Gå til innhold
  • Bli medlem

Gränsfors skogsyxa liten eller stor?


Småvill

Anbefalte innlegg

Trenger en god øks til å produsere mye ved til store bål på overnattingstur vinterstid. Har landet på Gränsfors skogsyxa liten eller stor, men er usikker på hvilken.

 

Fra før av har jeg Gränsfors outdoor axe som er helt fantastisk til sitt bruk, men trenger noe større til rene vinterturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke veldig greie på dette og dette er egentlig litt på siden av det du spør om, men jeg ville kanskje heller vurdert ei kløyvøks i stedet, slike som disse: https://www.gransforsbruk.com/butik/produkter/klyvyxor/ I hvert fall er det stort sett kløyving av kubber jeg bruker øks til på tur, etter først å ha saget til kubber med sag.

Når det gjelder størrelsen er det jo litt opp til både hvordan du ønsker å bruke øksa (en eller to hender) og hvor grove kubber du vil bruke den på. Jo grovere, jo tyngre øks pleier jeg å tenke.

Her er en test av forskjellige kløyvøkser (Gränfors minsta/liten er her minsta og liten klyvyxa). Kanskje du kan finne noe nyttig informasjon der om hva som trolig passer best for deg og ditt bruk.

https://fyriovnen.no/test-okser-2021/

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småvill skrev (11 timer siden):

Trenger en god øks til å produsere mye ved til store bål på overnattingstur vinterstid. Har landet på Gränsfors skogsyxa liten eller stor, men er usikker på hvilken.

Fra før av har jeg Gränsfors outdoor axe som er helt fantastisk til sitt bruk, men trenger noe større til rene vinterturer.

Jeg valgte å gå for den store versjonen. Det er minimalt med vekt økning sammenlignet med den "lille".  Den ekstra lengden på skaftet gir deg mere kraft i hugget slik at det er lettere å klyve kubbene. Virkelig en god øks som ligger veldig bra i hendene og som er lett å håndtere.

Det sagt så er jeg litt usikker på om jeg ville tatt med akkurat den øksen for å "produsere mye ved". Jeg anser den som fin til å produsere nok ved fra diverse nedfall som man finner, for en fin kveld foran bålet uten de alt for store anstrengelsene. 

Men om vi snakker om "en favn eller to", alá Lars Monsen, for en kveld og natt fremfor bålet, der kubbene blir produsert av stammer av Ø25-40cm eller større, så hadde jeg nok gått for en dedikert kløyveøks. (Noe jeg ikke har mye erfaring med)

 

Bildene nedenfor viser øksen min og hva jeg mener med typisk nedfall som jeg finner den fin til å produsere ved fra.

F1291AD9-6908-4AD1-950A-53814ACB1AF1.thumb.jpeg.ad53559a84febbc051d27907795be88b.jpeg

5E078381-AD0C-4E5E-BC34-134126652B36.thumb.jpeg.96565fdcd949597e81c113487b80c91a.jpeg
 

Det går fint å klyve noen større kubber, men da blir det mere arbeid.
Bildet nedenfor viser kubber som ble kløyvd fra en 35'ish cm tykk stamme. Selv om stammen var veldig tørr, var det en del arbeid for å kløyve den. (Kunne alltids kortet ned noe på lengden, men det hadde blitt mere arbeid i form av mere saging 😏)

2615787A-FDB1-42EB-B43A-262E1D1D7F75.thumb.jpeg.353e658cdde0dc469ecd28347c065040.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Hadde egentlig bestemt meg for en av de to, men vurderer nå om også Gränsfors Small Splitting Axe kan være aktuell. Denne er en del tyngre, men bedre å kløyve med. En god sag i kombinasjon med en god kløyvøks er ingen dum ide. Jeg vil likevel også klare meg med kun en øks i tillegg til den jeg allerede har. Tenker kanskje at en kløyvøks blir i tyngste laget på turer uten pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småvill skrev (6 timer siden):

Takk for innspill! Hadde egentlig bestemt meg for en av de to, men vurderer nå om også Gränsfors Small Splitting Axe kan være aktuell. Denne er en del tyngre, men bedre å kløyve med. En god sag i kombinasjon med en god kløyvøks er ingen dum ide. Jeg vil likevel også klare meg med kun en øks i tillegg til den jeg allerede har. Tenker kanskje at en kløyvøks blir i tyngste laget på turer uten pulk.

Hvis jeg ikke skulle hatt med sag ville jeg nok gått for ei "all round"-øks mer i retning av de to du hadde sett deg ut opprinnelig ja. Siden bladet mangler tykkelse (kileformet blad, kløyvøksene er tykke helt ned mot eggen for at veden skal kløyves lett) er de ikke like lett å kløyve med og låser seg lettere fast i veden, men de er samtidig mye bedre til hugging. Kløyvøks egner seg mest til kløyving og er egentlig for butt/tykk til hugging (øksebladet kan ikke ligge særlig skrått på det som skal hugges på grunn av tykkelsen). Til kvisting er den vel kanskje grei nok (dog ikke det beste).

