Gå til innhold
  • Bli medlem

Skiturer og annen trening = Antideppressiva


Friluftsliv

Anbefalte innlegg

Lørdag hadde jeg en fantastisk skitur, gikk med full marsfart i 2,5 timer. Skrotten begynner virkelig å komme i form. Utrolig deilig å komme hjem etterpå, fullstendig utslitt og tom, og bare slenge seg på sofaen med fyr på peisen. Livet er hærlig. Jeg har egentlig alltid likt å være ute på tur, det er liksom livet :roll:

Jeg dro frem Aftenposten avisen og leste en 2 siders artikkel om det med hvilken effekt trening har på humør og sinnet. Ved trening produseres det visstnok ennå mere nerveceller i deler av hjernen som gjør at vi bl.a. ikke blir deprimerte bla bla...

Med så mye folk rundt omkring som går på antideppressiva (får hvertfall intrykk av det når jeg leser avisen) så burde legene heller skrive ut lange skiturer på blåresept :wink:

Jeg har i alle år likt å utforske villmarken, lenge før Lars Monsen kom på TV. Observerer at mange har vekket interresse for dette feltet etter at Lars Monsen kom på TV. Meget bra! Dette er livskvalitet!

Men hvordan skal en få opp øynene til legene slik at dem oppfordrer syke folk til å starte med en eller annen form for trening? Får nesten inntrykk av at legene synes det er mere behagelig å skrive ut piller på blå resept, hvorfor? Er dem sponset av pilleprodusenten? Tror legene det hjelper i lengda med bare piller? Eller er legene rett og slett ikke klar over hvilken effekt trening har på sinnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og hopp!

Dette er et fornuftig spørsmål, men kanskje ikke helt riktig forum? For mens det finnes noen som kanskje ikke hadde trengt pillene skrevet ut av legen sin, er det nok endel som trenger dem. Og er man en av dem er det lett å føle seg stigmatisert, noe som ikke gjør noe positivt med selvfølelse og depresjoner :roll:

Det har blitt lettere for leger å skrive ut piller i stedet for å gi den behandling som hadde vært fornuftig; psykiatri og oppfølging. Dette henger sammen med at det ofte er opptil et års ventetid for å få time hos en psykolog/psykiater om man ikke er veldig psyk. Da har ikke legene mange valg igjen. For en person med depresjoner og/eller angst er det ikke veldig lett å komme seg opp og ut i skog og mark. Kanskje kan medikamenter vært til hjelp i en slik periode?

Når Kjell Magne Bondevik ble psyk for noen år siden tok han med seg en terapeut og dro til fjells. Kombinasjonen av terrapi og natur fikk mannen på bena etter noen uker. Hadde vi hatt muligheten til dette med alle som trengte hjelp hadde vi kunne kuttet budsjettet til "lykkepiller" med 95%

Nå skal jeg se Criminal Minds!

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt; hjernen "produserer" ikke flere nerveceller... Faktisk har den ikke muligheten til dette, da celledelingsprosessene i nerveceller blir irreversibelt skrudd av etter disse har blitt produsert i stort nok antall i utgangspunktet :? Fordelen med dette er at det ikke går ann å få kreft i CN-/PN-systemene :)

Ut-på-tur er derimot sunt av flere andre årsaker med innvirkning på psyken, først og fremst pga. dette stimulerer den Suprachiasmatiske nukleusen (SCN) i Hypothalamusen. Denne er koblet direkte på synsnerven, og responderer på lys. Ved "riktig" stimulering vedlikeholder den en sunn døgnrytme, samt regulerer melatonin- og cortisol-nivået i kroppen.

Melatonin fungerer bl.a. som en antioksidant, og "sunne" verdier senker bl.a. muligheten for å utvikle svulster (og da også kreft).

Cortisolnivået er omtrent omvendt proporsjonalt med (litt satt på spissen), blodtrykks- og blodsukker-nivået, og er en kjent "immune repressor" hvis det forekommer i feil nivåer i kroppen.

Sånn. Ferdig. Noe må man jo finne på når man sitter på nattevakt :)

Mvh.

TH

Et lite tillegg:

Jobber selv i psykiatrien, og kan skrive under på at det er viktig både med terapi og riktig medikamentforskrivelse. F.eks. er miljøterapi alfa og omega i et regime hvor man jobber for å forebygge angst, men akuttvirkende angstmedisiner spiller en stor rolle i forbindelse med å dempe akutte angstfornemmelser hos den enkelte. På andre områder, f.eks. ved psykoser kan det være utelukkende medikamenter som hjelper, og da blir den miljøterapeutiske settingen for mer "containing" å regne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at den antidepressive effekten kommer heller fra å være i fysisk aktivitet utendørs enn fra trening. Jeg kan nemlig ikke forestille meg at trening i enhver form (f. eks. treningsstudio) gir samme gode følelse. Dessuten kan en tur i sakte tempo også gi en positiv opplevelse.

