Gå til innhold
  • Bli medlem

Lundhags Vandra, eventuelt Mira II?


Bokhylla

Anbefalte innlegg

Jeg har et par gamle Alfa Walk Queen , som jeg synes er litt for varme/tunge til rene dagsturer om sommeren (jeg har en veldig gammel modell). Jeg ser Fjellsport nå har tilbud på Lundhaugs Vandra i lav modell, og vurdere prøve meg på de. Har og sett på Mira II, men lurer på om de kanskje blir for varme/srive. Begge modellene har Optilest; jeg må innrømme jeg er usikker på om jeg har høy eller lav vristen selv.

 

Jeg går sjelden tur med mer 10-15 kg  i sekken, og oftest dagsturer. Områdene de hovedsakelig blir brukt i er typiske nordlandsområder i Salten området (myr, berg, mye stigning men ikke Lofoten, og skog). Jeg har ikke noe erfaring med merket fra før men tanken på en sko som tørker fort, har en delvis vanntett del nederst, og god mulgihet til å regulere varmen i, frister mye. 

 

Jeg lurte på om noen har hatt/har overnevnte sko en stund, og vil svare på følgende;

-Hvrodan opplever du skoen ift demping?

-Hvordan er grepet på vått berg?

-Har du kjøpt den størrelsen Lundhags anbefaler (ca 2 cm større enn vanlig fot)?

-Hvor lang tid tok det før skoene var gått inn?

-Kan man eventuelt bruke de ull-linerne i de og?

-Hvordan funker to-sokk systemet synes du?

-Har du eventuelt prøvd begge, oppleves de lik i størrelsen? Ut i fra det jeg har lest er det noe forskjell i størrelsen på de ulike modellene.

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har flere par Lundhags til både sommer og vintertid, men ikke akkurat de du spør etter. Jeg har brukt min vanlige størrelse (42 i Nike og 42 i Lundhags.

Oppfatningen til nå er at enkelte av skoene i starten har litt mer gnagsår tendenser enn andre, men dette går over etter litt bruk og har vært helt uproblematisk med doble sokker. Når mine har vært ferdig inngått har jeg fint kunnet bruke dem med 1 par vanlige sokker. Sikkert litt forskjell fra person til person. Har også satt inn alle med bivoks, da blir de myke litt fortere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@uteturentakk for svar!  Ut i fra beskrivelsen kan de jo minne om sånne militærstøvler i skinn- de ble jo veldig godt formet etter foten når de første var gått inn. En viktig forskjell je4 er vell at det er gummi nederst, og den er jo ikke så formbar.

Er 42 størrelsen du har hatt i andre fjellsko og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte akkurat et par Vandra 2. Se siste svar i:

Jeg kjøpte de med nubuck fordi det var det eneste de hadde og de brukte jeg nå i helga på fisketur uten problemer. 3-4 km gange hver vei. Det der to-sokk systemet må jeg eksperimentere med for å finne noen gode kombinasjoner. Selv om jeg hadde to par sokker på så synes jeg ikke støvlene ble mer varme eller klamme enn Hanwag'ene.

Jeg vil også slå et slag for Sealskinz membransokker. Dette er en slags membransokk som likner på goretex. Jeg har brukt dem på HV-øvelse i mine M-77 og de har holdt beina mine relativt tørre, selv om jeg har gått i skogen en hel natt i regnvær. Så jeg tenker at om det er veldig vått ute og Lundhags'ene begynner å trekke vann så kan de være et alternativ for å slippe å blir helt klissvåt på beina.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein_ skrev (12 timer siden):

Så jeg tenker at om det er veldig vått ute og Lundhags'ene begynner å trekke vann så kan de være et alternativ for å slippe å blir helt klissvåt på beina.

Lundhagsene trekker i så fall vann bare i skaftet, og det skal være rimelig bløtt før det utgjør noe problem. Forutsatt at man vedlikeholder, nogenlunde, selvfølgelig. Vanntette sokker i Lundhags høres ut til å være en unødvendig komplisert løsning, på et problem som ikke finnes. Klamt blir det sikkert og. For, uansett hvor godt sokkene puster, så vil de puste dårligere enn sokker uten membran.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @Øystein_og @Larix.

 

Ja jeg bruker vanligvis 40 i vanlige sko ,og i følge tabellen til Lundhags skal jeg da ha størrelse 41 i sko fra de. Det kan sannsynligvis stemme, da det er det jeg har gått for i fjellsko ellers. Veldig spent på om de vil oppleves større med "bare" to sokker siden de ikke er foret, men s lenge de sitter godt på foten, er det jo bra at tærne har god plass. De har jo tre ulike lester har jeg skjønt, og det kan sikkert gjøre at noen sko føles "små" ut om det er for de med smal fot/ lav vrist etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Liten oppdatering- Endte opp med Vandra i midiversjon. Jeg gikk for størrelse 41 som var det jeg skulle ha ut i fra Lundhags sine nettsider. Selv med to sokker opplever jeg å ha god plass. Det kan hende jeg kunne hatt størrelse 40, men selv om de er romslige, sitter de overraskende godt på foten.  Ingen antydning til gnagsår enda. Det er god plass til tærne, og jeg opplever ikke noe problem med at jeg sklir frem/tærne blir ømme når jeg går i nedoverbakke.

 

Kjøpte det lærfettet som de og produserer  og har smurt dem godt inn, med ekstra fokus på sømmene som de anbefaler (liten digresjon, verdens beste lukt!). Foreløpig har det vært litt for tørt til at jeg har fått testet "vanntetteheten", men ser virkelig fornuften i å ikke ha så mye for som må tørke om de skulle bli våte. Er foreløpig så fornøyd, at jeg har begynt drømme om et par vintersko fra dem og 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har Lundhags i høy modell. Angående vanntetthet opplever jeg de som veldig bra til trasking i myrterreng grunnet gummikalosjeringen, og holder meg overraskende tørr ved vadinger der vannet går et stykke over anklene. Jeg er dog blitt bløt etter langvarig gåing i høyt vått gress. Da har vannet trukket inn gjennom pløsen et stykke opp. Dette har også vært døden for gore-tex sko er min erfaring. Har nå smurt inn pløsen med fett, og er spent på å se hvordan dette fungerer. Ved våte og langvarige turer vil jeg anta at det er viktig å få tørket skoene og smøre dem på nytt. Er læret først fuktig føler jeg at de har lettere for å ta inn vann. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Oksentakk for svar! Ja siden det er mindre polstring i den delen som går over ankelen, vil de sikkert kunne bli våte raskere enn de med for selv om de impregneres.  Ble anbefalt å være ekstra nøye med å imprignere sømmene nå i starten. Så vil man etterhvert eventuelt se hvor man har sitt "svake punkt" ift hvor den slites mest ut i fra gåstil. Det er vell kun støvler man kan garantere er heeeelt vanntette, men da får man ekstra konden innenfra, i tillegg til at man må dekke skøvvelskaftet så ikke alt regnet går rett i støvelen, hihi!

 

Slik jeg har skjønt det anbefaler de å ha med et ekstra sett eller to med dobbel ull sokker, for å kunne bytte på når man må vade/skoen blir våt. Tanken er vel at det da er lettere tørke ull/sko hver for seg, og at ullen uansett holder deg varm selv om den skulle bli våt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.