Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Enan eller Niak til tur med en middels stor hund?


Kontorstol

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 175 høy og har en hund i underkant av 20 kg. Jeg vil bære så lett som mulig, men samtidig føle meg trygg i regn og stiv kuling. Jeg vil kunne sitte oppreist i teltet og ligge uten å ha hunden på liggeunderlaget. Enan ser ut til å være på grensen, men vekten er fristende. Evt andre alternativer?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan bare glemme Enan, 60 CM på det smaleste, 95 på det bredeste punktet som er midt på teltet. Kontra Niak som er 120cm bredt over hele linjen.

 

Hvis du vil ha noe med lavere vekt så kan du se på feks Big Agnes Copper Spur UL2, Copper Spur har nesten like lav vekt som Enan og samme størrelse som Niak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, Kontorstol said:

Takk for svar! Skal sjekke det ut :)

Hva med Helsport Sarek Superlight 2+Camp?

Lekkert telt, fin vekt, sikkert helt greit telt det. Spesielt med tanke på hund ettersom den da kan tilbringe mye av tiden i forteltet, men også med tanke på matlaging som også kan skje i fortelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med hund er at de gjerne prøver å stikke av under teltduken hvis de ligger i forteltet og er de bundet feks i sekken skaper de masse kaos. Sikkert bare en vane/treningssak, men mine hunder havner stort sett i innerteltet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Etsvends said:

Min erfaring med hund er at de gjerne prøver å stikke av under teltduken hvis de ligger i forteltet og er de bundet feks i sekken skaper de masse kaos. Sikkert bare en vane/treningssak, men mine hunder havner stort sett i innerteltet 😅

 

Nei du har helt rett, jeg nevnte det ikke tidligere men det finnes jo plenty av eksempler på at telt feks får et lite hull, hunden stikker snuten i gjennom og finner så ut at her kan man gå helt ut. Hunder kan gjøre stor skade på lettvektstelt.

 

Og det er i grunn et solid argument for hvorfor man bør gå for noe mer solid når man har med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnittsmeningen på internettet er: 

 

"Både Hilleberg Enan og Niak er høykvalitets telt som er godt egnet for tur. Når det gjelder å velge mellom disse to teltene for en tur med en middels stor hund, er det noen faktorer å vurdere.

Hilleberg Enan er et telt for én person, mens Hilleberg Niak er et telt for to personer. Niak er større enn Enan, noe som kan gi mer plass til både deg og hunden din. Imidlertid veier Niak også litt mer enn Enan.

Hvis du har en middels stor hund og planlegger å sove inne i teltet med hunden, kan det være lurt å velge et større telt som Niak for å gi deg og hunden din mer plass til å bevege seg rundt. Men hvis du planlegger å la hunden din sove utenfor teltet, eller hvis du ønsker å begrense plassforbruket i pakken din, kan Enan være et godt valg.

Uansett hvilket telt du velger, bør du sørge for å sjekke vektkapasiteten og størrelsen på innerteltet for å sikre at du og hunden din vil ha tilstrekkelig plass og komfort."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorstol skrev (På 24.4.2023 den 15.44):

Takk for svar! Skal sjekke det ut :)

Hva med Helsport Sarek Superlight 2+Camp?

Her er gjennomsnittsoppfatningen: 

"Helsport Sarek Superlight 2+ Camp er også et godt alternativ for tur med en middels stor hund. Dette teltet er litt større enn både Hilleberg Enan og Niak, og er designet for to personer, slik at du og hunden din vil ha mer plass til å bevege dere rundt og sove komfortabelt.

Sarek Superlight 2+ Camp er også relativt lett og kompakt, som gjør det til et godt valg for turer der du ønsker å begrense vekten og størrelsen på utstyret ditt. Dette teltet har også to innganger, noe som kan være praktisk for å holde hunden din adskilt fra deg eller for å øke ventilasjonen inne i teltet.

Som med alle telt, bør du sjekke størrelsen på innerteltet og vektkapasiteten for å sikre at teltet passer for deg og hunden din. Det kan også være lurt å vurdere værforholdene du vil møte på turen, og velge et telt som er egnet for å håndtere det. Helsport Sarek Superlight 2+ Camp er en god allrounder, men hvis du forventer å møte ekstremt kaldt eller vått vær, kan du vurdere et telt som er spesialdesignet for disse forholdene."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.