GĂ„ til innhold

3-sesongstelt eller vintertelt til vinterturer i innlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. Jeg er rimelig amatÞr nÄr det gjelder friluftsliv, men tenker Ä gjÞre noe med det nÄ. Ønsker Ä skaffe telt jeg kan bruke pÄ vinteren,, for kun meg. Men lurer pÄ om det er nÞdvendig med et vintertelt nÄr det stort sett i starten vil bli maks 2 netter, og stort sett ikke pÄ noe snaufjell med mye vind, eller om det er noen bra 3-sesongs dere vil anbefale, som dere har erfart funker greit. Det er mest pris som er grunnen til at jeg spÞr, siden vintertelt virker en del dyrere enn 3-sesongs. Evt kom gjerne med tips til vintertelt som er bra og rimelig :D (Budsjett 3000 kr). PÄ forhÄnd takk

Endret av Silje Garlie
Skrevet
Vandrefalken skrev (2 minutter siden):

Hei. 😊

Her vil det nok komme mange svar, men fþr den tid, hvis mange personer (evnt hund) skal teltet evnt vére til? 😊

Bare til meg :)

Skrevet (endret)
Vandrefalken skrev (3 minutter siden):

@Tillan 74

God pris, god kvalitet, god stÞrrelse, lett Ä hÄndtere osv

Sjekk gjerne samme nettside for flere andre telt. De leverer en del telt som ikke andre sider gjÞr, til en veldig god pris, mye av det med god vekt, material osv. 

Finnes knapt lufteventiler pÄ det? Ikke ideelt pÄ vinteren med snÞ rundt teltet.

Kanskje dette er bedre: https://pakklett.no/products/cloudpeak-4-sesongstelt?variant=47266866826&currency=NOK&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&gclid=Cj0KCQjwk5ibBhDqARIsACzmgLSOMmIZkwHvPtkBJZryUAkYJ51hymULQOqBp0FSiwem3E_10bTG6lQaAnmuEALw_wcB

Endret av Marius Engelsen
Skrevet (endret)
9 minutes ago, Marius Engelsen said:

Det er fremme (nedenfor der stengen krysser i front), hĂžyre over ene dĂžren (kryssventilasjon?) og bak. SĂ„ vidt jeg ser er det 3stk lufteventiler, i tillegg til hva man evnt kan gjĂžre med dĂžrene litt her og der avhengig av vind og temp. 😅

Men det du linket var heller ikke et dÄrlig alternativ. 

Endret av Vandrefalken
Skrevet
Vandrefalken skrev (7 minutter siden):

Det er fremme (nedenfor der stengen krysser i front), hĂžyre over ene dĂžren (kryssventilasjon?) og bak. SĂ„ vidt jeg ser er det 3stk lufteventiler, i tillegg til hva man evnt kan gjĂžre med dĂžrene litt her og der avhengig av vind og temp. 😅

Men det du linket var heller ikke et dÄrlig alternativ. 

Ja, ser det nÄ. SÄ fÞrst bare den ene bittelille i forteltet, men det er to smÄ til ja.

Da er det sikkert helt grei lufting, kondens fÄr man uansett pÄ vinteren, men noe utskifting av luften trengs.

Skrevet

Personlig ville jeg ikke brydd meg om teltet er klassifisert som 3-sesongs eller 4-sesongs. Jeg ville sett etter gode luftemuligheter og god plass i innerteltet (bÄde sittehÞyde og mulighet til Ä ha med seg ting inn i innerteltet, 2-mannstelt for 1 person er ideelt for vinterbruk slik jeg ser det).

Jeg har teltet i mye rart i min tid. Personlig synes jeg noe av det koseligste om vinteren er Ä ligge under en presenning som er spent opp som et tak over meg om vÊret ikke er skikkelig dÄrlig.

• Liker 1
Skrevet

God plass til for eksempel matlaging, utstyr og klestÞrk er noe flere som turer om vinteren setter pris pÄ. Derfor faller ofte valget pÄ tunneltelt.

PĂ„ budsjett blir det selvsagt noen kompromisser, for eksempel vekt og type materiale, men fult mulig Ă„ skaffe seg et brukbart telt til lett vinterbruk.

Dette teltet fÄr grei omtale, men ville uansett sjekket noen reviews fÞrst. Utover det har ogsÄ Fjellsport tilbud pÄ tunneltelt fra Sydvang.

Lykke til med valget, og kommende turer.

https://bikeshop.no/robens/130263/robens-voyager-2ex-telt-grĂžnn-2-personer-3-2-kg

Skrevet

Tusen takk for svar! Gikk for et Sydvang Skaring 2. Hadde ikke tĂ„lmodighet til Ă„ vente pĂ„ noe fra Helsport pĂ„ finn.no😅 Og sĂ„ blir vi 2 pĂ„ fĂžrste turen nĂ„ til helgen, som faktisk er en date (mĂžtt han 2 ganger fĂžr), sĂ„ da gjĂžr det kanskje ikke noe om det blir litt trangt😁 

Om det funker bra til vinteren gjenstÄr Ä se, men bli uansett ikke turer pÄ fjell eller langt unna parkeringsplass i fÞrste omgang.

• Liker 4
Skrevet
7 hours ago, Tillan 74 said:

Tusen takk for svar! Gikk for et Sydvang Skaring 2. Hadde ikke tĂ„lmodighet til Ă„ vente pĂ„ noe fra Helsport pĂ„ finn.no😅 Og sĂ„ blir vi 2 pĂ„ fĂžrste turen nĂ„ til helgen, som faktisk er en date (mĂžtt han 2 ganger fĂžr), sĂ„ da gjĂžr det kanskje ikke noe om det blir litt trangt😁 

Om det funker bra til vinteren gjenstÄr Ä se, men bli uansett ikke turer pÄ fjell eller langt unna parkeringsplass i fÞrste omgang.

Gratulerer og god tur! 😊

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.