Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin GPSMAP 66 sr eller 66i?


Sjimpansen

Anbefalte innlegg

Hei, vurderer å kjøpe Garmin GPSMAP 66sr eller 66i, men er usikker på hvilken. De ser nokså like ut, bortsett fra SOS-knappen på 66i. Jeg registrerer også at 66sr at har 36 timer batteritid og 450 timer i ekspedisjonsmodus, mot 66i som har 35 timer batteritid i 10 min sporingsmodus og 200 timer i 30 min sporingsmodus.

 

Tar gjerne i mot innspill av de som måtte mene noe. Og om noen har en av de nevnte, så skriv gjerne hvorfor du landet på den ene fremfor den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig foretrekker jeg å ha inreach som egen enhet, da har man to potensielle backups. Om den ene stryker med så funker den andre som oftest.

Jeg har hatt en inreach mini 2 og gpsmap 66s. Bakdelen med 66sr og 66i er at de må lades direkte i enheten. Selvsagt har man i dag som oftest med en powerbank, men med f.eks. 66s kan man både bruke en batteripakke og AA batterier. 

Forøvrig vil jeg slå et slag for 66s over 66sr. Sr har vel innebygd topoactive kart pluss at den skal være litt bedre med signalet. Jeg synes 66s har vært mer en presis nok til mitt bruk. Det kartet man betaler ekstra for på 66sr synes jeg ikke er verdt det. Da kan man heller plukke opp 66s som er billigere, laste ned frikart eller kjøpe kartmannen sitt til 449,-

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartet som er "innebygget" i 66sr har ikke høydekoter, men stier veier osv. Så uansett bør du budsjettere med et kart for bruk i Norge. Men, jeg var i Hellas nylig, der gikk jeg noen fjellturer, og stiene var inntegnet på kartet i GPSen. Jeg bruker Kart fra Kartmannen.

Batteritiden på 66sr er veldig bra, og den varsler når det er 25% igjen, da bør rutinen være å lade etter endt dag. Jeg har ogå en 66st (fikk den veeeldig billig), den har jeg bare brukt alkaliske batterier i, men jeg føler ikke jeg har like god kontroll på batteritiden, den forteller først at det ikke en nok juice til full bakgrunnsbelysning, og så lavt batterinivå etter en "lang" stund, men hvor lavt er umulig å vite. Kanskje en Garmin batteripakke er litt bedre i så måte. Bruker 66st til padling, da er ikke tapet så stort om den skulle bli litt for våt.

Når det gjelder nøyaktigheten, har jeg ikke kjørt direkte sammenligninger. Men 66sr skal være bedre når du virkelig trenger nøyaktigheten, det kan f.eks være i bratt terreng, men også i steinete terreng.

Jeg har nemlig opplevd at mobilen var såpass mye "off track" at den var ubrukelig å navigere etter. Men det skjønnte jeg først når jeg sto i kanten av et vann og mobilen viste at jeg var kommet langt forbi. I den nevnte situasjonen var terrenget steinete og tåka så tykk at det var under 10m sikt. Jeg tipper at tåka og steinene gjorde at mobilen plukket opp reflekser og dermed ble unøyaktig. Med unntak av antennen, har ikke 66s/st bedre forutsetninger enn en mobil i forhold til nøyaktighet. Dette har 66sr i og med den har to bånd pr satelitt. Det betyr at den skal være bedre på å håndtere reflekser, og terreng der antall satelitter som mottas er redusert. Dette er hovedgrunnen til at jeg valgte 66sr. (66st kom rekende på en fjøl senere).

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.