Gå til innhold
  • Bli medlem

Kokeutstyr og litt diverse


can

Anbefalte innlegg

Er nok diskutert ein del gonger før men eg lagar ein ny tråd allikavel. Har i dag denne kjelen herhttps://www.magasinet.no/kaffekjele-i-kobber-1-8-liter samt ei steikepanna på 336 gram og ein plastallerken  wildo (ubrukt), snyltekopp frå Biltema( virkar som den tåler varmt vatn) samt ei litt smelta plastikkskei, men kunne tenkt meg litt forandringer.

 

Det eg trur eg treng er kjele, steikepanne, kopp og skei. Koppen og tallerken brukar eg det eg har, skjere flesket på baksida av tallerken det går vel på eit vis. 
 

Det eg kunne tenkt meg var ein kjele som er lettare enn den eg har i dag når eg er på fjellet og kun brukar gass. Eg har ein toppmontert brennar. Eg brukar berre den samt ei steikepanna til alt så den må duga til fiskekoking, graut og vatn sjølvsagt. Skulle hatt eit eller anna til og røra i gryta med og samt snu fisken, treskei kanskje? 
 

Den steikepanna eg har vege jo 336 gram, veit ikkje akkurat kva type det er men tenker at dei som er så tynne og lette ikkje er brukande pga at maten svir seg eller tar eg feil?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville kuttet kaffekjelen og heller kokt kaffen i en vanlig kjele. Det er det jeg pleier å gjøre når jeg vil ha med minst mulig. Den avbildede kjelen er antakelig for liten til å koke fisk i, men jeg pleier å koke nudler, havregrøt, varme hermetikk osv. i den. Og jeg koker kaffe i samme kjelen. Du trenger da kanskje en litt større kjele til fiskekoking (eventuelt koke stykke for stykke i flere omganger). Jeg ville også valgt en kjele med bøyle så man kan henge den over et bål.

IMG_20201130_142805_DxO_1024.thumb.jpg.25f697dd2c35f8a3a401396d17213396.jpg

Endret av Skogens Stønn
skirveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du missforstår meg litt her, kjelen eg har er grei nok den når eg brukar bål. Det eg skal ha no er ein kjele til berre gass når eg skal gå langt. Og ja brukar berre ein kjele til alt: fisk, graut, te uansett kva det er.

 

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiller meg kanskje litt ut her, men vil definitivt ikke koke fisk i kjelen jeg skal ha til kaffe. Så glad er jeg ikke i kokt fisk. Når det er sagt så har jeg noen ganger kokt fisk i steikepanna. Ved å skjære fisken i mindre stykker går det helt greit å koke i steikepanna og det går kjapt og med lite forbruk av gass. 

Visst fisking eller steiking påregnes er dette mitt oppsett når vekt eller distanse prioriteres. Ellers dropper jeg steikepanna og bruker bare kjelesettet.

Da spiser jeg ut av kjelen og lokket brukes som kopp. I tillegg brukes en spork/plastskje/lang skje vist REAL er en del av menyen. Veier lite og tar lite plass.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

can skrev (1 time siden):

Du missforstår meg litt her, kjelen eg har er grei nok den når eg brukar bål. Det eg skal ha no er ein kjele til berre gass når eg skal gå langt. Og ja brukar berre ein kjele til alt: fisk, graut, te uansett kva det er.

 

Nei, jeg misforsto ikke. Jeg ville uansett hatt kjele med hank. For det første er det mye enklere å sette den over og ta den av synes jeg, også på gass (og jeg slipper å leite etter det løse håndtaket hele tida, og disse innfellbare håndtakene på siden av kjelen har en tendens til å bli alt for varme). For det andre har jeg da muligheten til å bruke bål om anledningen skulle by seg. Den kjelen som er avbildet bruker jeg til alt mulig, både gass (eller annet drivstoff), bål og som her kvistbrenner. Og jeg koker alt i fra frokosteggene til grøt og kaffe i denne kjelen, uavhengig av hva jeg fyrer med oppunder kjelen.

Men poenget mitt var ikke hanken, men å gå for en vanlig kjele i stedet for kaffekjele. Det er som regel mye enklere å koke mat når man ikke har et smalere hull på toppen som alt skal ut og inn.

Dette er nå bare min personlige erfaring da.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (23 minutter siden):

men vil definitivt ikke koke fisk i kjelen jeg skal ha til kaffe.

