindre luftemuligheter.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

sneakyowl skrev (7 timer siden):

FjÀllrÀven Abisko Endurance 2? Eller Abisko Shape 2 om du ikke er spesielt hÞy eller ikke trenger like stor takhÞyde.

Begge ligger under 3kg. Hvis det blir litt skogstelting eller sommertelting ville jeg nok heller kjÞrt kuppel. Abisko Dome 2 er ganske perfekt bortsett fra vekt litt over 3kg, og at det _kan_ vÊre litt styrete (men ikke umulig) Ä slÄ opp i en del vind. NÄr det fÞrst stÄr er det en festning.

Har selv bÄde Abisko Shape 2, Dome 2 og Dome 3. med Dome 2 har man massevis plass for seg selv og hund i tillegg til overlegen ventilasonsmuligheter.

Enklere oppsett u mye vind og ellers ganske likt: Hilkeberg Allak, men med minus ved litt mindre luftemuligheter.

Herlig. Takk for gode forslag. Fjellreven sine telt har jeg ikke kikket sĂ„ mye pĂ„ tidligere, sĂ„ da har jeg noe nytt Ă„ kikke pĂ„. Supert. â˜șïžđŸ‘ŒđŸ»

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

MÄssÄbjÞnn skrev (20 timer siden):

Har du et budsjett Ă„ holde deg til?

Det kan vÊre en idé Ä fÞlge med pÄ Finn for bruktkupp. Det kommer innimellom f.eks. Helsport Fjellheimen X-Trem 2 Camp og Helsport Isfjell X-Trem 2 Camp (det har vel den tykkeste ytterduken Helsport har brukt, sÄvidt jeg vet).

Jeg har bare brukt mitt Isfjell pÄ sommerstid sÄ langt, men jeg liker det teltet i alle fall. 3,2 kg pluss plugger, men noksÄ solid med stormmatter og bardunkapper (samt nevnte tykke duk).

Hva med Helsport Lofoten Pro 2 Camp? Det er ganske likt som Fjellheimen, men kan Äpnes i fronten. De dukker vel ogsÄ opp til greie priser pÄ Finn innimellom.

Finnes det Ă„ fĂ„ kjĂžpt? Helsport Fjellheimen X-Trem 2 Camp. 😊

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Globerotta skrev (5 minutter siden):

Finnes det Ă„ fĂ„ kjĂžpt? Helsport Fjellheimen X-Trem 2 Camp. 😊

Det er nok en utgÄtt modell, sÄ da mÄ man ut pÄ bruktmarkedet i sÄ fall. Har sett noen av dem pÄ Finn opp gjennom, men det dukker vel oftere opp 3-mannstelt enn 2-mannstelt i X-Trem-kategorien der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Globerotta skrev (15 minutter siden):

Finnes det Ă„ fĂ„ kjĂžpt? Helsport Fjellheimen X-Trem 2 Camp. 😊

De er ikke i produksjon lenger, men av og til ser man de tilsalgs pÄ Finn. I fjor var det flere av dem til salgs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

MÄssÄbjÞnn skrev (1 time siden):

Det er nok en utgÄtt modell, sÄ da mÄ man ut pÄ bruktmarkedet i sÄ fall. Har sett noen av dem pÄ Finn opp gjennom, men det dukker vel oftere opp 3-mannstelt enn 2-mannstelt i X-Trem-kategorien der.

Kun 3-mannstelt Ä fÄ kjÞpt pÄ Finn.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Globerotta skrev (43 minutter siden):

Kun 3-mannstelt Ä fÄ kjÞpt pÄ Finn.

Akkurat nÄ er det nok det. Det dukker opp 2-mannstelt i X-Trem-segmentet fra Helsport der innimellom ogsÄ, som man kan fÞlge med pÄ (de fleste er utgÄtt, og dermed bare tilgjengelig pÄ bruktmarkedet):

  • Fjellheimen X-Trem 2 Camp
  • Isfjell X-Trem 2 Camp
  • Trollspiret X-Trem 2
  • Storsylen X-Trem 2
  • Stetind X-Trem 2
  • Himalaya X-Trem 2
  • Stortinden X-Trem 2
  • Reinsfjell X-Trem 2
Endret av MÄssÄbjÞnn
La til Reinsfjell i lista
  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Tine D skrev (21 timer siden):

Den har vel ogsÄ ganske tykk duk? Deilig at det kan Äpnes i fronten. Hva med Helsport Ringstind pro 2? Ser andre har skrevet at teltet ikke egner seg til hÞyfjellet pÄ vinteren.

Alle X-Trem- og Pro-teltene til Helsport av nyere dato har vel duk av samme materiale.

Det er vel en smakssak angÄende Ringstind Pro 2, og det finnes flere utgaver av teltet: éndÞrs (eldre modell) og todÞrs (nyeste), og med smÄ forskjeller i pluggfester etc. Det finnes eksempler pÄ folk som har brukt disse i ganske sterk vind, og de som har fÄtt pÄsydd stormmatter (og stangkopper for dobbelt stangsett, mener jeg) for Ä bruke som vintertelt. Det kan nok funke, litt avhengig av hvor man drar, og hvilke turer og forhold man utsetter det for. Man fÄr mindre fortelt til fyring/matlaging sammenlignet med fleste dedikerte vinter-/ekspedisjonstelt, blant annet. For meg blir det sannsynligvis litt kort med vintersoveposen, som vil ta borti innerteltet i fotenden. Jeg har tenkt Ä fÄ prÞvd mine pÄ vinterfÞre selv etterhvert, da jeg har tre stykk (éndÞrs, todÞrs og superlight).

Endret av MÄssÄbjÞnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.