Gå til innhold
  • Bli medlem

Ekspedisjon til høye fjell.. men med hvem??


Anbefalte innlegg

Har lyst å reise til et høyt fjell i utlandet, som f.eks. Elbrus eller Kilimanjaro. Vet det er flere selskaper som arrangerer turer dit, bl.a. Hvitserk

og andre. Har merket vesentlige forskjeller i pris. Er det noen her som har erfaringer med disse turene, og som kan gi meg en anbefaling av

hvilket selskap jeg bør satse på?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å reise UTEN norsk reiseselskap. Litt avhengig av

erfaring, men ofte langt å foretrekke. Du kan som regel finne

(via nettet) lokale guider/selskap dersom du ikke finner annet

følge. Lokale selskap er som regel meget bra og mye billigere

enn norske. Sjekk med folk som har vært der du kan tenke

deg å reise, da finner du som regel frem til gode løsninger.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mye erfaring med å planlegge og dra på lange turer/ekspedisjoner på egenhånd, men det jeg har erfart er at dersom en har litt erfaring og gidder å jobbe litt(mye?) selv, kan en få en desto større opplevelse samt spare mange penger.

Dersom Elbrus er aktuelt vil jeg anbefale å benytte Pilgrim Tours http://www.pilgrim-tours.com. Var selv på Elbrus våren/sommeren 2006 og benyttet et tilbud fra PT som het "Lite package". Det er et tilbud til de som ønsker å gjøre mest mulig på egenhånd, men en får hjelp med visum, tillatelser, overnatting etc pluss at en har engelsktalende kontakter der nede. Selve turen på fjellet gjennomfører en helt på egenhånd, men med mulighet for å leige guide. I grove trekk foregikk turen vår slik: flydde billig med Norwegian til St. Petersburg, flydde Aeroflot til Mineralnye Vody, PT organiserte transport fra Min Vody til Azau og overnatting i Azau. Turen vår var på 12 dager og kom på ca. 8500kr pr. pers. alt inkludert. I forhold til f.eks. Hvitserk som skal ha 24000kr er jo det betydelig billigere. Ønsker du et "pakkeopplegg" er lokale selskap som Pilgrim Tours vesentlige billigere enn utenlandske og kvaliteten er minst like god.

Så konklusjonen blir; føler du deg trygg nok på egne ferdigheter og erfaringer er det absolutt å anbefale og dra "på egenhånd".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Ønsker du et "pakkeopplegg" er lokale selskap som Pilgrim Tours vesentlige billigere enn utenlandske og kvaliteten er minst like god.

Så konklusjonen blir; føler du deg trygg nok på egne ferdigheter og erfaringer er det absolutt å anbefale og dra "på egenhånd".

Når Hvitserk tilbyr et A til Å løsning med guider hele veien, mens Pilgrim Tours kun møter dere i Mineralnyvody og deretter forlater dere igjen øverst i dalen, blir dette to helt forskjellige type turer. Jeg har aldri reist med Hvitserk, men såvidt jeg har skjønt er de ikke spesielt dyre i forhold til noen av konkurrentene som tilbyr samme innhold i turene. Jeg har møtt flere som er godt fornøyde med Hvitserk.

Jeg dro til Elbrus med Intourist for 10-12 år siden og betalte kr. 10.000,- t/r Oslo med alt inkludert og me Aeroflot hele veien. Kvaliteten var ikke bra, og jeg kommer ikke til å bruke dem igjen, men guidene var flinke. Vi erfarte dengang hvor greit det var med en lokal kontakt som møtte oss på flyplassen i Moskva. Forholdene på flyplassen for innenlandske flyvninger var kaotiske, ingenting var skiltet, ingen snakket andre språk enn russisk og vi kunne se dollartegnene i øynene på folk når de skulle ha med oss å gjøre. Da er det greit å være del av en "pakketur" med en lokal helt som ordner med "red tape'n".

