Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan best filme fjellklatring og tinderangling


TheFlorux

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg trenger gode tips og erfaringer med hvordan best feste kamera og få best mulig film og bilder til alpint fjellklatring og tinderangling. Til sommeren skal en venn og jeg opp på Gjertvasstind og følge tindene vestover til vi avslutter på Store Skagastølstind. Dette er jo en av de mer luftige traversene vi har her i landet, og hvis vi er heldige med været er det jo en spektakulær utsikt. Spørsmålet er hvordan man best får filmet dette, fortrinnsvis uten å dille så mye med kamera at vi ramler ned.

Jeg har et par relativt nye GoPro-kamera, et Insta360 og litt forskjellige fester. Liker Insta360 X3-kameraet best, og har mulighet til å feste det på håndledd og hjelm. Har også en «unicorn-mount» og selfiestick. Sistnevnte er jeg relativt lunken til å veive rundt med i fjellet, og unicorn-mount kan vel også være i veien hvis vi f.eks skulle tatt oss opp Heftyes renne (selv om vi sannsynligvis ikke kommer den veien nå).

Så - til andre som er glad i luftig klatring og få fine bilder: Hva har dere best erfaring med? Hvordan får jeg det aller beste resultatet på film og bilder etter en slik supertur? Alt fra kamera-innstillinger til utstyr og anbefalt plassering mottas med kjempetakk!!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke direkte tips, men du kan jo søke opp fjellklatrer og fotograf Jimmy Chin og se hvordan han jobber og kanskje lære et triks eller to der.
Han er en av de som var med å lage "Free solo" med klatreren Alex Honnold, og mange andre klatrefilmer. Ville sjekket ut feks Youtube osv.

Evt kan du jo søke opp de kameraene du har, med tilleggssøk om fjellklatring. Garantert mange klatrere der ute som har gjort dette før og postet på Youtube osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

360 kamera har sine ulemper, men det har også sine klare fordeler, med blandt annet at man kan justere perspektivet underveis å gjøre samme kamera posisjon mer spennende. 
Det som ofte er nøkkelen til suksess er å veksle mellom kamera plassering og bruke action camera når du ser handling som hvordan man griper i tau, eller hvordan man plasserer føttene for å komme seg opp over en kant, etc etc. Man ønsker å skape tilstedeværelse samt spille på følelsene en slik tur kan skape. 

Youtube har mye gode filmer på dette tema og mye kan læres av hvordan andre gjør det.

Når det kommer til det mer tekniske, så vil jeg personlig satt opp kamera med noen innstillinger manuelt og noe automatisk i kamera. White Balance er ofte det som forringer kvaliteten mest når det kommer til action camera. Du må også belage deg på å gjøre litt etterarbeid med filene. Men dette er så sinnsykt stort felt at det er greit å vite litt hva ambisjonene dine er med filmene, hva du ønsker å oppnå med det og hvor du legger listen for "kvalitet" for det kan bety så mangt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullsvar! Tusen takk!

Jeg tror det blir en Insta360 festet til sekken med fjernkontroll på håndleddet, og GoPro på hjelmen og på håndleddet. Og på turkameraten blir det GoPro på brystet. 
Jeg har ingen proffe ambisjoner, men vil gjerne ha gode minner. Det er en spektakulær tur, og da er det jo gøy å få et godt resultat. Har meldt meg på et kurs i Adobe Premiere og ser man kan gjøre mye moro der. Selv for en glad amatør som meg. 
skal se igjennom en del av filmene dine som inspirasjon!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheFlorux skrev (19 minutter siden):

Gullsvar! Tusen takk!

Jeg tror det blir en Insta360 festet til sekken med fjernkontroll på håndleddet, og GoPro på hjelmen og på håndleddet. Og på turkameraten blir det GoPro på brystet. 
Jeg har ingen proffe ambisjoner, men vil gjerne ha gode minner. Det er en spektakulær tur, og da er det jo gøy å få et godt resultat. Har meldt meg på et kurs i Adobe Premiere og ser man kan gjøre mye moro der. Selv for en glad amatør som meg. 
skal se igjennom en del av filmene dine som inspirasjon!

Jeg har selv investert tungt i video de siste årene, å det begynte litt som du sier. Ønske om å ta vare på gode minner. Men det utviklet seg fort til veldig mye mer. 😂
Adobe, Davinci eller Final Cut er alle gode redigeringsprogram som deler mye de samme grunnleggende funksjonene som jeg mener er viktig å mestre skal man ha igjen for klippene man får fra en slik tur. 

Basert på kamera du velger å ha med så høres dere har dekket nødvendige vinkler. Bruk litt tid på andre sine filmer å se hva som kan være interessante vinkler å filme i. Noen ganger kan det å filme andre skape langt mer minner enn å filme POV av seg selv. Litt prøvefilming i parken, skogen eller heimen er alltid lurt i forkant av slike eventyr. Da har man mye større forutsetninger for å lykkes når man står i det. 
Personlig er jeg veldig spent på å se hva dere lager ut av dette. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.