Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av hunderase til familie


Solbjørg Olsen

Anbefalte innlegg

Vi er en aktiv gjeng på Vestlandet. Jeg har 2 dvergdachser, går mye i fjellet, overnatter ute og hundene er med på alt dette. Men... vi har mye kupert og vått terreng og hundene trives vel best på sommeren. Jeg vurderer en hund til, en litt større og mer robust rase som kan gå litt fortere feks på skiturer og som tåler litt mer vær. Jeg ønsker en rase son ikke stikker av, uten for mye jaktinstinkt, familie- og vennekjær rase, rolig innendørs og velkommen i sofaen ❤️ Har sett på Toller, Welsh Springer spaniel, Cocker... ikke lett å velge... noen med forslag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gabs88 skrev (5 minutter siden):

Engelsk Springer Spaniel :)

 

Eller Springer Spaniel generelt, de springer skjelden langt i fra deg og har en tendens til å være gode familiehunder som tåler trim.

Takk for svar. Ja jeg har lest masse om ESS og WSS. Hvilken vil du si har best av-knapp? Du treffer spot on når du skriver familiehund som tåler trim! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg har vært veldig heldig med min border collie, men hun, som individ, oppfyller egentlig alle kriteriene dine. Nå skal det nevnes at hun muligens ikke er helt renraset, noe som kanskje kan forklare det gode lynnet hennes. Hun er ihvertfall rolig innendørs, familie- og vennekjær, stikker ikke av -- og er veldig sterk, utholdende, rask og fysisk aktiv, slik border collier generelt er. Også er BC, helt objektivt, i tillegg den mest intelligente rasen ... og attpåtil hunderasen med de lengstlevende individene. 

Så du kan jo vurdere det, selv om du ikke er sauebonde. (Det er ikke jeg heller, bare så det er sagt.)

image.thumb.png.f1da306e19b16f3fcebb551115c0d18c.png
 

Endret av kbruaz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Solbjørg Olsen said:

Takk for svar. Ja jeg har lest masse om ESS og WSS. Hvilken vil du si har best av-knapp? Du treffer spot on når du skriver familiehund som tåler trim! 

 

Tror egentlig ikke det er så mye forskjell, min erfaring med Engelsk er at det er en skikkelig kosehund. Og det er ingen ting som smelter hjerter så mye som å se dem komme med hodet ned og ørene slengende løst over bakken mens de kommer bort til deg. :)

 

Welsh har jeg derimot nesten ingen erfaring med utenom at jeg har møtt dem av og til, det er jo skikkelig fine hunder de også og veldig like på Engelsk. Men de er litt mindre og Engelsk er jo en litt større og mer robust utgave av samme.

 

Men jeg tror som sagt ikke at det er noe særlig forskjell, det er omtrent akkurat samme hundene i to litt forskjellige størrelser. Men jeg er veldig glad i størrelsen på Engelsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (4 minutter siden):

 

Tror egentlig ikke det er så mye forskjell, min erfaring med Engelsk er at det er en skikkelig kosehund. Og det er ingen ting som smelter hjerter så mye som å se dem komme med hodet ned og ørene slengende løst over bakken mens de kommer bort til deg. :)

 

Welsh har jeg derimot nesten ingen erfaring med utenom at jeg har møtt dem av og til, det er jo skikkelig fine hunder de også og veldig like på Engelsk. Men de er litt mindre og Engelsk er jo en litt større og mer robust utgave av samme.

 

Men jeg tror som sagt ikke at det er noe særlig forskjell, det er omtrent akkurat samme hundene i to litt forskjellige størrelser. Men jeg er veldig glad i størrelsen på Engelsk.

Mine besteforeldre hadde en Engelsk da jeg var 8-10 år. Han het Rocky ❤️. Han elsket å leke gjemsel og jeg spilte fotball med han hele dagen. Dette var på 89-tallet og han hadde kupert hale tror jeg. Veldig snill men litt sterk i bånd. Åhh nå skal jeg kikke litt mer på Engelsk kjenner jeg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Solbjørg Olsen said:

Mine besteforeldre hadde en Engelsk da jeg var 8-10 år. Han het Rocky ❤️. Han elsket å leke gjemsel og jeg spilte fotball med han hele dagen. Dette var på 89-tallet og han hadde kupert hale tror jeg. Veldig snill men litt sterk i bånd. Åhh nå skal jeg kikke litt mer på Engelsk kjenner jeg... 

