Gå til innhold
  • Bli medlem

Routes på Gpsmap 66. Korrekt i Basecamp, annerledes i gpsen.


vertrni

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt inn flere ruter på Garmin Basecamp. Alt ser bra ut på Basecamp. Når jeg har exportert dem til Gpsmap 66, ser noen ruter på gpsen ut som på bilde 2 (rosa linjer). Bilde1 er et bilde av ruten på Basecamp.

Hva betyr de rare rosa linjer på bilde 2, og hvorfor vises ikke den ruten som den er definitert på kartet.

Jeg har dette problemet med noen ruter, ikke med alle.

screenshot.PNG

wrong.jpg

Endret av vertrni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener å huske jeg hadde ett lignende problem for noen år tilbake, og da var "feilen" at ruten krysset forskjellige kartblad slik ruten plutselig gikk i hytt og gevær.

Løsningen min var å kjøpe Norge som ett stort kartblad. (Jeg kjøpte fra www.kartmannen.no)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (9 timer siden):

Jeg mener å huske jeg hadde ett lignende problem for noen år tilbake, og da var "feilen" at ruten krysset forskjellige kartblad slik ruten plutselig gikk i hytt og gevær.

Løsningen min var å kjøpe Norge som ett stort kartblad. (Jeg kjøpte fra www.kartmannen.no)

Jeg benytter ikke Garmin Basemap, men vil det være et alternativ å laste ned kart fra OpenTopoMap? Det er data fra OpenStreetMap, altså gratis, men det skal vel være bra overensstemmelse med N50-serien til Kartverket i alle fall (data fra N50 er/blir importert til OpenStreetMap). I tillegg hender det at stier etc på OSM/OTM er mer nøyaktig enn hos Kartverket 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Måssåbjønn said:

Jeg benytter ikke Garmin Basemap, men vil det være et alternativ å laste ned kart fra OpenTopoMap? Det er data fra OpenStreetMap, altså gratis, men det skal vel være bra overensstemmelse med N50-serien til Kartverket i alle fall (data fra N50 er/blir importert til OpenStreetMap). I tillegg hender det at stier etc på OSM/OTM er mer nøyaktig enn hos Kartverket 🙂

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ruter på Garmin, har jeg kommet fram til at der er bedre å bruke spor.

Skal jeg på lange sykkelturer, på steder jeg ikke er lommekjent, og det kan bli mye høyre og venstre... kan jeg lage en rute først (eller importere veibeskrivelse fra Google Maps)... Gjøre om det til spor, og velger "vis spor" i menyen. Fordelen med dette er at om jeg velger å kjøre litt annen vei... så driver ikke GPS'n å maser og bærer seg om at jeg må snu og sånn. Kanskje ikke helt svar på spørsmål, men kanskje det klan hjelpe? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rute består kun av veipunktene du definerer. Når du så overfører ruta fra en enhet til en annen (ikke bare fra basecamp) vil den nye enheten beregne ruta på nytt med sin egen algoritme og sitt eget kart (det valgte kartet hvis du har flere kart). Skal du få nøyaktig samme rute må du ha nøyaktig samme algoritme og samme kart. Selv det å bruke samme ruta på en gitt enhet, men beregne ruta to ganger med forskjellige settinger vil som regel gi forskjellige ruter. Det kan være at du beregnet den ene gangen for å kjøre bil og den andre gangen for å gå til fots. Dette valget er jo en parameter inn i ruteberegningen.

Konverter ruta til et spor og overfør denne til GPSen slik  @DenGladeVandrer foreslår hvis du vil ha den overført nøyaktig slik du ser den i basecamp. Det er slik jeg gjør det.

😉

Endret av Skogens Stønn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.