Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk til raske turer og stiløping


josteink

Anbefalte innlegg

Hei,

eg ser etter ein sekk på 20 + L til raske fjellturer og som er god til å springe med. Turene er normalt gåing og litt springing i fjellet. Har i dag ein osprey talon 11 l og denne er veldig bra men litt liten, så eg vil ha ein større sekk men er usikker på om korleis større sekker er å springe med. Er det nokon av dykk som har god erfaring med sekker i denne str?

Har spesifikt sett på:

Montane https://www.fjellsport.no/turutstyr/ryggsekker-bager/trenings-og-drikkesekker/montane-trailblazer-lt-20-orion-blue-356-6174?variantId=356-6174&gclid=EAIaIQobChMI1s3hpt3W_wIV18XVCh2x0QDWEAQYAiABEgJPifD_BwE

Bergans https://www.bergans.com/no/julegavetips/gaver-til-henne/dame-ryggsekker/y-lightline-fastpack-sm-1-24-dark-shadow-grey-mango-yellow?att=MjRM&gclid=EAIaIQobChMIg8PksN3W_wIVQ83VCh07vg2gEAQYASABEgLlh_D_BwE

Osprey https://www.fjellsport.no/merker/osprey/osprey-talon-22-stealth-black?variantId=127-7028&gclid=EAIaIQobChMIwpPEu93W_wIVjguiAx1WEQcGEAQYASABEgIfl_D_BwE

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PSA/full disclosure: Jeg er ekstremt partisk i retning Bergans-sekken (jeg har designet den) men kan i hvert fall opplyse at med litt fokusert pakking så holder den perfekt til en 2-dagers løpetur med telt, sovepose, klær, mat og kokeutstyr.

Både Montane-sekken og Osprey-sekken synes jeg at er gode, men jeg har ikke brukt de supermye. Berganssekken har jeg brukt i over 400km. Alle kropper er forskjellige og jeg synes du skal prøve alle sekkene som du vurderer. (Dét gjelder egentlig for alle sekker i alle størrelser).
Prøv dem med vekt oppi, og i de bevegelser som du har når du småløper. Se spesielt etter om sekken "hopper" side til side -da blir det fort til at skulderremmer gnager mot nakken. På vår sekk er det et eget system for å forhindre dette. Hvis du googler "fastpack rs3" så finner du en video som forklarer.

 

Jeg tror du blir fornøyd uansett hvilke av disse du velger
 

hilsen Johannes (for ordens skyld: ansatt i Bergans)

  • Liker 3
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
JohannesF skrev (På 3.7.2023 den 12.58):

PSA/full disclosure: Jeg er ekstremt partisk i retning Bergans-sekken (jeg har designet den) men kan i hvert fall opplyse at med litt fokusert pakking så holder den perfekt til en 2-dagers løpetur med telt, sovepose, klær, mat og kokeutstyr.

Både Montane-sekken og Osprey-sekken synes jeg at er gode, men jeg har ikke brukt de supermye. Berganssekken har jeg brukt i over 400km. Alle kropper er forskjellige og jeg synes du skal prøve alle sekkene som du vurderer. (Dét gjelder egentlig for alle sekker i alle størrelser).
Prøv dem med vekt oppi, og i de bevegelser som du har når du småløper. Se spesielt etter om sekken "hopper" side til side -da blir det fort til at skulderremmer gnager mot nakken. På vår sekk er det et eget system for å forhindre dette. Hvis du googler "fastpack rs3" så finner du en video som forklarer.

 

Jeg tror du blir fornøyd uansett hvilke av disse du velger
 

hilsen Johannes (for ordens skyld: ansatt i Bergans)

Takk for utfyllande svar. Grunnen til at eg ikkje har sett meir på fastpack til bergans er at det ser ut som om den beveger seg meir på ryggen enn f eks ultimate direction sin, som ligg på ryggen, dette kan jo vera fordi brukeren har den slik på ryggen eller lausare festa. Skal sjekke ut videoen du lenker til og prøve sekken.

@JohannesF Kor stor er hoverommet i desse sekkane, er det det som er oppgitt som volum? Grunnen til at eg spør er at ulike produsenter bruker ulike volumberekninger, dvs at nokon (f eks montane) har små sekker i forhold til volum med andre (f eks ultimae direction) har større volum enn oppgitt. 

Endret av josteink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

har no prøvd montane trailblazer 20. Denne er i praksis ein tynn vanntett pakkpose med gode og behagelege skuldereimer på. MEN sekken er liten i str. Eg har ein osprey 11 l som tek same last som denne 20 l sekken, så det er små liter i montaneverden. Er sendt i retur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, josteink said:

 Kor stor er hoverommet i desse sekkane, er det det som er oppgitt som volum?

Ja, 24L er et fullstappet hovedrom med lukket glidelås.

 

La ved et bilde fra en test-tur for noen år siden. Her er det pakket sovepose, liggeunderlag, telt, klær og mat for 2 døgn.

Generelt kan det vel sies at med mindre det er en fast struktur i ryggen (f.eks en stiv plate á la Osprey Talon eller en wire-ramme) så vil en fullstappet sekk forsøke å innta en slags tønneform. Og tønner ruller. Dette kan motvirkes noe ved hvordan man pakker. Ultimate Direction Fastpack 20 har 2 EVA-plater i ryggen, men en vertikal spalte imellom. Det gir en vertikal stivhet, men sekken kan fremdeles "tønne seg". Mulig at den ligger litt flatere enn Bergans-sekken, men vanskelig å si uten å ha prøvepakket.

 

IMG_7201.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte Bergans sekken nå. Har første versjonen av UD fastpack 20, som er litt slitt nå. Lurt på om det finns noe lettere. Har sett på Montane sin, men var litt for basic for meg. 

Lett etter tester av Bergans, men ikke mye å finne. Kult vi har en derfra her. Gleder meg til å teste. Skal skrive en review om jeg er fornøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
tiltkoko skrev (På 13.7.2023 den 16.08):

Bestilte Bergans sekken nå. Har første versjonen av UD fastpack 20, som er litt slitt nå. Lurt på om det finns noe lettere. Har sett på Montane sin, men var litt for basic for meg. 

Lett etter tester av Bergans, men ikke mye å finne. Kult vi har en derfra her. Gleder meg til å teste. Skal skrive en review om jeg er fornøyd.

Har du fått testet denne noe nå? 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
On 7/13/2023 at 4:08 PM, tiltkoko said:

Bestilte Bergans sekken nå. Har første versjonen av UD fastpack 20, som er litt slitt nå. Lurt på om det finns noe lettere. Har sett på Montane sin, men var litt for basic for meg. 

Lett etter tester av Bergans, men ikke mye å finne. Kult vi har en derfra her. Gleder meg til å teste. Skal skrive en review om jeg er fornøyd.

Hvordan er erfaringene din med denne sekken sånt langt? Testet med litt løping?

Ole Martin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.