Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna: reklamasjon og reparasjon


Anbefalte innlegg

PNG-bilde.thumb.png.1917e1de567399777fe19f55c9f7b7e4.pngUte etter andres erfaringar og synspunkt på Norrøna sin reklamasjons- og reparasjonspraksis, samt kvalitet på spesifikt bukser.

   Kjøpte ei ny Trollveggen Gore-Tex bukse november 2022. For det aller aller meste brukt mellom mars og mai 2023 på ski. Oppdaga eit hull/revne i saumen i ræva, buksa vart sendt på reparasjon, som vart utført gratis og sendt tilbake. Eg la den i skapet, det var sommar.

    I september la eg den i sekken og tok den med til Dovrefjell. Oppdaga etter kort tid at det på nytt var eit hull i saumen same stad. Seinare på same tur raknar den skikkeleg i saumen same stad når eg bøyer meg ned. Full åpning.

   Eg tek kontakt med Norrøna og seier eg vil reklamere, og ikkje reparere, på buksa.  Får beskjed om at det høyrest som ein fabrikasjonsfeil, men at eg må sende den inn, og vente på nærare beskjed/vurdering. So far, so good. Normal prosedyre.

   Via chat i løpet av prosessen gjev eg uttrykk for at eg er skeptisk til den buksa, at ei såpass ny bukse (under eitt år) med såpass lite bruk opparbeider seg ein reparasjonshistorikk med to registreringar på såpass kort tid (under eitt år!)

   Buksa blir så vurdert som/med reparasjonsevne, som blir utført gratis, og eg får beskjed om at buksa vil bli sendt tilbake til meg. Dette får meg til å lure på:

 

a. Når kan ein «kreve» nytt produkt frå Norrøna, gitt deira eigentleg særs gode reparasjonsordning?

b. Korleis er kvaliteten vurdert/erfart  på nytt og reparert produkt? Lik, betre, dårlegare? 
 

 

Endret av Hans Christian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hans Christian skrev (29 minutter siden):

a. Når kan ein «kreve» nytt produkt frå Norrøna, gitt deira eigentleg særs gode reparasjonsordning?

Slik jeg mener å huske at forbrukerkjøpsloven funker, så har de mulighet til å forsøke å rette mangelen to ganger (§ 30😞

Sitat

[…]

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

[…]

Se også § 29 som sier at du kan velge mellom retting (reparasjon) eller omlevering (erstatningsplagg). Her kan nok Norrøna muligens «gjemme seg bak» at omlevering volder selgeren urimelige kostnader, men det synes jeg personlig er tynt i så fall. Mangelens betydning er jo ganske vesentlig, ei Gore-Tex-bukse med hull funker dårlig...

Angående kvalitet på nytt versus reparert produkt vil jeg tro at det avhenger veldig av type plagg og hvilken reparasjon som er utført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant!

Eg vurderar saum/søm (lim?) som sårbare punkt i klær/bukser. Og når den ryke på same stad to gonger på ei ny bukse i løpet av eitt år, kjenner eg meg uroleg for den buksa, spesielt mtp. den nært føreståande årstida/sesongen. 
 

Eg har siste åra og snakka med fleire «der ute»/i miljøet som vurderar saumane på Norrøna sine bukser som…ikkje gode nok («det går fort hull»), og difor medvite vel andre produsentar/bukser. 

Min umiddelbare vurdering er jo at reparert saum er meir sårbar enn ny saum…

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2002 ja 😁 Fikk meg til å lure litt.
Det enkleste er nok å møte opp i butikk og snakke med folkene før man begynner å sitere paragrafer på chat og mail.
Jeg har selv fått hevet kjøp hos Norrøna på noe jeg allerede hadde brukt men som jeg følte ikke oppfylte forventningene til produktet. Fremdeles fornøyd kunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (5 minutter siden):

2002 ja 😁 Fikk meg til å lure litt.
Det enkleste er nok å møte opp i butikk og snakke med folkene før man begynner å sitere paragrafer på chat og mail.
Jeg har selv fått hevet kjøp hos Norrøna på noe jeg allerede hadde brukt men som jeg følte ikke oppfylte forventningene til produktet. Fremdeles fornøyd kunde.