Dengang dro man på ekspedisjon til Elbrus. I dag kaller man det en fjelltur. De største utfordringene (i forhold til andre fjell av samme høyde) er å ikke gå seg bort i halvdårlig vær og ikke bli sittende fast dersom dere blir overrasket av ordentlig dårlig vær. Værbildet er ikke helt enkelt å forstå og derfor kan det være greit å hyre inn en guide hele veien på Elbrus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Hvitserk tilbyr et A til Å løsning med guider hele veien, mens Pilgrim Tours kun møter dere i Mineralnyvody og deretter forlater dere igjen øverst i dalen, blir dette to helt forskjellige type turer. Jeg har aldri reist med Hvitserk, men såvidt jeg har skjønt er de ikke spesielt dyre i forhold til noen av konkurrentene som tilbyr samme innhold i turene. Jeg har møtt flere som er godt fornøyde med Hvitserk.

Det er klart det er en god del forskjell på hva de ulike operatørene inkluderer i sine pakker - og dermed prisnivå.

Det er likevel en vesensforskjell her. Med Hvitserk o.l selskaper betaler du ofte norske guider og et norsk administrasjonssystem(med norsk lønningsnivå) for at de skal leie inn lokale underleverandører til å arrangere turen for dere. På toppen av dette beregner de seg en god margin.

Det ligger i sin natur at dette blir vesentlig dyrere.

Selvfølgelig er det særdeles behagelig da du ledsages av en guide som tar seg av alle problemer, omtrent fra du forlater Gardermoen til du lander på Gardermoen. Og akkurat det er vel så fjernt fra ekspedisjonsbegrepet man kan komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det kommer veldig an på hvilket fjell du skal til.

Hvis du skal til Elbrus (dvs. Russland...) ville jeg vurdert sterkt å bestille ferdig opplegg fra Norge. I Russland henger fortsatt mye kommunisme igjen, og det er et volsomt styr ikke bare med visum osv før du drar, men også for å holde orden på regler og papirer og ting og tang når du er i landet. I tillegg til at ingen i utgangspunktet prater engelsk.

Hvis du skal til Kilimanjaro eller Aconcagua, kan det være en god løsning å bestille et opplegg direkte med et lokalt selskap. Da står du jo også friere i forhold til å finne på egne ting før/etter selve fjellturen. I og med det jo nå finnes noe som kalles Internett, er det relativt greit å orientere seg om hvilke lokale selskaper som kan tilby hvilke opplegg til hvilken pris. Personlig foretrekker jeg å ha ordnet slik før jeg drar hjemmefra, men det er selvfølgelig også mulig å fikse det når du har kommet deg ned dit.

Husk at på Kilimanjaro er det påbudt å ha med seg lokal guide og bærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Hvitserk tilbyr et A til Å løsning med guider hele veien, mens Pilgrim Tours kun møter dere i Mineralnyvody og deretter forlater dere igjen øverst i dalen, blir dette to helt forskjellige type turer. Jeg har aldri reist med Hvitserk, men såvidt jeg har skjønt er de ikke spesielt dyre i forhold til noen av konkurrentene som tilbyr samme innhold i turene. Jeg har møtt flere som er godt fornøyde med Hvitserk.

Nå virker det som du blander litt her. Den pakken vi bestilte fra Pilgrim Tours inneholdt kun hjelp til formaliteter og overnatting og kostet ca. 1000kr pr. pers. "Pakketuren" jeg refererte til koster 690Euro => 6000kr og inkluderer alt fra du kommer til Min vody flyplass og til du er tilbake i Min vody. Opplegget er nesten identisk med det Hvitserk tilbyr, og det kommer sikkert av at Hvitserk benytter guider og andre tjenester fra Pilgrim Tours. Dvs. at dersom du drar med Hvitserk får du omtrent samme turen som med PT, men i tillegg betaler lønn til de norske turlederne og helt sikkert en viss prosent fortjeneste.

Hvis du skal til Elbrus (dvs. Russland...) ville jeg vurdert sterkt å bestille ferdig opplegg fra Norge. I Russland henger fortsatt mye kommunisme igjen, og det er et volsomt styr ikke bare med visum osv før du drar, men også for å holde orden på regler og papirer og ting og tang når du er i landet. I tillegg til at ingen i utgangspunktet prater engelsk.

