GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Etter flere Är hvor det har begrenset seg til dagsturer tenker jeg nÄ Ä ta opp igjen friluftsliv som hobby igjen, med overnatting.

Ettersom jeg har fÄtt trÞbbel med bÄde dÄrlige knÊr og rygg mÄ jeg tenke vekt pÄ ustyret.

Akkurat nÄ driver jeg og ser pÄ liggeunderlag, og ser det finnes «mumie» versjoner og sparer litt vekt pÄ dette.

Men oppleves dette som smalt eller hva er deres erfaringer/anbefalinger.

Jeg ser etter underlag, typisk 3 sessongers underlag, rundt halvkiloen
.

Tar gjerne i mot konkrete tips:-)

Er mann pÄ 183 cm hÞy, ca 75 kg
.

🙂

Annonse
Skrevet

Dette er nok veldig individuelt , hvordan man sover, men jeg som en bredskuldret mann pÄ 180 har ingen problemer med Ä bruke mummyformet liggeunderlag, og jeg er typen som ligger pÄ siden. 

Det er noen fÄ gram Ä spare pÄ mummy vs rektangulÊrt men tror det handler mer om plass i telt Ä gjÞre. Eksempelvis har noen telt skrÄende fotende i bunnduken, slik at to breie rektangulÊre liggeunderlag ikke fÄtt plass, mens to mummyformede underlag fÄr plass. 

Skrevet

Jeg bruker oftest thermarest neoair xlite i Large. Er selv 180 og underlaget er 196*64*6,4cm og har mumiefassong. Jeg har div underlag bÄde rektangulÊre og mumie og merker ingen forskjell pÄ sÞvnkvalitet. Det viktigste for min bruk er at det er bredt nok og med 64 cm blir ikke armer, rompe eller knÊr liggende utenfor underlaget. Neoair xlite veier lite, pakker lite uten at det gÄr utover sÞvnkvaliteten.

Leveres i str. Regular (som jeg syns er for smalt), regular Wide, Large og women

Skrevet

Her brukes bÄde mumie (Thermarest NeoLite XTherm) og rektangulÊre (Exped DownMat 9). Fordelen til mumie er noe mindre vekt og pakkevolum, samt at man kan fÄ in x antall liggeunderlag i et telt som skrÄner innover i innerteltet hvor man ikke fÄr plass til like mange rektangulÊre uten at de mÄ overlappe innerst. 

Hva som blir med pÄ hver enkelt tur av Xterm/Downmat, L/LW og R stÞrrelser pÄvirkes ut fra kroppstÞrrelse(r), plass i telt, temperatur, og kriterier for transport vekt/volum, osv..

Skrevet

Fjellsport har meget god pris pÄ Exped Ultra 3R Mummy LW nÄ, om du ikke allerede har sett det, hvis dette passer Ärstiden og bruken din.
Handlet dette selv tidligere i uken for Ä teste i et mindre 1P-telt kommende sesong. Er vant med Exped SynMat 7 UL LW, sÄ blir spennende Ä teste ut det nye.
Bruker det og som 3-sesongs, er 186 hÞy og 85kg. Sover mest pÄ siden.

https://www.fjellsport.no/merker/exped/exped-ultra-3r-mummy-lichen-lw

Skrevet

LIggeunderlaget er veldig viktig for meg (190) sÄ jeg bruker et stort rektangulÊrt et fra Amok Equipment 220cmx 9 cm tykt! egentlig til hengekyene deres men jeg bruker det over allt !  Komfort ah!

Skrevet

Takk for flotte tips og delte erfaringer!

Jeg gikk for et Exped Ultra 3R LW. Er vel ca. 100 gram tyngre en mumien, men dette blir nok supert😀

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.