Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med nyinnkjøpt Garmin GPSMap 66st - device full


Anbefalte innlegg

Så tok jeg steget å kjøpte meg en GPS i tillegg til inReach, plugget den inn i pc’n for å oppdatere og begynne å lære litt.

Den er tydeligvis preinstallert med TopoActive Americas, South når jeg ser i BaseCamp, men i Garmin Express ser jeg at den også har TopoActive Europe. Etter oppdatering så er device full (200mb ledig). Da har BaseCamp oppdatert seg med europe central, east og vest samt South America.

Noen som har en ide om dette er rett, evt. hva jeg gjøre for å få bedre plass annet enn å kjøpe meg ett minnekort allerede i morgen? Antar det er lite mulighet å installere frikart eller kartmannen på den enheten her nå.

Takk for alle råd og vink, evt. peke meg i rett rettning om jeg ikke fant noe som omhandlet dette tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du vil bli kvitt kart på enheten for å frigjøre plass til å installere et nytt kart kan du følge denne framgangsmåten:

https://support.garmin.com/en-US/?faq=f4abCAkMtn6WomgPvDQa68

Det kan være lurt å kopiere kartet til et annet sted i stedet for å slette det i fall du ønsker å ha det tilbake.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Skogens Stønn said:

Hvis du vil bli kvitt kart på enheten for å frigjøre plass til å installere et nytt kart kan du følge denne framgangsmåten:

https://support.garmin.com/en-US/?faq=f4abCAkMtn6WomgPvDQa68

Hei du, ja den kom jeg over i min søken etter hjelp (først trodde jeg jo at jeg kun hadde sør-amerika. Holdt meg unna siden det var litt advarsler og slikt. Først og fremst lurer jeg på om det faktisk er sånn at du kjøper en gps med 15gb lagring for å sitte igjen med 200mb etter første oppdatering :-o

Har du tilsvarende og har fjernet data fra din?

Teller litt på knappene om dette var rette valget for meg, men selv om den er litt kostbar får den modellen mye skryt og tenkte jeg kjøper noe jeg kan ha i maaange år fremover (og få brukt for håper jeg da)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thøger Amundsen skrev (34 minutter siden):

Har du tilsvarende og har fjernet data fra din?

Om jeg har tilsvarende aner jeg ikke, for jeg vet jo ikke hva du har. Men jeg har Garmin Montana, og der har jeg fjernet kart ja. Hvilke advarsler er det du har sett?

200 MB er alt for lite. Frikart sitt Topo Summer II Norway som jeg har på min tar 1,33 GB. N50 Norge fra Kartmannen tar 2,88 GB. Skal du ha med Bratthet-laget tar det alene 1,26 GB.

Så enten må du fjerne noen kart, eller så må du ha et minnekort.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Skogens Stønn said:

Om jeg har tilsvarende aner jeg ikke, for jeg vet jo ikke hva du har. Men jeg har Garmin Montana, og der har jeg fjernet kart ja. Hvilke advarsler er det du har sett?

hehe, skrev i overskriften gpsmap 66sr, samme minnestørrelse som på Montana (16gb), leste at om jeg fjerner ett kartlag (ex topo søramerika så vil oppdateringen likevell forsøke å installere det på nytt? får se om jeg finner ett 32gb (10) kort i gopro bunken, det er vel maks størrelse som kan benyttes. 

 

btw. montanaen er kul, men syntes den var litt tung (750i) da jeg prøvde den i sommer. Kommer sikkert til å angre, litt lei knapper allerede 😛

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Trig8 said:

Jeg har gpsmap 66st med TopoActive Europe og har 5 GB ledig plass på enheten.

Fikk du ikke med sør-amerika på din? ;), driver å flytter img filer til minne kortet her nå. 

Det var ca. 2,5gb ledig før jeg koblet til Garmin Express, etter det var det ikke mye mere å leke med. håper denne flyttingen går greit så jeg kan begynne å leke med gpx filene jeg skal bruke fremmover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thøger Amundsen skrev (Akkurat nå):

Fikk du ikke med sør-amerika på din? ;), driver å flytter img filer til minne kortet her nå. 

Det var ca. 2,5gb ledig før jeg koblet til Garmin Express, etter det var det ikke mye mere å leke med. håper denne flyttingen går greit så jeg kan begynne å leke med gpx filene jeg skal bruke fremmover.

Ikke noe Sør-Amerika hos meg, nei :)

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thøger Amundsen skrev (1 time siden):

topo søramerika så vil oppdateringen likevell forsøke å installere det på nytt?

Jeg bruker Garmin Express til oppdateringer og mener at jeg kan velge om kartene skal oppdateres. Usikker på hvordan dette er hvis man går via BaseCamp.

Uansett: Hvis du har installert andre kart og GPSen er full, så klarer vel selv ikke Garmin å dytte inn et kart du har fjernet. Og er det plass, så spiller det jo ingen rolle lenger. Tenker jeg. 🤔

Jeg leita etter om du skrev hvilken GPS det var, men glemte å sjekke overskriften 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Skogens Stønn said:

Uansett: Hvis du har installert andre kart og GPSen er full, så klarer vel selv ikke Garmin å dytte inn et kart du har fjernet. Og er det plass, så spiller det jo ingen rolle lenger. Tenker jeg. 🤔

Flytter europa central og west samt sør amerika til kortplassen nå, så da blir det plass. innbiller meg at det som er lagret på gps'en leses raskere enn minnedisken... 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.