Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjellig lengde på pumpe ift flaskestørrelse?


Anbefalte innlegg

Hei igjen. :-)

Jeg har nå et par 0.6 l Primus-flasker til min Omnifuel. Tenkte å kjøpe et par større flasker. Tipper 1 eller 1.5 l. 

- Lurer på om det er samme pumpa man da bruker, eller trenger man en lengre pumpe? Eller har ikke lengden på pumpa noe å si ift lengden på flaska?

- Og sp.målet mitt gjelder egentlig også for MSR-flaskene og pumpe, da jeg vurderer å gå til innkjøp av en Whisperlite.

På forhånd takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du kikker litt rundt så har flere merker nå pumper med gassflaskegjenger, og da kan de brukes om hverandre.  Ikke alle pumper er gode i sterk kulde, tror de med lærpakning er tryggest i kulde, men slett ikke sikker.

 

Endret av dsk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (1 time siden):

Hvis du kikker litt rundt så har flere merker nå pumper med gassflaskegjenger, og da kan de brukes om hverandre.  Ikke alle pumper er gode i sterk kulde, tror de med lærpakning er tryggest i kulde, men slett ikke sikker.

 

Takk for tips! 🙂 Jeg ferdes vanligvis ikke i temp. lavere enn 15-20 minus. Har til nå hatt en ekstra pumpe som jeg holder varm, og det har gått greit til nå. Har i alle år kun brukt 0,6 l flaskene til min Omnifuel. Men lei av å måtte skifte så ofte når jeg fyrer for varmen. 🙂 Så får kjøpe et par større. Godt jeg kan bruke samme pumpa. (Kan jo nesten kjøpe en ny Omnifuel m. pumpe og flaske for samme prisen Fjellsport selger Omni-pumpa separat for nå). Om jeg nå går for en Whisperlight, så må jeg jo ha nye flasker da. Så da får jeg vurdere om jeg skal gjøre det skikkelig med en gang, og gå for lær. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle Friluftsliv skrev (14 timer siden):

Hei igjen. :-)

Jeg har nå et par 0.6 l Primus-flasker til min Omnifuel. Tenkte å kjøpe et par større flasker. Tipper 1 eller 1.5 l. 

- Lurer på om det er samme pumpa man da bruker, eller trenger man en lengre pumpe? Eller har ikke lengden på pumpa noe å si ift lengden på flaska?

- Og sp.målet mitt gjelder egentlig også for MSR-flaskene og pumpe, da jeg vurderer å gå til innkjøp av en Whisperlite.

På forhånd takk!

På MSR spiller ikke flaskestørrelsen noen rolle. 
 

Kjøper du stor flaske til Primus følger det med en liten slange til å sette på innsuget  på pumpa. Jeg fikk med det da jeg kjøpte 1,5 l flaske for noen år siden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (28 minutter siden):

På MSR spiller ikke flaskestørrelsen noen rolle. 
 

Kjøper du stor flaske til Primus følger det med en liten slange til å sette på innsuget  på pumpa. Jeg fikk med det da jeg kjøpte 1,5 l flaske for noen år siden. 

Aha! Det var greit å vite. Da skal jeg forsikre meg om at de sender med det. 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (1 time siden):

På MSR spiller ikke flaskestørrelsen noen rolle. 
 

Kjøper du stor flaske til Primus følger det med en liten slange til å sette på innsuget  på pumpa. Jeg fikk med det da jeg kjøpte 1,5 l flaske for noen år siden. 

En slik slangestump fulgte med en 1L primus flaske jeg kjøpte. Den ble knallhard og umulig å sette på igjen 🤷😅

Men det kan jo løses med å kjøpe en bit med slange som faktisk tåler bensin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (19 minutter siden):

En slik slangestump fulgte med en 1L primus flaske jeg kjøpte. Den ble knallhard og umulig å sette på igjen 🤷😅

Men det kan jo løses med å kjøpe en bit med slange som faktisk tåler bensin.

Samme skjedde her. Underlig å selge med slange som ikke tåler bensin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (2 minutter siden):

Samme skjedde her. Underlig å selge med slange som ikke tåler bensin. 

Ja, ikke veldig imponerende.

Bøyde pick-up røret litt så det ligger dypere når flasken ligger i on-posisjon. Som oftest ender jeg opp med å bruke 0.6L flaskene både på primus og msr, virker som det blir noe mindre pumping enn på 1L.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (8 minutter siden):

Ja, ikke veldig imponerende.

Bøyde pick-up røret litt så det ligger dypere når flasken ligger i on-posisjon. Som oftest ender jeg opp med å bruke 0.6L flaskene både på primus og msr, virker som det blir noe mindre pumping enn på 1L.

 

Takk for info 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.