Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur Femundsmarka med ørretfokus, inngang fra Sverige?


Biff Drøvtygger

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er to stykker som ønsker prøve ut Femundsmarka i perioden 7. til 13. juni. Maksimal tidsbruk ute i marka er trolig ca 5 døgn, muligens 5,5 etter flytider og innfallsport. Primærfokus er ørretfiske, sekundært nyte naturen. Det er derfor ikke et poeng å gå maksimalt, samtidig ønsker vi en liten rundtur og prøve fisket i litt forskjellige områder.

Med tanke på at båttransport femunden ikke starter opp før St. Hans, og at det primært er øvre muggavassdraget, Røa og grøtåa som er primærområder for ørret (stemmer dette?). Hadde jeg i utgangspunktet sett for meg at det eneste aktuelle var øvre mugga med inngang fra Langen som var aktuelt. Distanse fra langen/elgå til Røa blir nok for ambisiøst mtp distanser, spesielt siden man trolig vil høyt opp i Røa-vassdraget. Dog har jeg forstått det slik at nedre mugga har 0 ørret og primært hvitfisk. Jeg har derfor begynt å spekulere på tilgang fra sverige for å mer komme i posisjon til å kunne starte litt fiske fra dag 1.

Forstår det slik at det er mulig å kjøre helt frem til Käringsjön, tanken er da å gå rundt Rogen, gå forbindelsen mellom Rogen og Bredåsjøn, hvordan er dette terrenget å gå i? Fiske og campe ned Røa til man treffer på grøtåa og gå opp dalen Stormyrtjønnan over til vonsjøen og tilbake via nordsiden Bredåsjøn denne gang. Prøvd litt kartmålinger og lagt til siden det ikke er luftlinje og kommer frem til at dette blir ca 30 km totalt, er jeg helt off her?

Tanker om denne ruten? Kan vi forvente snø på bakken her rundt 10 juni? Er det åpenbare «terrengfeller», noe som tar lengre tid å gå enn man skulle tro? Risiko for is på vann / treg ørret grunnet nylig isavgang?

Er det noen av de på svensk side som driver båttransport over Rogen så man slipper gå rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Biff Drøvtygger skrev (4 timer siden):

Med tanke på at båttransport femunden ikke starter opp før St. Hans

Da tenker du vel på rutebåten?

Det finnes tilbydere av båt-taxi, både fra Elgå og fra Jonsavollen, har du sjekket når de starter opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taxibåt kjører vel så fort det er isfritt der opp. Bl.a kjører de på Jonasvollen, Haugen og Femundshytten, Tror og det går fra Femund Lodge på Elgå.
Fiske etter ørret. Mange steder der. Grøtådalen har kun ørret. Røvollfjellet har ørret og røye. Det er også bra i Kratland men langt inn.
Også hørt bra om Storløken i Mugga helt oppe ved svenskegrensen. Nedre deler av Mugga er mye gjedde etc.
Ta f.eks taxibåt til Storvika. Går til Røvolfjellet. Så kan dere evt gå videre mot Krokåthåen. Går en direkte sti der som er fin å gå. Kan dere og fiske oppover Grøtåa.
Evt tilbake da til Haugen via oasen. Skulle være passe på 5 dager hvis dere ikke vil gå for mye.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, borgern said:

Taxibåt kjører vel så fort det er isfritt der opp. Bl.a kjører de på Jonasvollen, Haugen og Femundshytten, Tror og det går fra Femund Lodge på Elgå.
Fiske etter ørret. Mange steder der. Grøtådalen har kun ørret. Røvollfjellet har ørret og røye. Det er også bra i Kratland men langt inn.
Også hørt bra om Storløken i Mugga helt oppe ved svenskegrensen. Nedre deler av Mugga er mye gjedde etc.
Ta f.eks taxibåt til Storvika. Går til Røvolfjellet. Så kan dere evt gå videre mot Krokåthåen. Går en direkte sti der som er fin å gå. Kan dere og fiske oppover Grøtåa.
Evt tilbake da til Haugen via oasen. Skulle være passe på 5 dager hvis dere ikke vil gå for mye.

 

Tenkte meg innover der i løpet av året så da passer det vel bra med et lite spørsmål: Kommer man seg inn til kratland på 2 dager fra storvika eller er det litt rått med tunge sekker? Eventuelt hvordan er det å padle oppover grøtå fra korstjønna? rakskere å gå? 

Hadde egentlig akkurat blitt glad i å vandre rundt uten for mye plan og tidspress, så kom corona-ungen gitt! Tilbake til planleggingen!

Endret av Mammutton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på her med ett spørsmål.

Er veien til Kæringsjøan/Rogen åpne på tidspunktet Biff Drøvtygger nevner her (7-13juni)?

Hadde tenkt meg på en Kanotur dit på ca samme tidspunkt hvis det er farbart, noe som slettes ikke er sikkert med tanke på den sene våren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (På 29.4.2023 den 18.34):

Taxibåt kjører vel så fort det er isfritt der opp. Bl.a kjører de på Jonasvollen, Haugen og Femundshytten, Tror og det går fra Femund Lodge på Elgå.
Fiske etter ørret. Mange steder der. Grøtådalen har kun ørret. Røvollfjellet har ørret og røye. Det er også bra i Kratland men langt inn.
Også hørt bra om Storløken i Mugga helt oppe ved svenskegrensen. Nedre deler av Mugga er mye gjedde etc.
Ta f.eks taxibåt til Storvika. Går til Røvolfjellet. Så kan dere evt gå videre mot Krokåthåen. Går en direkte sti der som er fin å gå. Kan dere og fiske oppover Grøtåa.
Evt tilbake da til Haugen via oasen. Skulle være passe på 5 dager hvis dere ikke vil gå for mye.

 

Takk for tips om taxibåt og rute! Sjekker ut virker fornuftig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kimball skrev (På 29.4.2023 den 22.49):

Henger meg på her med ett spørsmål.

Er veien til Kæringsjøan/Rogen åpne på tidspunktet Biff Drøvtygger nevner her (7-13juni)?

Hadde tenkt meg på en Kanotur dit på ca samme tidspunkt hvis det er farbart, noe som slettes ikke er sikkert med tanke på den sene våren. 

Fått høre fra Facebook at den ikke åpnet før st hans i fjor, og at det i år er kaldere og mer snø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biff Drøvtygger skrev (5 timer siden):

Fått høre fra Facebook at den ikke åpnet før st hans i fjor, og at det i år er kaldere og mer snø...

Fjällvattnet camping som ligger på samme veien, men 7.9km lengre vekk er åpent hele året ifølge mailen deres. Det er verdt å forhøre seg med de som styrer med veien til kæringsjøen. Er veien fri for snø så er den fri for snø. Om isen har gått på Rogen da er en annen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man kommer til Kjærringsjøvallen hvertfall. Det er 5 km før Kjæringsjøn. Noen som starter padling der også. Litt bæting ned til østre Vingarna. Så dra via Store Tändsjön og ned til Rogen.
Isen på Rogen går normalt rundt 1 juni men det har vært kaldt i år. På siste satelittbilder ser det rimelig vinter ut der enda.

Går an å ringe KJæringsjøn å høre hvordan det ser ut når det nærmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (1 time siden):

Tror man kommer til Kjærringsjøvallen hvertfall.

Det stemmer, parkering der og ca 1km frakt via sti til startpunkt. Blir min plan såfremt det er farbart med kano rundt den 10 juni. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.