Gå til innhold
  • Bli medlem

Stropper/rigging til Paris-pulk


ryback

Anbefalte innlegg

Jeg sydde meg noen stropper til Paris-pulken. Spenner og webbing fra Aliexpress. Tråden jeg brukte kjøpte jeg på stoff og stil/selfmade, kraftig møbeltråd https://www.selfmade.com/nb-no/sytilbehor/trad/kraftig-mobeltrad

Stroppene festes til pulken med et tau som går langs siden med en knute i hver ende. Et "krav" var at løsningen var enkel å ta av og på siden jeg som oftest frakter pulken på taket av bilen og ikke ville ha stropper som hang og slang.

Som dere ser av sømmene er jeg ingen syerske :)

IMG_2579.jpg

IMG_2577.jpg

 

 

IMG_2576.jpg

Endret av ryback
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Ser bra ut!

Jeg har latt meg inspirere av denne:

https://www.fjellfedre.no/2018/02/guide-diy-paris-expedition-pulk-fjellfedre-edition/
..og endt opp ca som dette, med franske karabinere festet i strikken på ene siden:

image.png.a7940bedc6ed4987885907f1e1abc0e4.png


Utfordringen med dette blir at jo flere karabinere man har festet, jo verre blir det å feste gjenværende karabinere siden strikken sklir gjennom de små løkkene.

Med din løsning unngår du dette 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stroppene er en god løsning! Et av problemene med pariser pulk er at man strammer pulken rund. Det går faktisk ut over stabiliteten. Med stroppene kan du ha mer kontroll over hvor mye du strammer!

Screenshot_20240210_161841_Instagram.thumb.jpg.c03e30a4f631760debfd689ab0956458.jpgJeg liker disse krokene som et laget i kuldebestandig plast. De er veldig enkle å behandle med vottene på. ( strikken er bare strammet opp for bilde, de er mye lengre i virkeligheten).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryback skrev (På 19.1.2024 den 15.35):

Spenner og webbing fra Aliexpress.

IMG_2576.jpg

Har du fått brukt stroppene litt og fått erfaring hvordan G-spennene fungerer? 

Låser de greit? 

Har du link til de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (7 timer siden):

Har du fått brukt stroppene litt og fått erfaring hvordan G-spennene fungerer? 

Låser de greit? 

Har du link til de?

Jeg har ikke fått testet dem utenfor stuegulvet ennå. Førsteinntrykket er bra mtp låsing. Jeg forsøkte å hale og dra og de skled ikke opp.
Jeg skal en 3-4 dagers tur til helgen så jeg kan komme med en dom etter det.

spenner: https://a.aliexpress.com/_EIDtyOH
webbing: https://a.aliexpress.com/_EIVLcil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryback skrev (15 minutter siden):

Jeg har ikke fått testet dem utenfor stuegulvet ennå. Førsteinntrykket er bra mtp låsing. Jeg forsøkte å hale og dra og de skled ikke opp.
Jeg skal en 3-4 dagers tur til helgen så jeg kan komme med en dom etter det.

spenner: https://a.aliexpress.com/_EIDtyOH
webbing: https://a.aliexpress.com/_EIVLcil

Jeg har brukt en slik G-krok på brystreima på en sekk i sikkert to år nå, nærmest daglig, og har enda ikke opplevd at den sklir opp av seg selv. Har faktisk endt opp med å foretrekke slik spenne fremfor «vanlige» klikk-/hurtigspenner til sitt bruk, og er i gang med å bytte ut diverse spenner til slike. Et pluss er jo at de ikke består av plast som kan sprekke ved et uhell, og samtidig er relativt enkle å betjene med hansker på.

Et alternativ hvis det skulle vise seg å ikke funke som ønsket kan kanskje være slike magnetiske spenner som også er enkle å håndtere med hansker, slik som Fidlock lager. Men akkurat til pulkbruk har jeg mest tro på G-krok i metall :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (11 minutter siden):

Jeg har brukt en slik G-krok på brystreima på en sekk i sikkert to år nå, nærmest daglig, og har enda ikke opplevd at den sklir opp av seg selv. Har faktisk endt opp med å foretrekke slik spenne fremfor «vanlige» klikk-/hurtigspenner til sitt bruk, og er i gang med å bytte ut diverse spenner til slike. Et pluss er jo at de ikke består av plast som kan sprekke ved et uhell, og samtidig er relativt enkle å betjene med hansker på.

Et alternativ hvis det skulle vise seg å ikke funke som ønsket kan kanskje være slike magnetiske spenner som også er enkle å håndtere med hansker, slik som Fidlock lager. Men akkurat til pulkbruk har jeg mest tro på G-krok i metall :)

Jeg kjøpte noen G-spenner fra bla aliexpress og Amazon i fjor etter god erfaring med spennene som Klattermusen bruker (de har skjønt dette med bruk av plastspenner vs metallspenner), men de jeg kjøpte låste ikke like godt som de Klattermusen bruker, så leter fortsatt etter noen som låser reima bra.

Sydde en transportpose for Acapulka pulken min i fjor, der jeg brukte 25 mm plastspenner, og det var en tur med fly og så var de ødelagte...
G-spennen som jeg kjøpte tror jeg holder lengre, men om det blir litt slakke i reimene så glir webbingen i spenna i stedenfor at den låser seg når de strammes igjen. 
For å låse webbingen så må reima strammes godt og holdes stram.  Webbingen er ikke spesielt glatt og funker/låser godt i plastspennene jeg brukte, så tror problemer ligger i utformingen av G-spennene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (3 minutter siden):

Webbingen er ikke spesielt glatt og funker/låser godt i plastspennene jeg brukte, så tror problemer ligger i utformingen av G-spennene.

