Gå til innhold
  • Bli medlem

Barnepulk og bakglatte ski


Pinealforest

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har dratt 3 åringen i fjellsport barnepulk i to sesonger nå. Har brukt langrennski med feller, Fischer twin skin. Har justert bindinga for maks grep, men synes jeg bruker alt for mye energi på å skli bakover og miste grepet i selv slake oppoverbakker.
Tok en tur med den yngste ungen i går, halvveis kram snø og felleski. Kan jo ikke bli bedre ? Men, sklir bakover likevel når det blir litt motstand.

Bytta feller forrige sesong, men ble ikke noe bedre. Er det noe jeg kan gjøre, eventuelt noen andre typer ski jeg kan bruke ?
Har Amundsen fjellski, men de er hakket for tykke for skisporet synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke så bevandret i skityper for jeg har noe som fungerer for meg, men skiene du benytter -> Er det sånn med integrerte feller?

De oppfatter jeg som "smørefrie langrennski" og slik jeg oppfatter det er det noe helt annet enn ski med kort- eller langfeller. Langrennski har gjerne godt spenn og om man da ikke går på klassisk langrennsmåte med å tråkke ned osv slik man går når man går normalt på langrennski så tråkker du ikke ned spennet når man går på en rolig måte slik man gjerne må gå når man trekker pulk. Mine fjellski trår jeg omtrent flate selv når jeg står rolig. Dette gjør at jeg får veldig god kontakt med underlaget og dermed godt feste. 

Så min gjetning er at du har for godt spenn/er for lett for skiene til den typen bruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som @Espen Ørudsier. Hvis du har fått riktig tilpassede felleski, så skal de ha akkurat nok feste tilpasset din vekt og skiferdighet, og de skal gli godt uten at fellene bremser nevneverdig. Når du henger på en pulk, så "passer" ikke skiene lengre.

Du kan prøve å smøre litt foran fellen kanskje til å begynne med rundt 15cm.

Amundsen skiene går forsåvidt nedi sporet, men de vil skrape i tuppene i svinger, på midten vil støvlene ta borti sidene på sporet (BC). Har du 75mm binding er det den som tar borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått en del med pulk, 3åring og Fischer Twin Skin i tre sesonger nå. 
 

Skiene ble kjøpt for trening og ikke pulk så de har mye spenn. De oppfører seg akkurat som det du beskriver når jeg går med pulk.  Lite feste og det skal ikke mye bakke til med pulk før det glipper. Årsaken er han på toppen av skia som ikke greier å gå med god nok teknikk til å trykke spenner ned samtidig som 15 kg unge trekker bakover. Nå brukes de felleskia kun når det er flatt og jeg ikke gidder å legge klister på det myke paret med smøreski. 

Vil tro du bare har ski med litt for mye spenn i forhold til teknikken din og pulk gåing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Barskekarsten said:

Jeg har gått en del med pulk, 3åring og Fischer Twin Skin i tre sesonger nå. 
 

Skiene ble kjøpt for trening og ikke pulk så de har mye spenn. De oppfører seg akkurat som det du beskriver når jeg går med pulk.  Lite feste og det skal ikke mye bakke til med pulk før det glipper. Årsaken er han på toppen av skia som ikke greier å gå med god nok teknikk til å trykke spenner ned samtidig som 15 kg unge trekker bakover. Nå brukes de felleskia kun når det er flatt og jeg ikke gidder å legge klister på det myke paret med smøreski. 

Vil tro du bare har ski med litt for mye spenn i forhold til teknikken din og pulk gåing. 

Alltid en unge på slep når jeg går på ski :grin: Ytters sjelden at jeg går alene, men da føles jeg ut som en vind som suser gjennom skogen i forhold. Vanskelig å få inn samme teknikk med pulk siden det krever et visst tempo. Godt å høre at jeg ikke er alene om samme problemet.

