Gå til innhold
  • Bli medlem

Høye, men lette alpefjell?


Anbefalte innlegg

Hvilke fjell anbefaler dere når målet er å komme høyest mulig med minst mulig utstyr? Enten sommer eller vinterbestigning, men uten klatring, stegjern, tau osv. Ser også helst at fjellet er forholdsvis trygt å bestige. Og gjerne et flott fjell med tanke på utsikt og turen dit.

Har lyst til å prøve noen topper for å blant annet teste meg selv i tynn luft. Har heller aldri vært over 3000 moh og det plager meg litt. Var på zugspitze som er nesten 3000moh, men der merket jeg ingenting til høydesjuke (jeg gikk opp ja..)

Tenker på fjell i alpeområdene; frankrike, sveits, italia eller østerrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm, jeg har tenkt i samme baner selv, men det er ikke lett å slippe unna breene i Alpene, om en skal over 4000 meter. Imidlertid har jeg et videopptak fra Travel Channel, der Kilimanjaro (nesten 6000 m) fremstår som et fjell man kan bestige uten utstyr. Har en drøm om dette fjellet...

Strekker du deg til å akseptere innbinding i tau, så har jeg systematisert alle opplysningene fra http://4000er.de/index.php som naturlig nok dreier seg om 4000-meterstopper i Alpene. Letteste vei opp, kun med graden L (leicht) - og som dermed under brukbare forhold neppe krever stegjern heller - gir denne interessante lista:

Allalinhorn 4027m

Breithorn 4165 m

Breithorn Mittel 4160 m

Zumsteinspitze 4563 m

Signalkuppe 4556 m - hytte med overnatting på toppen her (!)

Punta Giordani 4046 m

Piramide Vincent 4215 m

Ludwigshöhe 4341 m

Bishorn 4153 m krever visstnok også klatring grad 1...

Gran Paradiso 4061 m er gradert L+, og innebærer klatring av grad 2 visstnok.

Lagginhorn, som Lyngve nevnte, har gradering WS, uten at jeg vet hvorfor.

Selv har jeg gått Breithorn med sønnen min på 11 år, men altså innbundet i tau. Stegjern var slett ikke nødvendig, og det var seint i juni, og vi begynte å gå kl 11 eller 12, så sola hadde varmet opp snøen.

Tror jammen jeg ville foreslått Breithorn (start ved stasjonen på 3800m), MEN innbundet i tau. SÅ dermed har jeg vel ikke svart presist på spørsmålet ditt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Svarene foran retter seg mot 4000+. Det er virkelig massevis av flotte vandrefjell opp til ca. 3750 som kan nås uten utstyr / bre.

En oversikt er fullstendig umulig. Det er vel ca. 5000 topper (egen tipping basert på oversiktlister funnet på Internet for alle fjell i Sveits og Osterrike + egen liste i oppbygning for Italia) i Alpene over 3000 meter. Vil du til et bestemt land? Jeg tipper du finner de fleste kandidatene i Italia og Osterrike.

Hvis jeg skulle nevne noen steder med mange fine utsikter, mye mindre folk enn på de kjente 4000+ og lette fjell i områder jeg selv har vært: Aosta (IT), Stelvio (IT) og deler av Dolomittene (IT).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.