Nå vet ikke jeg hva du mener med "store bål til overnatting vinterstid". Jeg har stort sett laget et "standard størrelse bål" (hva nå det er) til matlaging og kveldskos som ikke skal brenne hele natta. Det går kanskje ei lita tørrgran eller noe sånt, og jeg går stort sett på steder der få andre går, så det er ikke noe som synes i landskapet. Begynner man å hugge ned store kvanta vil det påvirke biotopen (mange arter sopp, insekter, biller, edderkoppdyr, fugler er avhengige av døde trær) og man skal vel da vanligvis ha tillatelse av grunneier. Jeg vet det syndes mye mot dette og derfor er også typiske overnattingssteder som regel rensket helt for alt av død ved. Det er bare å ta en tur til de fleste noenlunde lettilgjengelige vannene i Oslomarka, så ser man resultatet. Besøker jeg sånne steder har jeg med meg ved i sekken.

Obs: Bare så det er nevnt: I naturreservater er det som regel forbudt å ødelegge døde trær, selv om de ligger på bakken. Det pleier å stå i verneforskriften at "Vegetasjonen, herunder døde busker og trær, er fredet mot skade og ødeleggelse. Unntak: Bålbrenning med tørrkvist eller medbrakt ved." Akkurat denne teksten er fritt sitert fra verneforskriften for Østmarka naturreservat, men det er nokså standard i alle naturreservat som jeg har sett på forskriften til. For Østmarkas del vil dette med stor sannsynlighet bli videreført i forskriften for Østmarka nasjonalpark om den blir realisert (står i hvertfall i høringsutkastet til verneplanen).

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har liten skogsøks, den veier drøye kiloen. Har også outdoor axe som det lette alternativet.
 

Jeg har dog en liten teori om at forbruket av energi pga for liten øks ved kløyving utgjør mer enn merforbruket for å bære en litt større øks. 😅

Så stemmer for stor skogsøks eller en kløyvøks i omtrent samme vektklasse når du skal ha en større øks.

Når det er sagt, så er heldigvis regelen for hvor man økser mange kan eie lik den tilsvarende regelen for telt. Maks antall = n+1, hvor n = antallet du eier nå 😆

Endret av DannyRS
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg formulerte meg kanskje litt upresist når det kommer til størrelsen på bålet. Det er ikke slik at jeg hugger ned halve skogen for å lage bål. Tilfellet er at jeg om vinteren kan lage et ordentlig bål som varmer godt. Jeg fyrer gjerne opp i tretiden litt før det mørkner, for så å holde koken til over midnatt. Så antallet timer er gjerne like viktig å nevne som størrelsen på bålet.

 

Jeg opplever heller ikke at områdene jeg oppholder meg i på slike turer er særlig mye besøkt. Nasjonalpark er det heller ikke.


 

At man bruker mer energi på å hugge med skogsøks enn å bære inn en kløyvøks er nok riktig i mitt tilfelle. For min del handler det kanskje mer om følelser og fjas enn fornuft. Har mer lyst på skogsøks fordi de virker mer hendig og håndterlig. Særlig når man gjerne håndterer den i mørket i ulendt terreng og har ski på beina eller står med snø opp til låret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småvill skrev (3 timer siden):

Jeg fyrer gjerne opp i tretiden litt før det mørkner, for så å holde koken til over midnatt. Så antallet timer er gjerne like viktig å nevne som størrelsen på bålet.

Høres ut som et normalt bål ved vinterovernatting ja.

Jeg ville sagt at det er bedre med ei øks der hodet veier 1 kg enn 0,5 kg, rett og slett fordi du da får mer hjelp av øksa, litt som forskjellen på en stifthammer og snekkerhammer når du skal slå inn 4" spiker. Skal du bruke 2 hender bør også skaftet være lenger enn om du skal bruke 1 hånd. Lenger skaft vil også gi mer kraft i hugget, men langt skaft på enhåndsøks blir fort tungt å bruke. Skal du bruke øksa både enhånds og tohånds må man velge noe midt i mellom. Jo mer variert bruk, jo flere kompromisser blir det. Mye å vurdere altså.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småvill skrev (På 10.1.2023 den 0.05):

Trenger en god øks til å produsere mye ved til store bål på overnattingstur vinterstid. Har landet på Gränsfors skogsyxa liten eller stor, men er usikker på hvilken.

 

Fra før av har jeg Gränsfors outdoor axe som er helt fantastisk til sitt bruk, men trenger noe større til rene vinterturer.

Hei hei :)

Når du allerede har outdoor ville jeg godt for den Store skogsøksa, har den selv og er den desidert mest brukte øksa jeg har. Bruker den ofte i kombo med Gränsfors Kubben.

Har testet den litte skogsøksa opptil flere ganger, men hvis jeg bare skulle hatt en øks. (noe man jo ikke kan ha ;) ) så kunne den vært ett alternativ.

Som flere har skrevet allerede så er det bedre å "produsere" ved med en øks som har lenger skaft og mer vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.