5 hours ago, Omnilite said:

Det er som @Espen Ørudsier. Hvis du har fått riktig tilpassede felleski, så skal de ha akkurat nok feste tilpasset din vekt og skiferdighet, og de skal gli godt uten at fellene bremser nevneverdig. Når du henger på en pulk, så "passer" ikke skiene lengre.

Du kan prøve å smøre litt foran fellen kanskje til å begynne med rundt 15cm.

Amundsen skiene går forsåvidt nedi sporet, men de vil skrape i tuppene i svinger, på midten vil støvlene ta borti sidene på sporet (BC). Har du 75mm binding er det den som tar borti.

Godt tips, jeg kan prøve å smøre skia litt foran og bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes forslaget om ei smal fjellski er godt. Då kan du velje om du vil ha på eller av kortfell (digg å rive dei av på lengre strekk med unnabakke). Då får også ei litt anna type ski i staden for to "av samme"? På ei slik ski kan du jo velje å behalde full lengde på kortfellen (ikkje kappe den) for betre feste. 

https://madshus.com/en-no/p/panorama-t50-intelligrip-transition-skis-2024

På ski med integrert fell har dei jo berre ei viss lengde gitt spesifikk lengde og stivheit?

Evt ring Madshus å spørje  kva av dei to modellane dei tilrår?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinealforest skrev (På 2.11.2023 den 18.22):

Vurderer et annet par med ski. Hva tror du om f.eks Fjelltech M44 ? Vil den ha bedre grep i skisporet med pulk på slep ?

Kjenner ikke dem, men jeg har selv Åsnes Vikafjell som jeg har brukt på liknende turer. Her er et par til 500,-: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=325735906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/3/2023 at 11:11 AM, Tessatroll said:

Synes forslaget om ei smal fjellski er godt. Då kan du velje om du vil ha på eller av kortfell (digg å rive dei av på lengre strekk med unnabakke). Då får også ei litt anna type ski i staden for to "av samme"? På ei slik ski kan du jo velje å behalde full lengde på kortfellen (ikkje kappe den) for betre feste. 

https://madshus.com/en-no/p/panorama-t50-intelligrip-transition-skis-2024

På ski med integrert fell har dei jo berre ei viss lengde gitt spesifikk lengde og stivheit?

Evt ring Madshus å spørje  kva av dei to modellane dei tilrår?

Bestilte et par Panorama M50 fra Braasport. Er 1199 for de. Har vært i noen butikker for å se om jeg finner noen ski med Intelligrip feller, men har ikke sett noen. Ut fra det jeg skjønner er det bedre grep på det enn vanlige langrennsfeller. Regner med det går fint å sette langrennsbindinger på en sånn type ski ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinealforest skrev (2 minutter siden):

Bestilte et par Panorama M50 fra Braasport. Er 1199 for de. Har vært i noen butikker for å se om jeg finner noen ski med Intelligrip feller, men har ikke sett noen. Ut fra det jeg skjønner er det bedre grep på det enn vanlige langrennsfeller. Regner med det går fint å sette langrennsbindinger på en sånn type ski ?

 

Ja du får betre feste med desse skia med kortfell (det dei kallar intelligrip transition), og ikkje minst moglegheita til å dra av kortfellen på dei dagane det er lett å smørje eller du har ei lang strekke med unnarenn (på langrennskia er det meininga dei skal sitte på heile tida).

Det er vanleg å kappe kortfellar slik at ein får maks gli utan å ofre feste, men det må ein ikkje gjere om ein berre vil sikre seg spikarfeste. 

Om eg ville sett langrennsbinding på ei ski med 50 mm midje og grei innsving er eg usikker på. Eg ser for meg at det blir litt pinglete. Eg ville kanskje sett på eit par BC-bindingar og sett meg om etter eit par rimelege og greie BC-støvlar, evt kjøp på finn, der sleng det mykje bra som knapt er brukt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.