Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda August mygg.


JonasR

Anbefalte innlegg

Hei 

Skal på ukestur til Hardangervidda i sommer med hund, i en uke. Tanken er muligens at reise første uken i august, eller fra ca 16-17 august. Er det stor forskjell i mygg og knott på disse 2 ukene ?? Har ikke lyst at hunden skall utsettes for den verste mygg perioden. Ser at middeltemperatur er endel lavere fra mitten av august enn 2 uker tidligere. 
 

Takk på forhånd 

 

jonas

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
JonasR skrev (2 timer siden):

Hei 

Skal på ukestur til Hardangervidda i sommer med hund, i en uke. Tanken er muligens at reise første uken i august, eller fra ca 16-17 august. Er det stor forskjell i mygg og knott på disse 2 ukene ?? Har ikke lyst at hunden skall utsettes for den verste mygg perioden. Ser at middeltemperatur er endel lavere fra mitten av august enn 2 uker tidligere. 
 

Takk på forhånd 

 

jonas

 

 

Så ikke en eneste mygg i fjor… at jeg tok med myggolja og ikke solkrem angra jeg på når jeg så ut som en tomat i to uker etterpå. Var der andre uka i august.

Endret av Fiskepadde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok . Grimner . Hva tenker du på når du lurer på hvor på vidda jeg skal? Er det store forskjeller? 
 

Tar nok utgangspunkt fra Haukelid, og opp mot Hårteigen området. Men ikke bestemt såklart enda. Eller en tur mot øst vidda. 

Endret av JonasR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Robinson svarte bedre på dette. Det er umulig å vite. Forskjellene vil være i hvor kaldt det har vært på nettene. Nord og vest vil ha best sjanser. Sør og øst har kanskje lengre sesong for blodsugere.

Sånn pr i dag så er nok planen din grei. Men det er så langt i året. For alt jeg vet kan du bli nødt til å pakke ski for de siste dagene inn til Hårteigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer fra år til år. Kommer an på hvor tidlig snøsmelting er, hvor varm sommern har vært, nedbør etc. 
Min generelle erfarng er at det som regel er mindre insekter i august enn f.eks månedskifte juni/juli.  Men veldig sen snøsmelting og kaldt vær kan flytte dette. 
Det kan og være store lokale varisjoner etter vannmengde i terrenget.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.