Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Har vært flere her inne som lurer på om det finnes fine fjell/turområder nede på østlandet, jeg er en av dem, så da tenkte jeg skulle sjekke ut det nærmeste meg, Skrimfjella.

Jeg hadde ikke noe større planer for hvor jeg skulle gå, eneste jeg hadde i bakhodet var en tur opp på Styggemann. Dette er den høyeste toppen i disse traktene så det er jo et naturlig mål. Jeg la avgårde i en times breisladd gjennom indre Vestfold, men ikke før varmen kom snikenes inn i bilen måtte jeg bråstoppe (skli 2-300m) fordi jeg la merke til en elg koste seg med litt barkeknask i skaukanten. Måtte forevige øyeblikket før jeg dro videre.

Jeg kjørte så videre opp til Omholtparkeringa (50kr i bom nå). Det var da jeg oppdaga at jeg hadde glemt kartet hjemme, GPS'en lå i bilen, men hadde ikke batterier for dem sto i laderen hjemme! Jeg ble oppgitt over meg selv, men så positivt på det, da var det bare å velge seg ut en retning å gå. Spente på meg trugene og la ut i den noe dype puddersnøen. Jeg fulgte etterhvert et skispor, nå så jeg også et skilt til Styggemann og da bestemte jeg meg for at jeg kunne følge sporet videre.

Jeg gikk til Ivarsbu, så over Store Stølevann (kjedelig, men pent), deretter opp Lønstøldalen og opp til Styggemann på de såkalte Skrimfjella. Det var ikke en sky på himmelen mens jeg gikk nede i skauen, gledet meg litt til utsikten på toppen.

Det tok litt tid å komme seg opp til toppen, jeg brukte nok over 3 timer fra parkeringa. Av disse var 15min på fjellet! Når jeg kom meg opp var det mye skyer på vei innover landet, men fikk en fin utsikt uansett. Det var gledelig å konstantere at sola endelig har begynt å varme igjen, men det var dog kaldt i lufta.

Jeg nøt utsikten mot Gaustatoppen og ruta jeg nettop hadde gått. Jeg skulle ønske det var litt mer fjellaktig her på Skrim, det var vel litt skuffanes.

Jeg satte utfor ned i skauen igjen (10-15m?), lurte litt på hvor jeg skulle gå, men bestemte meg for den litt kjedelige varianten ved å gå ca den samme veien tilbake. Det var litt lenger enn forventa opp og uten kart var jeg ikke klar for de store omveiene hjem igjen.

Halveis tilbake var det blitt skyfritt igjen, trøkte ned en lunsj på 8 skiver i sola før ferden fortsatte. Da jeg skulle inn på skisporet ved Ivarsbu igjen klarte jeg å gå feil vei! Dette ble jo ikke klart for meg før etter at jeg møtte to på ski et par km i gal retning.. Nå begynte jeg for alvor å mislike dette stedet, hva f.. skulle være så spesiellt med detta da, kunne jo like gjerne tatt en tur på lokale åsen hjemme.

I bilen tilbake tenkte jeg litt på disse fjella jeg hadde vært i akkurat og jeg bestemte meg vel for at dit gadd jeg ikke å dra mer vinterstid, det blei rett og slett for lite fjell for min smak. Nå må jakten fortsette et annet sted.

Jeg vet ikke hvor langt jeg gikk, men gode 2 drøye mil blei det nok, en bra dagstur sådan. Det som er greia er at maks 500m var over tregrensa.

Konklusjon: Fin tur i flott vær, men ikke nødvendig å kjøre en time for å ha en like fin dag ute.

post-1657-133474450306_thumb.jpg

post-1657-133474450314_thumb.jpg

post-1657-133474450322_thumb.jpg

post-1657-133474450606_thumb.jpg

post-1657-133474450615_thumb.jpg

post-1657-133474450626_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin turskildring fra en flott vinterdag. Har vært mange ganger på Styggemann mens jeg var stasjonert på Heistadmoen, men aldri vinterstid. Men synes egentlig ikke du skal klage på mangelen på fjellaktighet. Med rundt 800 moh. er det i grunnen flott at det i det hele tatt er så snaut som det er. Her oppe i Valdres vokser det drivverdig skog på topper 1000 moh. ... Men det er vel det snauskurte fjellet og ikke høyden som gjør at toppene på Skrim er litt fjellaktige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg klager litt er vel at jeg kanskje hadde forventet noe mer, var noe som manglet lissom. Det er jo fin natur og blabla, men jeg kan jo gå utenfor døra og finne karrige åser på 200m som er vel så fine. Da slipper jeg å kjøre 1t, betale 50kr i bom og slikt. Jeg er på jakt etter et landskap med mere snaufjell da kan man si.

Jeg er også forundret over hvor lite folk jeg møtte på i idag, med så fint vær og så mye oppkjørte løyper jeg gikk i nærheten av møtte jeg på totalt 4 personer. 2 damer som hadde overnattet på toppen av Styggemann og de 2 som fortalte at jeg gikk feil vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være enig med deg i at det er vel snaut med fjellfølelse i Skrimfjellet, det er vel ikke blitt kalt norges minste fjellområde for ingenting. Selv drar jeg likevel gjerne hit, mitt nærmeste turområde er Oslomarka og da er skogen og naturen i Skrim langt mer variert og spennende.

Vil du har litt mer ordentlig fjell uten å dra så mye lenger, vil jeg heller anbefale Blefjell, med utgangspunkt i Nordstul for eksempel.

Skal du til Skrim sommerstid, kan det være mer fornuftig å parkere ved Lauarvannet. Riktignok bratte bakker i starten, men da kommer man seg litt mer rett opp på "fjellet". Vinterstid er det også fint å gå fra parkeringen ved Ravalsjø, da går man opp Skrimsdalen og kommer inn i det fine turterrenget sør for Styggemann.

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med det meste som har vært sagt. Skal man på ski på skrim er sørsiden egentlig eneste mulighet og her er ikke terrenget altfor spennende.

Det fineste terrenget om sommeren er egentlig ikke rundt Styggemannen hvor "alle" går. Gå heller lenger vest, f.eks på Breidstulfjellet som er mye brattere og gøyere, eller selve Skrimtoppen og knattene omkring den. Start fra nord på blåstien et stykke vest for Lauervann (starter et sted hvor veien deler seg og begge delene er stengt med bom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan snøforholdene er på Blefjell forresten. Vinterferie neste uke. Er det nok snø på fjellet og er det i så fall rasfare ?

Tja, liten rasfare ved Blestua iallfall. Akkurat nok snø til at det kunne gåast i terrenget i helga, utan at skia fekk for mange riper (er nok frå før). Men fine oppkøyrte løyper og masse folk :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.