GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Skal pÄ ukestur til Hardangervidda i sommer med hund, i en uke. Tanken er muligens at reise fÞrste uken i august, eller fra ca 16-17 august. Er det stor forskjell i mygg og knott pÄ disse 2 ukene ?? Har ikke lyst at hunden skall utsettes for den verste mygg perioden. Ser at middeltemperatur er endel lavere fra mitten av august enn 2 uker tidligere. 

Takk pÄ forhÄnd 

jonas

• Liker 1
Annonse
Skrevet (endret)
JonasR skrev (2 timer siden):

Hei 

Skal pÄ ukestur til Hardangervidda i sommer med hund, i en uke. Tanken er muligens at reise fÞrste uken i august, eller fra ca 16-17 august. Er det stor forskjell i mygg og knott pÄ disse 2 ukene ?? Har ikke lyst at hunden skall utsettes for den verste mygg perioden. Ser at middeltemperatur er endel lavere fra mitten av august enn 2 uker tidligere. 

Takk pÄ forhÄnd 

jonas

SÄ ikke en eneste mygg i fjor
 at jeg tok med myggolja og ikke solkrem angra jeg pÄ nÄr jeg sÄ ut som en tomat i to uker etterpÄ. Var der andre uka i august.

Endret av Fiskepadde
Skrevet

Har vÊrt pÄ vidda bÄde nÄr det er ille med mygg, og totalt uten mygg, pÄ samme tid pÄ sommeren og pÄ samme sted. Slikt vet man i alle fall ikke 5 mÄneder i forveien.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ok . Grimner . Hva tenker du pÄ nÄr du lurer pÄ hvor pÄ vidda jeg skal? Er det store forskjeller? 

Tar nok utgangspunkt fra Haukelid, og opp mot HÄrteigen omrÄdet. Men ikke bestemt sÄklart enda. Eller en tur mot Þst vidda. 

Endret av JonasR
Skrevet

@Robinson svarte bedre pÄ dette. Det er umulig Ä vite. Forskjellene vil vÊre i hvor kaldt det har vÊrt pÄ nettene. Nord og vest vil ha best sjanser. SÞr og Þst har kanskje lengre sesong for blodsugere.

SÄnn pr i dag sÄ er nok planen din grei. Men det er sÄ langt i Äret. For alt jeg vet kan du bli nÞdt til Ä pakke ski for de siste dagene inn til HÄrteigen.

Skrevet

Dette varierer fra Är til Är. Kommer an pÄ hvor tidlig snÞsmelting er, hvor varm sommern har vÊrt, nedbÞr etc. 
Min generelle erfarng er at det som regel er mindre insekter i august enn f.eks mÄnedskifte juni/juli.  Men veldig sen snÞsmelting og kaldt vÊr kan flytte dette. 
Det kan og vĂŠre store lokale varisjoner etter vannmengde i terrenget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.