Ikke helt enig her. Det er sant at mye fra kommunismen fortsatt henger igjen, men det er ikke så mye styr som du vil ha det til. Det er snakk om et visum + tre-fire andre dokumenter du må ha i orden. Det er flere russiske reiseselskaper som tar på seg å ordne dette, og jeg kan jo nevne "Lite package" fra PT som vi benyttet oss av. Reiseselskapet sendte oss ferdig utfylte visumsøknader og ordnet med alle papirene vi trengte nede i Russland. Du får også engelsktalende kontaktpersoner på hotellet der du bor.

Som jeg sa i det første innlegget mitt, vil jeg anbefale på det sterkeste å prøve og lage et eget opplegg. Det gir mye mye mer igjen både i forkant av turen, underveis og ikke minst i etterkant, da du kan si at du har vært på noe som i hvertfall er i nærheten av en ekspedisjon. Det krever litt mer jobbing og tilrettelegging, men i disse datatider er det faktisk mulig å ordne det meste via internett. Til og med transport i en av de mest bortgjemte delene av Russland klarte vi bestille via internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt det før og sier det igjen - ta turen til Rwenzori. Organiser alt selv.

Her er det jo nesten ikke folk, og det er fantastisk flotte alpine topper som er omkranset av breer! Selv uten toppene er dette et fantastisk flott botanisk eventyr med planter og blomster i alle farger. Jeg har bodd i fjellene i 4 år (derav navnet Mitandi) og har gått rundturen 2 ganger. Ved siden av Jotunheimen er det Rwenzori som står mitt hjerte nær.

Kilimanjaro er et fint fjell, men en "turistkarusell" som jeg syns koster mer enn det smaker. Les mer om Uganda her: www.mitandi.com

Se filmer fra Rwenzori her:

http://www.mitandi.com/bildegalleri/

Go tur - uansett hvor turen går...;O)

hilsen

Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hva med å reise til Bhutan.( Tordendragens land) Et fantastisk lite kongedømme i den østre delen av Himalaya. Dette landet er det siste ”shang-ri-la” sies det. Massevis av forskjellige trekk og velge mellom. I motsetning til Nepal har Bhutan hatt begrensninger på turisttrafikken, og derved klart å holde sin unik kultur inntakt. Turopperatørene der ned er veldig proffe og guidene snakker godt engelsk. De jeg har snakket med som har vært i Bhutan sier det er det største de har opplevet av kultur og natur. Jeg har i alle fall latt meg overtale og drar ned i Juni på et 14 dagers trekk med Bhutanreiser.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ække det nok reklame om Bhutan nå?

Dessuten tror jeg de fleste her skyr unna både turoperatører og guider.

Trist at Erik finner mine to små begynnerinnlegg som "reklame" for Bhutan, jeg trodde dette forum var for folk som liker friluftsliv, og som liker å reiser til andre spennende land og kulturer. Jeg er heldigvis ikke blitt så "snobbete" at jeg nødvendigvis må henge etter tennene i en eller annen fjellside for å få en god naturopplevelse. Hvis Erik snakker for alle i dette forum, er jeg naturligvis i på feil plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at Erik finner mine to små begynnerinnlegg som "reklame" for Bhutan, jeg trodde dette forum var for folk som liker friluftsliv, og som liker å reiser til andre spennende land og kulturer. Jeg er heldigvis ikke blitt så "snobbete" at jeg nødvendigvis må henge etter tennene i en eller annen fjellside for å få en god naturopplevelse. Hvis Erik snakker for alle i dette forum, er jeg naturligvis i på feil plass.

Du er absolutt ikke på feil plass. Takhøyden skal være høyt her. Problemet er at innlegget til Steinhy om Bhutan er hans(?) første og eneste innlegg. Dine to eneste innlegg (før ovennevnte) omhandler kun Bhutan og nevner begge et reiseselskap (et av innleggene med webadressen) som åpenbart har en tur dit. Selv om det sikkert ikke er det, ser det ut som en form for snikreklame som er godt kjent i diskusjonsforaer, og hvis man er så uheldig å ubevisst å lage lignende innlegg så innbyr det ikke til tillit. Verre er det ikke.