Det er nok et poeng ja. Det finnes vel G-kroker som er noe bøyde, slik at de kanskje får en litt bedre «låsing» mot stroppen? Slik som disse:

il_570xN.3219354812_oggp.webp.294d29c0acdeecf67e8079cdac27f8a3.webp

Det finnes vel enda flere utforminger på spalten, som kanskje også kan funke som en «brems», slik den opp til venstre på bildet under har?

s-l400.jpg.804acbf09814b8dfa92ca87ac63c57f2.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (1 time siden):

Det er nok et poeng ja. Det finnes vel G-kroker som er noe bøyde, slik at de kanskje får en litt bedre «låsing» mot stroppen? Slik som disse:

il_570xN.3219354812_oggp.webp.294d29c0acdeecf67e8079cdac27f8a3.webp

Det finnes vel enda flere utforminger på spalten, som kanskje også kan funke som en «brems», slik den opp til venstre på bildet under har?

s-l400.jpg.804acbf09814b8dfa92ca87ac63c57f2.jpg

Ja man får nok bedre lås på webbingen med en liten knekk på G-spennen, slik de på første bildet. 

I aliexpress linken som @ryback la til, så er det ganske synlig knekk på G-spennen. 

Tror jeg prøver noen slike. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt hva du ønsker å kommunisere her? Å linke til en side med masse ulike G-kroker er ganske intetsigende i seg selv.

Da har vi en ganske ulik oppfatning av hva som er intetsigende. 
Når tråden handler om bruk av g-kroker (og webbing) for å rigge pulk tenker ihvertfall jeg det er ganske relevant å nevne to bra nettbutikker som selger kroker, webbing og masse annen DIY-morro. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

langen skrev (1 time siden):

Da har vi en ganske ulik oppfatning av hva som er intetsigende. 
Når tråden handler om bruk av g-kroker (og webbing) for å rigge pulk tenker ihvertfall jeg det er ganske relevant å nevne to bra nettbutikker som selger kroker, webbing og masse annen DIY-morro. 

Da har vi nok det ja. Hva sier en slik lenke uten at jeg klikker inn på den? Nada, hvis jeg ikke allerede vet om AdventureXpert og ExtremeTextil. Og hvis lenka «dør/råtner»? Lenker varer ikke evig.

Derfor hadde det vært fint med en kort tekst i tillegg til lenkene da, der du hadde nevnt akkurat det du sier i svaret ditt her. Å legge lenke til f.eks. telt-utvalget på Fjellsport er jo heller ikke veldig informativt i et emne om telt, selv om det er en bra nettbutikk som selger telt og masse annet.

Også forumets retningslinjer § 9 er innom dette:

Sitat

[…]

Tråder og innlegg skal ha et informativt og kvalitativt innhold som er satt i kontekst.

Etter mitt skjønn når ikke en lenke uten tilhørende tekst opp til det.

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (På 13.2.2024 den 13.23):

Ja man får nok bedre lås på webbingen med en liten knekk på G-spennen, slik de på første bildet. 

I aliexpress linken som @ryback la til, så er det ganske synlig knekk på G-spennen. 

Tror jeg prøver noen slike. 

Jeg fikk testet stropper og spenner i 3 dager og spennene holdt veldig godt. Det var ikke antydning til at de gled opp i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryback skrev (42 minutter siden):

Jeg fikk testet stropper og spenner i 3 dager og spennene holdt veldig godt. Det var ikke antydning til at de gled opp i det hele tatt.

Høres bra ut!

Opplevde du noen ulempe ved at stroppene ikke er elastiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryback skrev (2 timer siden):

Jeg fikk testet stropper og spenner i 3 dager og spennene holdt veldig godt. Det var ikke antydning til at de gled opp i det hele tatt.

Supert 

Var på tur i helgen med en Fjellpulken Snerten som jeg har sydd nytt trekk til og dertil satt på nye spennreimer med YKK spenner (20 mm)

Var ikke så kaldt, rundt -5, og den ene spenna knakk da jeg strammet reima..

Så satser på å bytte ut med samme som du har. 

Plast og kulde er ikke god kombo.

Er ikke bare positivt med metall heller i kulda, men har bedre erfaring med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

langen skrev (55 minutter siden):

Høres bra ut!

Opplevde du noen ulempe ved at stroppene ikke er elastiske?

Nei, jeg synes ikke det. Jeg har brukt slike generiske gummistropper med krok før og synes elastikken er mer en ulempe enn en fordel. Elastikken gjør at lasten kan flytte seg. Disse gummistroppene med krok er jeg alltid redd for å få i retur når jeg bruker dem. Spesielt når jeg er sliten.

Jeg måtte etterstramme 1-2 ganger i løpet av en ettappe siden dunposen mistet mer og mer loft under kompresjonen. Det hadde jeg kanskje sluppet med en viss elastisitet. Men disse etterstrammingene ble stort sett gjort når det var pause og jeg skulle finne frem noe fra bedding-lommene så jeg mistet ikke noe nevneverdig tid av det. Og etterstrammingen i seg selv er gjort i en håndvending.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.