For min del så er Engelsk i alle fall det jeg ville hatt med på skitur. Akkurat stor nok til at den kan være litt drahjelp til tider.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kbruaz skrev (26 minutter siden):

Det er mulig jeg har vært veldig heldig med min border collie, men hun, som individ, oppfyller egentlig alle kriteriene dine. Nå skal det nevnes at hun muligens ikke er helt renraset, noe som kanskje kan forklare det gode lynnet hennes. Hun er ihvertfall rolig innendørs, familie- og vennekjær, stikker ikke av -- og er veldig sterk, utholdende, rask og fysisk aktiv, slik border collier generelt er. Også er BC, helt objektivt, i tillegg den mest intelligente rasen ... og attpåtil hunderasen med de lengstlevende individene. 

Så du kan jo vurdere det, selv om du ikke er sauebonde. (Det er ikke jeg heller, bare så det er sagt.)

image.thumb.png.f1da306e19b16f3fcebb551115c0d18c.png
 

Ja border collie er perfekt størrelse. Men jeg er litt redd for å få en hund med for mye gjeter i seg. Vi bor på landet og har sau og kyr overalt rundt oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dvergdachsen med korte bein klarer seg sikkert dårlig i dyp snø😉 Jeg vil gjerne slå et slag for en av de norske raser: Norsk buhund. Hadde sådan i 17 år. Den klarer vinter bra og er med overalt. lett dresserbar. Pleier å være smarte hunder. Skremmer heller ikke tante Olga, hvis den er med på besøk. Men litt for liten til å trekke seriøst.

Har derfor Alaska husky nå, men det er absolutt bandhunder, som ønsker å jakte allt inkl. sau! Ellers letthåndterlige hunder.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (På 14.5.2023 den 4.04):

Hei

Dvergdachsen med korte bein klarer seg sikkert dårlig i dyp snø😉 Jeg vil gjerne slå et slag for en av de norske raser: Norsk buhund. Hadde sådan i 17 år. Den klarer vinter bra og er med overalt. lett dresserbar. Pleier å være smarte hunder. Skremmer heller ikke tante Olga, hvis den er med på besøk. Men litt for liten til å trekke seriøst.

Har derfor Alaska husky nå, men det er absolutt bandhunder, som ønsker å jakte allt inkl. sau! Ellers letthåndterlige hunder.

Elgen

Ja tur og all aktivitet er kjempekjekt for en dvergdachs men det er rett og slett for mye brake, myr og bratt terreng rundt oss. Og hvertfall snø er helt håpløst. Men vi har ingen planer om NPL og lange ekspedisjoner, men en hund til i familien ønsker vi oss, en som er hakket tøffere enn dachsene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Border Colliemiks, som er en fantastisk turkamerat. Hun er med på alt, bortsett fra de kaldeste vinterturene. Med BC er det gjerne slik at det kan være meget stor sprik i personlighetene fra hund til hund. Det er det jo ofte på andre raser og, og de kommer med sine rasespesifikke egenskaper, men det som har mye å si er oppdragelse, miljø og deg/dere som er flokken dens. Vil gjerne også foreslå finsk Lapphund som en kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du planlegger å bruke hunden aktivt og jevnlig(!) til jakt, trekk, bruks el., ville jeg  ihvertfall styrt langt unna settere, jaktspanieltyper, trekkhunder og de mest intense gjeterhundrasene som border, aussie, belger osv.  Brukshundraser generelt krever mer enn gåturer.

Nesten alle hunder med normal helse og kropp klarer (og trives) med å være med på vanlige fjellturer. Så snevre gjerne inn kravene litt, og tenk over hva dere ikke kan tilby hunden.  :) Da blir det lettere for dere å luke ut raser som er uegnet.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har engelsk cocker. Perfekt familiehund men den krever sitt. Pellstell er en ting men den er også svært aktiv. Perfekt tur hund som er i godt humør stort sett alltid. Fordel at den ikke stikker av. Som støtende fuglehund er den vant til å bevege seg i nærheten av jeger. Maks 50 m unna til enhver tid. Ikke større enn at du kan ta den under armen om det skulle bli nødvendig. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (1 time siden):

Vi har engelsk cocker. Perfekt familiehund men den krever sitt. Pellstell er en ting men den er også svært aktiv. Perfekt tur hund som er i godt humør stort sett alltid. Fordel at den ikke stikker av. Som støtende fuglehund er den vant til å bevege seg i nærheten av jeger. Maks 50 m unna til enhver tid. Ikke større enn at du kan ta den under armen om det skulle bli nødvendig. 

Tore

Har du forslag til oppdretter? Cocker står også på listen vår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Dette med oppdretter er vanskelig. Vi fikk vår fra neshpo kennel. Vi har vært kjempeheldige med gemytt og oppførsel i tillegg til at hunden har vært frisk og rask. Jeg sjekket rundt og hun som drev kennelen fikk mye skryt. Men det var større etterspørsel en hunder når vi fikk vår. Det var derfor en hel prosess å bli godkjent som hundekjøper. Vår hund er sånn ca 3.5 år og fortsatt ung. 

 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.