Hvis du bare husker å vaske kjelen og ikke koke kaffen på fiskekrafta, så vil du overhode ikke kunne merke at det er kokt fisk i kjelen når du koker kaffe. Sånn er det jo hjemme også. Jeg liker ikke fiskesmak på risgrøten, men koker allikevel både fisk og risgrøt i samme kjelen. Dog ikke samtidig. En kaffekjel som jo har smalere hull enn kjelediameteren kan dog være litt vanskeligere å vaske ordentlig rein enn en vanlig kjele, når man er på tur.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (46 minutter siden):

Nei, jeg misforsto ikke. Jeg ville uansett hatt kjele med hank. For det første er det mye enklere å sette den over og ta den av synes jeg, også på gass (og jeg slipper å leite etter det løse håndtaket hele tida, og disse innfellbare håndtakene på siden av kjelen har en tendens til å bli alt for varme). For det andre har jeg da muligheten til å bruke bål om anledningen skulle by seg. Den kjelen som er avbildet bruker jeg til alt mulig, både gass (eller annet drivstoff), bål og som her kvistbrenner. Og jeg koker alt i fra frokosteggene til grøt og kaffe i denne kjelen, uavhengig av hva jeg fyrer med oppunder kjelen.

Men poenget mitt var ikke hanken, men å gå for en vanlig kjele i stedet for kaffekjele. Det er som regel mye enklere å koke mat når man ikke har et smalere hull på toppen som alt skal ut og inn.

Dette er nå bare min personlige erfaring da.

;-)

Ok kva heiter den avbilda kjelen din då? Og likar konseptet minimalisme , men Noko eg tenkte på, får du til og slå utav den uten og søla då. Tenkte når eg skal drikka te. Enig med deg at det er lettare og koka med stor opning. Men er dette med vekt og då.

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke akkurat hva min heter, men det er en titankjele på ca. 7 dl. Det finnes mange varianter. Speidersport har en som ligner veldig: https://www.speidersport.no/eagle/901541/lett-kjele-eagle-superlett-titankjele-0-75-liter

Men jeg ville valgt en som er større om jeg skulle brukt den til koking av fisk, for eksempel denne: https://www.outnorth.no/trangia/lagerkittel-2-5-l#Onecolour. Fisk skal jo ikke koke, bare trekke, så det må være såpass mye vann at ikke fisken avkjøler vannet noe særlig når du har den oppi. Fjellsport har en annen: https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/turkjokken/steke-kokeutstyr/eagle-products-leirkjele-25-l-anodisert.html. Lars monsen har en i titan som er enda større, men allikevel lettere: https://larsmonsen.no/product/lars-monsen-bushwacker-titanium-kettle-2900-ml. Titan er dyrere da. Backpackinglight har snøsnix-kjeler i flere størrelser. Jeg ville kanskje valgt en av de to største: https://backpackinglight.no/products/snonix-titan-kjele?pr_prod_strat=copurchase&pr_rec_id=d4a2fd770&pr_rec_pid=7325612900507&pr_ref_pid=6537001140379&pr_seq=uniform

Jeg fant forresten denne her i fall du helst vil ha helletut. Den ser ut til å fint kunne brukes som både kjele og kaffekjele: https://dublinteacoffee.com/products/fire-maple-bore-titanium-kettle-traditional-chinese-style-teapot-ispo-award-gold-winner-ultralight-teaware-for-outdoor-camping Den er bare på en liter da, så jeg ville nok ikke kokt mer en absolutt maks 200 gram fisk om gangen i denne, kanskje helst under 150 gram. Man kan selvfølgelig passe på å holde vannet varmt over gassflammen, men koker det går det ut over fisken, så man må passe på.

Jeg ville nok ha fjernet plastreima på håndtaket og bøyd litt på det også for å kunne henge den over bål, men skal du bruke den kun på gass er jo ikke det noe problem. Og så er det noe med bålkjele og tut. Hvis tuden er loddet på (og ikke sveiset), så risikerer man at loddinga smelter hvis man ikke alltid passer på å fylle nok vann i kjelen til at den står litt opp i tuten. På gass er dette neppe noe problem da. (og antakelig er tuten på denne kjelen sveiset siden den er i titan). Kjelen er dyr da. Veldig dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

Hvis du bare husker å vaske kjelen og ikke koke kaffen på fiskekrafta, så vil du overhode ikke kunne merke at det er kokt fisk i kjelen når du koker kaffe. Sånn er det jo hjemme også. Jeg liker ikke fiskesmak på risgrøten, men koker allikevel både fisk og risgrøt i samme kjelen. Dog ikke samtidig. En kaffekjel som jo har smalere hull enn kjelediameteren kan dog være litt vanskeligere å vaske ordentlig rein enn en vanlig kjele, når man er på tur.

Ja dette kunne vi sikkert hatt en trivelig samtale rundt😃, men nei, fisk er fisk og kaffe er kaffe.

Hjemme har jeg forresten egen fiskekjele og rengjøringsremedier, på tur gjøres kjeler rene med kun vann og lyng, mose etc.  Kaffekjele på tur er bare vist jeg skal på båltur. Til alle andre turer har kaffekjelen stått hjemme i ca 35 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.