Gå til innhold
  • Bli medlem

Kebnekaise / Sverige


sherpa

Anbefalte innlegg

Prøver meg igjen med samme og flere spørsmål.

Har noen av dere vært på Kebnekaise / Sverige?

Kan men kjøre egen bil fra Kiruna til Nikkaluokta (7mil)? 

Fra Nikkaluokta til Kebnekaise Fjellstasjon går det sti, Kungsleden, er denne egnet for sykkel?

Hvor lang tid må man regne med å bruke på selve fjellturen fra Kebnekaise Fjellstasjon til toppen og retur til fjellstasjon?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cykel uppskattas nog ej av de flesta

Går stora bussar från staden så ok

Finns flera leder beroende på tid på Året och väder 8-12h

Finns nödstuga nära toppen, finns 2 toppar ena med snö och då Stegjärn ev även isyxa pga branta sluttningar.

Gå in på STF hemsida och kolla deras rekommendationer vill sälja bestigning med Guidning, men behövs ej med bra kondition och bra utrustning och gott omdöme.

Jag har endast gått upp till början av sista biten med vajer i Berg vi fick vända pga väderomslag och att en person var höjdrädd i gruppen vilket han ej hade nämnt så jag visste ev gruppledaren

Skulle vädret vara för dåligt när du väl är på plats så finns en kraterliknande berg på vägen upp som heter Toulpargorny där det endast är några tio tal meter som är svåra att gå med branter därifrån ser man nog till Kiruna tex och från Keb ca 1/10 del av SV yta.

Vill/kan man lite klättring finns det ca 10 olika leder i en gammal bok som är utg i SV av Tore Abrahamson men den är utgiven på 70-80 talet men bergen ser ungefär lika dana ut nu med undantag av vilken av Syd och Nordtoppen som är högst pga varmae väder och Glaciär/Snö smältning.

Om ditt mål är gå upp på SV högsta topp så blir det den svårare med snö och det är branta sluttningar på sträckan där i mellan avst kan du väl sr på GPS men säkert 100-200 m med ca 60 grader vinkel på braner på båda sidor bredd okänt ber nog på snö och hur mkt töat under våren sommar .

Jag träffade några studenter från en tekninsk högskola som var där för första gången med begränsad erf men iaf bra stadiga ankelhöga kängor,på tåget hem från min resa förra året Abisko området.

Endret av Håkan S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.