Gå til innhold
  • Bli medlem

Defekt skisko - nødreparasjon


Leiku

Anbefalte innlegg

Har forsket litt på emnet etter at bøylen løsnet på mine -BC skisko i løssnø, kuling og 8-10 minus. Ser i butikkene at sålene på ulike skisko for BC systemet er av samme fabrikat, antar derfor at faren for at bøylen løsner må man leve med selv om man er flink til å fjerne is/snø i bindingen under skoen.Har ikke bestemt meg for nye sko enda.

En del anbefaler lim, men jeg er nok tilhenger av mekanisk reparasjon om det er mulig. Liming, krever ofte mer tid og noe temperatur.

Klassisk nødreparasjon på 75 mm binding blir stabil og skia kan løftes i løssnø. kan stabiliseres mer med rem bak hælen.

På BC systemet er det litt mere plundrete, ser at det er mulig å legge et dobbelt nylonsnøre (som jeg alltid har i sekken) igjennom bindingens låseklo. Det er da mulig å få bundet skoen fast. Kan stabiliseres ytterligere med rem/snøre gjennom/under midtstykket på bindingen og rundt skoen. Blir brukbart men ikke veldig stabilt, og noe vinglete sideveis.

 

IMG_2944.JPG

IMG_2945.JPG

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Leiku skrev (9 timer siden):

Har forsket litt på emnet etter at bøylen løsnet på mine -BC skisko i løssnø, kuling og 8-10 minus. Ser i butikkene at sålene på ulike skisko for BC systemet er av samme fabrikat, antar derfor at faren for at bøylen løsner må man leve med selv om man er flink til å fjerne is/snø i bindingen under skoen.Har ikke bestemt meg for nye sko enda.

En del anbefaler lim, men jeg er nok tilhenger av mekanisk reparasjon om det er mulig. Liming, krever ofte mer tid og noe temperatur.

Klassisk nødreparasjon på 75 mm binding blir stabil og skia kan løftes i løssnø. kan stabiliseres mer med rem bak hælen.

På BC systemet er det litt mere plundrete, ser at det er mulig å legge et dobbelt nylonsnøre (som jeg alltid har i sekken) igjennom bindingens låseklo. Det er da mulig å få bundet skoen fast. Kan stabiliseres ytterligere med rem/snøre gjennom/under midtstykket på bindingen og rundt skoen. Blir brukbart men ikke veldig stabilt, og noe vinglete sideveis.

 

IMG_2944.JPG

IMG_2945.JPG

God idè.

Forsøk gjerne mer og kom med en forbedret løsning om du finner på noe lurt. Dette er jo nyttig å kunne om uhellet er ute.

Jeg har fundert litt på mulgheten for en rustfri skrue/spiker eller stang man kan kjøre tvers gjennom BC-sålen der stangen normalt er plassert, evt, veldig tykk ståltråd man trer gjennom samme sted og surrer over tåen på støvelen. Hvis man får det til, vil man få tilnærmet fullgod funksjon på skoen inntil det ryker igjen.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt litt på hva jeg gjør med Xplore-bindingen/skoen om den ryker også. Der er jo skoen mest sentral, og bindingen har ganske få muligheter for at noe skal ryke.

En tanke kunne vært å fått tak i en "Xplore" tupp fra en sko, og lage en reim-innfesting på den som kunne vært festet rundt/foran skoen som en ekstra forlengelse på skoen. Sikkert ikke optimalt, men backupløsninger er jo sjeldent dét.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket skomakeren, han ville ikke fikse dette, eller bytte såle. Bare å kaste, synd selve skoene er jo helt ok, ikke noe gjennbruk her nei :( Har under tvil kjøpt nye BC sko. Fant noen på salg, får heller sjekke om bøylen er løs før langturer. Og være flinkere til å skrape i sporet på bindingen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 11.1.2023 den 10.19):

Jeg har lurt litt på hva jeg gjør med Xplore-bindingen/skoen om den ryker også. Der er jo skoen mest sentral, og bindingen har ganske få muligheter for at noe skal ryke.

En tanke kunne vært å fått tak i en "Xplore" tupp fra en sko, og lage en reim-innfesting på den som kunne vært festet rundt/foran skoen som en ekstra forlengelse på skoen. Sikkert ikke optimalt, men backupløsninger er jo sjeldent dét.

Ja sjekka den nå når jeg var å kikka på nye skisko. For meg er det enkle best, holder meg til 75 mm og BC. Xplore er dyrere, bindingen virker solid nok men ikke skoen.  Skoen har til og med bevegelige deler, to knotter som er fjærbelastet ! Kommer sikkert noe skitt inn når man går i lyng og grus. Xplore tør jeg ikke satse på!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.