Men jeg er enig i at det er mye penger å spare i lykkepiller hvis folk ble foreskrevet fjellturer istedenfor piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener både ute i naturen og inne på treningsstudio. Og begge måter gir avspenning i muskulaturen, som er deilig og helt nødvendig for å slappe skikkelig av. Men utendørsaktiviteter, især i form av overnatningsturer med ordentlige dagsetapper (ski/vandre/toppturer), er helt klart det beste (for meg).

Å vite at det arbeidet jeg nedlegger på treningsstudioet gjør meg bedre i stand til å yte fysisk på turer, er en veldig viktig del av motivasjonen for å trene inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Kjell Magne Bondevik ble psyk for noen år siden tok han med seg en terapeut og dro til fjells. Kombinasjonen av terrapi og natur fikk mannen på bena etter noen uker.

Interessant, dette rettferdiggjør kanskje en uke med praktisk geografi når man er sykemeldt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener både ute i naturen og inne på treningsstudio. Og begge måter gir avspenning i muskulaturen, som er deilig og helt nødvendig for å slappe skikkelig av. Men utendørsaktiviteter, især i form av overnatningsturer med ordentlige dagsetapper (ski/vandre/toppturer), er helt klart det beste (for meg).

Å vite at det arbeidet jeg nedlegger på treningsstudioet gjør meg bedre i stand til å yte fysisk på turer, er en veldig viktig del av motivasjonen for å trene inne.

Jeg gidder aldri å trene inne jeg :) .

Men jeg jogger, og går mye på ski da :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal en få opp øynene til legene slik at dem oppfordrer syke folk til å starte med en eller annen form for trening? Får nesten inntrykk av at legene synes det er mere behagelig å skrive ut piller på blå resept, hvorfor? Er dem sponset av pilleprodusenten? Tror legene det hjelper i lengda med bare piller? Eller er legene rett og slett ikke klar over hvilken effekt trening har på sinnet?

Jeg tror du er veldig nærme en sannhet som folk flest ikke vil se. Dessuten er det slik at sykdom genererer mye mer energi enn de som er friske (til et visst punkt). Det er også mange flere som tjener penger på sykdom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det er velkjent hos de fleste leger at trening gir bedre humør og mindre depresjon. Men for en som er utrent kan det ta litt tid, mye stølhet og mye motivasjon før "treningsrusen" kommer. I mellomtiden skal man helst ha ork til annet enn å ligge på sofaen.

Jeg kjenner folk som både går på antidepressiva og går lange skiturer, og jeg skal love deg at antidepressiva har sin funksjon for å gjøre livet mer levelig og treningslysten tilgjengelig i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder aldri å trene inne jeg :) .

Men jeg jogger, og går mye på ski da :) .

Du bor jo på fjellet, ingen bedre motivasjon finnes når naturen så å si stirrer inn gjennom vinduene. På et treningsstudio for en dog trent muskler som er vanskelig å trene i terrenget, og jeg føler meg bedre når alle områder får sitt.

Dessuten: Når treningsstudioet ligger rett i nærheten, er det et alternativ å foretrekke hvis man skal på kveldsvakt e.l. Men bare treningsstudio, som ofte er et sted hvor det spilles uutsigelig dårlig musikk, er i lengden for meg prestasjonshemmende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bor jo på fjellet, ingen bedre motivasjon finnes når naturen så å si stirrer inn gjennom vinduene. På et treningsstudio for en dog trent muskler som er vanskelig å trene i terrenget, og jeg føler meg bedre når alle områder får sitt.

Dessuten: Når treningsstudioet ligger rett i nærheten, er det et alternativ å foretrekke hvis man skal på kveldsvakt e.l. Men bare treningsstudio, som ofte er et sted hvor det spilles uutsigelig dårlig musikk, er i lengden for meg prestasjonshemmende. :?

Jeg synes dårlig musikk er bra motivasjon :D ! Når jeg jogger( iallefal på denne tiden av året) Så hører jeg på radioen på mobilen :) ,masse dårlig musikk +++ , jeg blir da så irritertat jeg yter litt ekstra :D .Så for meg er det knall med dårlig muikk!

Jeg er jo den typen som hater treningsstudio, og ikke er det noen her heller :lol: .

Men jeg har da en pressenk i kjelleren, og der står veldig godt 8) .

Føler selv at jeg trener allsidig nok, jogging,ski,situps og svømming.

Gleder meg til jeg kan springe i fjellet igjen.

PS:

Og naturen stirrer inn vinduene mine! Jeg ser fjellene uansett hvilket vindu jeg titter ut av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler selv at jeg trener allsidig nok, jogging,ski,situps og svømming.

Gleder meg til jeg kan springe i fjellet igjen.

PS:

Og naturen stirrer inn vinduene mine! Jeg ser fjellene uansett hvilket vindu jeg titter ut av!

Også jeg svømmer. Det er den mest estetiske form for trening jeg kjenner innendørs. Så bra at naturen faktisk stirrer gjennom vinduene dine, da slipper du jo å dagdrømme. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.