Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte til Fjällrëven Abisko Shape 2 fra Helsport Ringstind Superlight 2 (solotelt)


northern_fov

Anbefalte innlegg

Så lenge jeg har hatt telt har jeg alltid hatt Ringstind i samlingen, men nå frister det å gå all inn på Fjällrëven. Har et Abisko Dome 2 og Keb Endurance 3 og er superfornøyd med begge.

Ringstind har blitt brukt til solotelt, men har stadig oftere endt med å bruke Dome 2 istedenfor til tross for vektforskjell.

Grunnen til at jeg vurderer bytte er 3-delt:

  • Jeg bryr meg stadig mindre om været når jeg skal dra på tur. Dvs at jeg tar gjerne litt nedbør og vind. Synes egentlig det er artigere. Tidligere dro jeg bare ut om det var meldt knallblått.
  • Ikke at jeg er gammel, men det kommer stadig flere vondter i kroppen og stivere ledd som gjør at jeg ønsker noe mer boltreplass på innsiden av teltet.
  • Jeg kommer nok aldri til å dra på ukesturer derfor er ikke vekten på teltet lenger så viktig samtidig som jeg har klart å redusere vekt andre steder.

I sum har behovene endret seg såpass at jeg frykter at Ringstind bare ender opp med å ligge ubrukt, selv om jeg på mange måter er veldig glad i det.

Foreløpig kandidat er Abisko Shape 2, men ser at høyde på innterteltet er ganske likt Ringstind bortsett fra at det er høyere i fotenden - dvs ikke like skrått tak. 

Noen som har erfaringer med begge?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg eide et Ringstind for flere år siden. Solgte det fordi jeg synes det var for smått (spesielt takhøyde). 

Har hatt et Abisko Shape i flere år nå, først 3 og deretter 2. Synes det er et utmerket telt og liker kvaliteten på Fjällreven-teltene. Jeg har ikke brukt det supermye fordi jeg ofte bruker Unna i stedet, men synes Abisko Shape er mye bedre i dårlig vær pga stort fortelt og tidligere brukte jeg Abisko Shape 3 da jeg var på tur med en venn. Det tåler bra med vær. Det veier litt mer enn det Fjällreven oppgir (ca 250 gram over tror jeg det var da jeg veide det men husker ikke helt eksakt) men tenker at det er helt innafor for et 4-sesongs. Det har også greit pakkvolum. 

Jeg har akkurat (for noen få dager siden) byttet det ut med Hilleberg Nallo 2, primært fordi jeg ville ha litt mer takhøyde/plass innvendig. Jeg nølte lenge nettopp fordi jeg synes Abisko Shape er et flott telt og tenkte at det var tull å bytte for noen få centimeter. Men ei venninne av meg var på utkikk etter teltet og kunne tenke seg å kjøpe mitt Shape (hun/datteren har allerede testet det på tur) så jeg visste at det ville bli enkelt å selge og så lå det et Nallo GT 2 på finn. Men uansett opplevde jeg absolutt Shape som mye mer romslig enn Ringstind. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen førstehånds erfaring med Ringstind Superlight 2, men har lang erfaring med Shape 2 etter 65 netter i det. I likhet med deg liker jeg detaljene på Fjällräven-teltene så godt at jeg også har røket på Keb Endurance 3, Abisko Dome 2 OG 3.

Om du er lengere enn meg (183 cm) er det umulig å ikke komme borti den skrånede fotenden. Jeg kommer borti jeg også, men ikke i så stor grad at det gjør noe. På turer med Shape-teltet bruker jeg som regel kun Bergans Extreme liggeunderlag (tilsvarende Bamse), og høyden funker ganske greit for meg. Jeg prøvde en gang med Exped Synmat 7-matten, og da ble høyden i innerteltet et lite irritasjonspunkt.

Teltet tåler alt mulig drittvær, inklusive nesten-sandstorm😅 Og når det først er skikkelig dårlig vær setter man stor pris på fortelt-størrelsen. For eksempel når man skal pakke om sekken med etterforsyninger som er plukket opp på langtur 😁

IMG_0336.thumb.JPG.702da77bec71f2aae4413be94b5bc088.JPG

IMG_1182.thumb.JPG.5ddd77bec2e955a7a09a3008280dbccc.JPG

 

 

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, varmtvann said:

Jeg har akkurat (for noen få dager siden) byttet det ut med Hilleberg Nallo 2, primært fordi jeg ville ha litt mer takhøyde/plass innvendig. Jeg nølte lenge nettopp fordi jeg synes Abisko Shape er et flott telt og tenkte at det var tull å bytte for noen få centimeter. Men ei venninne av meg var på utkikk etter teltet og kunne tenke seg å kjøpe mitt Shape (hun/datteren har allerede testet det på tur) så jeg visste at det ville bli enkelt å selge og så lå det et Nallo GT 2 på finn. Men uansett opplevde jeg absolutt Shape som mye mer romslig enn Ringstind. 

Så bra! Nallo bli enda litt tyngre igjen ser jeg. Anjan dukket forsåvidt også opp som et alternativ, men noe dyrere og 3 sesongs.

 

5 hours ago, sneakyowl said:

Om du er lengere enn meg (183 cm) er det umulig å ikke komme borti den skrånede fotenden. Jeg kommer borti jeg også, men ikke i så stor grad at det gjør noe. På turer med Shape-teltet bruker jeg som regel kun Bergans Extreme liggeunderlag (tilsvarende Bamse), og høyden funker ganske greit for meg. Jeg prøvde en gang med Exped Synmat 7-matten, og da ble høyden i innerteltet et lite irritasjonspunkt.

176 så da skal det forhåpentligvis gå greit :)

Gode tilbakemeldinger her så da blir det å slenge det på shortlisten tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, northern_fov said:

Nallo bli enda litt tyngre igjen ser jeg. Anjan dukket forsåvidt også opp som et alternativ, men noe dyrere og 3 sesongs.

Veide begge på kjokkenvekta nå og fikk en forskjell på 318 gram, men da tror jeg kanskje det er noe rep-kit med i fjällreven-teltet (har ikke pakka det ut på en stund). 

Jeg kikket også på anjan men strøk det av lista fordi det kun er myggnetting i døra. Da blir det fort kaldt når man er over tregrensa, synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shape er ett solid og lett telt som tåler mye drittvær og kuling vinterstid.

Det er også ett av de få tunnelteltene som er levelig på sommeren, fordi man kan rulle vell både fotende og enden på fortelt for å få luftet ut varmen.

Jeg hadde Shape 3, solgte det til fordel for Abisko endurance 3. Reell vektforskjell var liten (kan det ha vert 300 gram?) og Endurance er MYE bedre plass innvendig.

Men alllikevel, jeg synes Unna er mye bedre og mer praktisk på solo-tur. I shape må man, som på alle tunneltelt, krabbe over bagasjen sin. Sideinngang er mye mer praktisk. Tunneltelt har også dårlig utsikt. I Unna har jeg også tilgang til alle tingene mine, mens i shape må jeg strekke meg ut i ett vått fortelt for å rekke forskjellig.

Sikkert smak og behag det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.