Nei, det er ikke lett å diskutere på nettet. Skepsisen er stor og hvis ens to første innlegg begge nevner et firmanavn i positive vendinger så.... :lol: Ta heller og diskuter uten å nevne navnet på firmaet og legg gjerne ut reiserapport etter å ha vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er absolutt ikke på feil plass. Takhøyden skal være høyt her. Problemet er at innlegget til Steinhy om Bhutan er hans(?) første og eneste innlegg. Dine to eneste innlegg (før ovennevnte) omhandler kun Bhutan og nevner begge et reiseselskap (et av innleggene med webadressen) som åpenbart har en tur dit. Selv om det sikkert ikke er det, ser det ut som en form for snikreklame som er godt kjent i diskusjonsforaer, og hvis man er så uheldig å ubevisst å lage lignende innlegg så innbyr det ikke til tillit. Verre er det ikke.

Nei, det er ikke lett å diskutere på nettet. Skepsisen er stor og hvis ens to første innlegg begge nevner et firmanavn i positive vendinger så.... 8) Ta heller og diskuter uten å nevne navnet på firmaet og legg gjerne ut reiserapport etter å ha vært der.

Poenget er tatt, selv om mine innlegg er reelle. Svarte på et konkret spørsmål. Min entusiasme for Bhutan ligger langt tilbake i tid, og at jeg nå snart skal få muligheten til å oppleve landet selv, gjør at mine tanker er i Bhutan store deler av tiden. Kommer tilbake med reiseinnlegg etter turen!. Jeg ble en smule provosert av Erik når han uttaler seg på hele forumets vegne. At han vegrer seg for å bruke guider,ekspedisjonslederere, lokal ekspertise eller hva man ønsker å kalle disse, er jo naturligvis hans valg. Personlig ville jeg nok ikke dratt på safari i afrikansk steppeland , eller til nordpolen for den del, uten bruk av lokal ekspertise eller ekspedisjonsledere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Rådene her blir du kanskje ikke mye klokere av..

Men dersom du ønsker å kjøpe en pakketur, anbefales hvis du vil konsentrere deg om naturen og ikke stempler og formularer, bør du sammenligne de ulike operatørene sitt opplegg dag for dag og ikke bare prisen.

På Elbrus bør man ha et par ekstra dager i tilfelle dårlig vær på toppdagen!

Anbefaler: Hvitserk og Summits

Anbefaler ikke: Eco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Zara hvis du vil på Kilimanjaro: http://www.zaratravel.com/

Bestilte tur via Kilroy som var arrangert av Zara i 2005 og var gjevnt over veldig fornøyd. Guidene kunne vært mer pratsomme og gennerelt fortalt mer underveis, men ellers virket opplegget bra. En får nok mer igjen for en tur med Hvitserk e.l., men man betaler ganske mye mer for å reise med dem. Hvis økonomien skal tas med i betraktning kan du få en kjempefin tur med Zara, men velg en rute som tar flest mulig dager. 4-5 dager kan fort vise seg å bli i korteste laget Betalte veldig mye til det engelske selskapet som booket turen (via Kilroy), men har en kamerat som dro året etter og booket direkte via Zara og det kostet da halvparten så det lønner seg absolutt. Hot tips er å satse på fly hvis du senere skal til Zanibar. Det koster lite, og bussturen til Dar Es Salaam er ikke å anbefale selv med de vel renommerte busselskapene. Dar er heller ikke verdt besøket. Safarien var også veldig fin, men sjåføren som forøvrig var meget hyggelig, virket litt uerfaren og bilen hadde endel småproblemer underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei

jeg er nettopp kommet hjem fra Elbrus. Reiste med Ecoexpeditions og er kjempefornøyd. Godt organisert og billig. Guiden var kunnskapsrik, hjelpsom og gjorde sitt ytterste for at alle skulle ha det best mulig. Toppdagen var selvsagt høydepunktet og det gikk knirkefritt. Det var satt av 3 dager til toppdag, men vi klarte det på første forsøk og brukte de to andre dagene til dagsturer.

Veldig fornøyd med Eco og kommer nok til å bruke dem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.