Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin GPS til bil - så dårlige kart!


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en Garmin drive smart 61 europe LMT-D.

Kartet som kommer med denne er så utrolig lite detaljert, så udetaljert at det nesten ikke er noe vits i å bruke GPS'en. Er det mulig å laste inn andre kart? Norgeskart for eksempel?

Ved søk etter stedsnavn er det også helt håpløst, finner nesten ingenting som er mer spesifikt enn byer.

341735433_952156769321465_1542328974595790124_n.jpg

Endret av Sidensvansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, Garmin benytter seg av rutebare kart som heter City Navigator (Europe) eller andre deler av verden, avhenger av hvor du handler enheten. 

Disse kartene er ekstremt mangelfulle på detaljer, men har veldig gode og oppdaterte veikart, samt veldig gode løsninger når du kjører i større byer i forhold til hvilke kryss du skal ta av i, hvilken fil du skal holde deg i før du tar av hit eller dit. Så jeg vil si at kartene fungerer helt topp til det de er tenkt. 

Du ønsker kanskje et mer detaljert topo kart? I så fall, selger de dette også, men det er sinnsykt dyrt og veldig dårlig (sammenlignet med hva man finner på mobil) 
Det beste kartet jeg har funnet så langt til min Garmin (motorsykkel) er http://www.freizeitkarte-osm.de

aufmacher-winter-2018.png.eb08358c7d0b3fa8d1834ce2b7ea8818.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes OpenStreetMap gjerne er godt nok oppdatert til sånn type navigasjon, særlig i forhold til slike (eldre) GPS-enheter som ikke lenger mottar oppdateringer av kartdata.

Jeg er ikke kjent med akkurat din modell, og hvilke filformater den støtter osv., men jeg har brukt BBBike til å laste ned kartfiler til min Garmin-GPS, og det funker knall. Man kan velge ulike kartstiler i nedtrekkslista før man laster ned, og de har en som heter "Garmin Onroad (UTF-8)"som virker bra til formålet, da den ikke viser masse unødvendige detaljer som er mest i veien ved navigasjon for kjøring. Man får tilsendt en img-fil for det ønskede området man velger på nettsiden per e-post. Så det kan kanskje være en mulighet, gitt at ikke denne Drive-serien benytter andre formater?

Alternativt går det an å ta en titt på lista på wikien til OpenStreetMap over ulike nedlastingstjenester til Garmin-enheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (10 timer siden):

aufmacher-winter-2018.png.eb08358c7d0b3fa8d1834ce2b7ea8818.png

Måssåbjønn skrev (2 timer siden):

 

Tusen takk for gode svar!! Jeg kjøpte GPS'en for å kunne slippe å bruke mobilen under bilkjøring i jobbsammenheng. Jeg jobber som biolog og kjører mye på små skogsbilveier på feltarbeid og trenger da noen flere holdepunkter i kartet enn det innstallerte kartet gir meg. Jeg ønsker for eksempel å kunne markere punkter hvor jeg har satt ut måleinstrumenter etc., (oftest nært vei og med bruk av bil) og slik det er nå viser ikke kartet noen detaljert rundt punktene jeg setter. Detaljene i Norgeskart passer perfekt for mitt bruk, men det mangler jo navigasjon, i tillegg til at mobilen brukes til mye annet under arbeidet, og det er mye kjøring fra punkt til punkt. 

Kanskje hadde en annen navigasjonsløsning vært bedre, men nå har jeg nå kjøpt dette. Det er usannsynlig at jeg vil komme til å bruke GPS'en til å kjøre i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidensvansen skrev (1 time siden):

Tusen takk for gode svar!! Jeg kjøpte GPS'en for å kunne slippe å bruke mobilen under bilkjøring i jobbsammenheng. Jeg jobber som biolog og kjører mye på små skogsbilveier på feltarbeid og trenger da noen flere holdepunkter i kartet enn det innstallerte kartet gir meg. Jeg ønsker for eksempel å kunne markere punkter hvor jeg har satt ut måleinstrumenter etc., (oftest nært vei og med bruk av bil) og slik det er nå viser ikke kartet noen detaljert rundt punktene jeg setter. Detaljene i Norgeskart passer perfekt for mitt bruk, men det mangler jo navigasjon, i tillegg til at mobilen brukes til mye annet under arbeidet, og det er mye kjøring fra punkt til punkt. 

Kanskje hadde en annen navigasjonsløsning vært bedre, men nå har jeg nå kjøpt dette. Det er usannsynlig at jeg vil komme til å bruke GPS'en til å kjøre i utlandet.

Det fine med å benytte OpenStreetMap-data er at man har muligheten til å legge inn/korrigere veier, stier etc. som eventuelt mangler eller har blitt endra nylig, for så å laste ned kartene på nytt, og du vil på denne måten kunne ha en relativt oppdatert kartpakke gratis :) Jeg bruker gjerne litt tid på slikt i forkant av at jeg skal på fisketur, jakt eller lignende i et område. Da kan det være kjekt å legge inn stier, elver, broer og slikt som kanskje ikke ligger i kartet fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.