Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur på vidda 3 - 4 dager


daniel1234

Anbefalte innlegg

Hei. Eg har tenkt til å ta med datteren min på fjelltur 3 til 4 dager med telt i sommer.

Har gått lei av hvor avhenging hun er blitt av teknologiske hjelpemidler og hvor lite løsningsorientert vi har gjort henne. Derfor har eg bestemt at i sommer så drar vi på tur der vi blir nødt til å finne mat selv, lære hun kart og kompass og bare det å starte et bål🤦‍♂️ 

Skal så klart pakke med tilstrekkelig mat og det nødvendige i sekken, men tanken er at vi skal klare oss uten ved hjelp av fiske.

Så spørsmålet mitt er om tur tips på vidda som har godt fiske, ikke altfor utfordrende terreng?😊

Til info så er ikke dette snakk om noe byfolk som skal på tur😅 er selv vokst opp på bygda med mye tur. Det har blitt noen år siden nå da😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min første tanke er at planen kan virke mot sin hensikt. Er hun vandt til å dra på tur, eller blir dette en ildåp? 

Forøvrig kan det sikkert hjelpe på motivasjonen hennes å sette noen regler som: Daglig premie til den som fanger mest fisk, og dessert/nugatti for hvert måltid hun tilbereder på bål. La henne stå for navigering, og la det stå til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du er skuffet og lei er et gyngende grunnlag for hyggelig/lærerik tur sammen. Vet som far selv at det er fort gjort å anse ungenes skjermbruk som symptomer på kultur i forfall, men det setter gjerne relasjonene i fare og gjør oppdragelsen vanskeligere. En lurere (og triveligere) inngang tror jeg vil være å sette deg mer inn i teknologien som datteren din er avhengig av (digital kompetanse krever også løsningsorientering), før du begynner å regulere den raust og gradvis - og *eventuelt* introdusere henne for din egen avhengighet til friluftsliv. Kanskje hun ikke liker friluftsliv i det hele tatt! Det verste som kan skje er at du får ha turlivet helt for deg selv, og det er slett ingen dårlig situasjon å ende opp i, spør du meg 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva brast så høyt?"

Ingen problemer med å være enig i hva du sier med hensyn til idiottelefonene, men tror du spenner buen i overkant.

Hva med en rolig fjelltur hvor det ikke er lagt opp til konstant konflikt? Fiske: artig greie ved siden av i godt vær. Bål: noe dere gjør på kvelden med marshmellows eller pølser. Telt... vel, det tror jeg kan fungere. Sørg uansett for at den unge damen har en sekk med et hoftebelte som virker og skikkelig fottøy.

Hvis det går å legge på en to-tre dager til: Kalhovd - Mogen - Lågaros - Mårbu - Kalhovd

Hvor lenge har dere vært på skjermkjøret? Akkurat, tror ikke det lar seg fikse på 3-4 dager. Se heller på dette som de første forsiktige stegene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror, som mange over her, at sjansene for en hyggelig tur øker jo mer du involverer henne, spiller på lag, og tar ting gradvis. 

Var på tur med min BrawlStars- / Fortnite- og youtube-avhengige snart 10-åring på fjellet i vinterferien. Praten gikk non-stop om nettopp disse interessene, + fotball og ting vi så/gjorde underveis. Jeg tenker at om jeg møter hans store lidenskaper med interesse og respekt, så er det større sjanse for at det går den andre veien også. Turen ble absolutt en boost for relasjonen! 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur også på å gjere hyggeleg tur til alternativ framfor makebyte. Problemet er ikkje gaming og skjerm, men gaming og skjerm åleine slik eg ser det. 

Å fokusere på at ein skal hygge seg saman og finne ut av ting saman er viktig, og god mat og godteri er ein hyggeleg fellesfaktor....små fiskarar har det triveligere på full mage med ein sjokolade i lomma, der fisket er ei lystetont greie. I det heile trur eg lystbetont er stikkordet her, å unngå å gjere det til ein kamp...for den er ein faktisk dømt til å tape. 

I høve konkret stad; eg har hatt lyst til å returnere til Lakadalen i området  Sandhaug på sommaren å fiske. Har berre vore der på vinter, men ser ut til å kun vere nice område å rote rundt i med fiskestang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.