Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Wiglo 4 vs Barents Fjellcamp 4


Bhh

Anbefalte innlegg

Vi er en familie på 4 som til nå har lånt et gammelt og ganske lite Helsport tunnelltelt. Dette begynner å bli passe trangt så nå er vi klare for et litt mer moderne telt med større flate og bedre lufting. Hadde egentlig landet på tunnelltelt men ettersom vi uansett ikke går de lange turene har jeg nå sett litt på Barents nye Fjellcamp 4. Jeg tenker også at jo mer behagelig det er for ungene jo lettere vil det bli å få dem med på tur. 

Men, når jeg da først vurderer et større og tyngre "kuppeltelt" for 4 pers så finnes jo også Wiglo, som det jo ikke er alt for vanskelig å få tak i på Finn....

Så, er det noen som har tanker rundt forskjellene på disse to? Jeg ser jo forskjellene, men hva ville DU valgt og hvorfor? Kjør debatt! 😀 

https://www.bergans.com/no/turutstyr/telt/kuppeltelt/wiglolt-4-persons-tent-red?att=NC1QZXJz&gclid=CjwKCAjwhdWkBhBZEiwA1ibLmDbUg0_Ts0DfHka67vmN3lmQcSIgFZhxUMNtb9v1aCOEE6mxvHNeNhoCE10QAvD_BwE

 

https://barentsoutdoor.no/product/fjellcamp-4-nyhet/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kun førstehåndserfaring med Fjellcamp 4, men tillater meg å synse litt allikevel. Vektmessig er de vel relativt like, Fjellcamp har litt høyere takhøyde, så for min del som ikke er så veldig høy betyr det ståhøyde, noe som er et stort pluss. Ellers liker jeg godt at det er et romslig fortelt som er adskilt fra innerteltet, men det er kanskje mer smak og behag. Her er det endel mer areal enn Wiglo. For min del er de punktene det som gjorde at jeg valgt Fjellcamp. Fjellcamp er forresten mulig å få til 7500,- i outlet'en til Barents nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nubben skrev (1 time siden):

Jeg har kun førstehåndserfaring med Fjellcamp 4, men tillater meg å synse litt allikevel. Vektmessig er de vel relativt like, Fjellcamp har litt høyere takhøyde, så for min del som ikke er så veldig høy betyr det ståhøyde, noe som er et stort pluss. Ellers liker jeg godt at det er et romslig fortelt som er adskilt fra innerteltet, men det er kanskje mer smak og behag. Her er det endel mer areal enn Wiglo. For min del er de punktene det som gjorde at jeg valgt Fjellcamp. Fjellcamp er forresten mulig å få til 7500,- i outlet'en til Barents nå.

Hva synes du om ventilasjonen på Fjellcamp forresten? Wigloen har jo flere innganger (på flere sider) som kan åpnes for å få gjennomlufting, Fjellcamp har vel bare flere innganger i forteltet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde luftingen som god, men med alle inngangene på Wiglo får man nok enda bedre lufting. Men på Fjellcamp er det myggnetting i hele dørene mot ytterteltet, og siden høyden er såpass god blir det relativt stort "lufteareal" der. Ytterteltet kan man åpne hele fronten på eventuelt kombinert med sidedør og "sidevindu", så det gir også gode luftemuligheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd de to teltene, men jeg har vert mye på telttur med 2 barn, og noen ganger er også mor med slik at vi blir 4 i teltet.

Vanlig fjelltelt-tunneltelt med åpning bare i ene enden kommer ikke til å bli brukt igjen på sommeren når det er varmt. Man risikerer å bli kokt, og måten taket er formet på gir trang plassutnyttelse (Fjellreven Abisko Endurance 3). Nå er jo fjellcamp 4 veldig mye større og har bedre lufting, så det kan jo fungere bra det allikevel.

Men når vi tar med Marmot Vapor 4P og får åpnet i begge ender får vi ett helt annet klima. Mye bedre luft i teltet.

Hvis du kan bære vekten av de to teltene du nevner, tror jeg de kan være svært gode familietelt.

Skulle jeg brukt de i mye steikende varmt vær, og kan klare vekten, tror jeg kanskje Wiglo ville vert mitt valg pga. luftemulighetene rett og slett.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nubben skrev (4 timer siden):

Jeg har kun førstehåndserfaring med Fjellcamp 4, men tillater meg å synse litt allikevel. Vektmessig er de vel relativt like, Fjellcamp har litt høyere takhøyde, så for min del som ikke er så veldig høy betyr det ståhøyde, noe som er et stort pluss. Ellers liker jeg godt at det er et romslig fortelt som er adskilt fra innerteltet, men det er kanskje mer smak og behag. Her er det endel mer areal enn Wiglo. For min del er de punktene det som gjorde at jeg valgt Fjellcamp. Fjellcamp er forresten mulig å få til 7500,- i outlet'en til Barents nå.

Har du forresten noen egne bilder av Fjellcamp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koker vel kanskje grovt sett ned til forskjellen mellom tunell og kuppel generelt. 

Wiglo: Tre innganger og bedre lufting

Fjellcamp: Større fortelt og innertelt uten stang.

Har Wiglo, og tror Fjellcamp egner seg bedre i uvær grunnet tørr av- og påkledning i yttertelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/23/2023 at 3:13 PM, Bhh said:

Har du forresten noen egne bilder av Fjellcamp?

Glemte helt å ta noe særlig med bilder av teltet, men her er to. Liker veldig godt å kunne åpne fronten når man organiserer seg i teltet. Sidedøren er veldig grei til sin bruk, spesielt siden den også har myggnetting. Med den "åpen" med myggnetting og vinduet på motstående side åpent med myggnett får man en fin lufting i teltet, samtidig som det er "myggtett". Syntes som sagt tidligere at det gikk veldig greit å få tiltenkt form på teltet selvom jeg "slurvet" litt og ikke brukte alle bardunene på denne turen.

DSC_6565.JPG

DSC_6554.JPG

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.