Gå til innhold
  • Bli medlem

Valgets kvaler: Helsport Svalbard High 3 Camp vs Helsport Fjellheimen X-trem 3 Camp


knerten

Anbefalte innlegg

Jeg og partner skal anskaffe et vintertelt for turer med pulk. Vi har gunstige tilbud om henholdsvis Helsport Svalbard High 3 Camp og Helsport Fjellheimen X-trem 3 Camp.
De har mye felles, men også noe ulik funksjonalitet. Fjellheimen er rent tunneltelt mens Svalbard er kombinert kuppel/tunnel. 

Dette gir oss valgets kvaler - hvem av dem bør vi velge ... og hvorfor? Er det f.eks. like enkelt å pakke ned Svalbard i et pulktrekk (kryssede stenger?) som Fjellheimen? Er det et minus at Svalbard bare har en inngang - hvis vinden snur f.eks.?

Er det noen der ute med erfaringer å dele ... kom gjerne med gode pro/con og råd.

Her litt mer om teltene:

https://www.helsport.com/no/telt-og-tarp/ekspedisjon/fjellheimen-x-trem-3-camp/  Fjellheimen X-Trem 3 Camp er et solid, romslig og komfortabelt tunneltelt for opp mot tre personer. Teltet er designet med slitesterke materialer, robuste stenger, stormmatter og et aerodynamisk design. Fjellheimen X-Trem er det letteste teltet i X-Trem serien i forhold til størrelsen, og er laget for deg som ønsker et telt til turer over vidda med muligheter for mye vær og vind.
 

https://www.helsport.com/no/telt-og-tarp/ekspedisjon/svalbard-high-3-camp/  Svalbard X-Trem High 3 Camp tåler de tøffeste vind- og værforholdene ved å kombinere de beste egenskapene fra kuppel- og tunneltelt. Designet gir teltet ekstra vindstabilitet, og skaper større innvendig plass i innertelt og fortelt. Svalbard X-Trem High 3 Camp er standarden for de lange vinterskiturene, på tøffe turer med risiko for sterk vind og for deg som setter pris på ekstra komfort. Teltet kan benyttes med doble stangsett for ekstra sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Null erfaring med Svalbard high camp, men har fjellheimen xtrem 3 camp. Jeg gikk for Fjellheimen på grunn av målene og at det var viktig å ha stort fortelt. Teltet har to åpninger, men bruker kun den ene til å "lufte" med, da den ikke er like stor som hovedinngangen.

Jeg samenlignet målene på begge teltene nå, da jeg tenkte fordelen med kuppel er bedre takhøyde, med tanke på innerteltet. Men ser at Fjellheimen faktisk har høyre takhøyde i innertelt enn Svaldbard? Høyste punkt er kuppelen med 105 cm med lavere takhøyde fremme og bak. Fjellheimen har 107 bak og 110 fremme. Jeg tenker at forskjellen mellom disse to er komfort vs. vindegenskaper. Det vil si Svaldbard er laget for de mest ekstreme forhold.

Er du redd for vinden og ikke ønsker å stå opp midt på natta, vil jeg anbefale å kjøpe inn ekstra stenger. Jeg kjører dobbelt stangsett på mitt fjellheimen og føler at teltet er mye robust i vind enn med enkel stang oppsett :-)

Endret av Dompappen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Dompappen Takk for erfaringsdeling og refleksjon.
Har sett litt nærmere på det selv og heller til samme konklusjon - det blir komfort vs. vindegenskaper. 
Jeg har ikke tenkt meg ut på ekstremturer - i alle fall ikke med det første, så da heller valget i retning Fjellheimen X-trem

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.