Eller chatte med kundeservice, det er vel det same?? 
 

Les heile innlegget😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gode erfaringer med reklamasjon hos Norrøna. MEN: man er låst til merket. Pengene får man adri igjen, uansett hva, man får en tilgodelapp i nettbutikken deres som også kan brukes i Norrøna butikker.

Har fått 4 nye goretexjakker, og 3 nye goretexbukser på knappe 10 år. Reklamasjon på membranet hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (16 minutter siden):

Har gode erfaringer med reklamasjon hos Norrøna. MEN: man er låst til merket. Pengene får man adri igjen, uansett hva, man får en tilgodelapp i nettbutikken deres som også kan brukes i Norrøna butikker.

Har fått 4 nye goretexjakker, og 3 nye goretexbukser på knappe 10 år. Reklamasjon på membranet hver gang.

Nye, og ikkje reparerte altså. Det er akkurat det eg ønskjer og. Har gode erfaringar med Norrøna, men her synast eg reparasjonssporet trumfe/utelukke andre påkrevde  løysningar, gitt buksa sin alder og reparasjonshistorikk (eitt år, to gg.).
 

Veit ikkje om eg synest det er rimeleg. Det et utan tvil langt under det eg forvente av eit nytt Norrøna produkt. Så er det jo fint at dei reparere det, (det skulle vel bare mangle), men er det tilstrekkeleg, jmf. erstatningsbukse/tilgodelapp?
 

(Mogleg det er mogleg å snu det, at det er rimelegare å reparere nye bukser, og erstatte gamle bukser (innafor garantien) med nye…😑).

Hadde eg fått tilgodelapp/erstatningsbukse, hadde eg vore nøgd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (9 minutter siden):

Jeg fikk hevet kjøp og penger på konto :) 

Da var du heldig. Jeg har bare fått tilgodelapp til å kjøpe nye klær gang på gang. Jeg mente selv at etter 3. settet ville jeg heve kjøpet i stedet for nye klær, men det kom ikke på tale.

 

Hans Christian skrev (10 minutter siden):

Nye, og ikkje reparerte altså. Det er akkurat det eg ønskjer og.

Sånn i utgangspunket synes jeg reparasjon er det beste. En søm som revner er normalt en enkel sak å reparere. Om reparasjonen ikke virker etter 2. forsøk har man vel rett på heving av kjøp.

Jeg hadde en nørmere 10 år gammel Falketind sekk som var full av hull og defekt glidelås. De skulle ha 400kr for å lappe alle hul og skifte glidelås, og sekken ble bedre enn ny. En veldig bra løsning i det tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 minutt siden):

Da var du heldig. Jeg har bare fått tilgodelapp til å kjøpe nye klær gang på gang. Jeg mente selv at etter 3. settet ville jeg heve kjøpet i stedet for nye klær, men det kom ikke på tale.

 

Sånn i utgangspunket synes jeg reparasjon er det beste. En søm som revner er normalt en enkel sak å reparere. Om reparasjonen ikke virker etter 2. forsøk har man vel rett på heving av kjøp.

Jeg hadde en nørmere 10 år gammel Falketind sekk som var full av hull og defekt glidelås. De skulle ha 400kr for å lappe alle hul og skifte glidelås, og sekken ble bedre enn ny. En veldig bra løsning i det tilfellet.

Reparasjon er i mange tilfelle ei rimeleg, forventa og god løysning. Kred til Norrøna for det!
 

Men når buksa etter eitt år og allereie ein reparasjon, rakne så totalt i heile ræva og litt nedover sidene, då blir eg urskeptisk til den.
 

Når er det fabrikasjonsfeil? 
 

For meg er ikkje heving så aktuelt eller interessant. Eg vil ha ei bukse eg kan stole på! 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.