Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin/spor/avstand til destinasjon


lonerider

Anbefalte innlegg

Jeg har et nybegynnerspørsmål vedr min GPSMAP 66st; Hvordan beregnes egentlig "Avstand til destinasjon" hvis du navigerer etter et spor, dvs ikke en rute - og du ikke nødvendigvis befinner deg "midt i" sporet? Synes jeg har sett noen merkelige tall der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Non bilder bleier å hjelpe godt på å forklare hva man mener.


Det er en del elementer som spiller inn. Det er blant annet navigeringsmetode som er benyttet. Dersom den er satt til "følg vei" eller "følg sti" så kan det innvirke spektakulært på faktisk avstand til målet da det kan hende den bare finner noen stier med solid omvei da ikke alle stier ligger i alle kart. 

Det kan også være at den viser avstand i luftlinje uavhengig av hvor kronglete sporet måtte være ut fra instillinger.


Det var i hvertfall noen av parameterne som kan lage scenarioet du har opplevd. Så kan du jo sjekke noe av dette mot din GPS

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (På 7.2.2022 den 7.46):

Non bilder bleier å hjelpe godt på å forklare hva man mener.


Det er en del elementer som spiller inn. Det er blant annet navigeringsmetode som er benyttet. Dersom den er satt til "følg vei" eller "følg sti" så kan det innvirke spektakulært på faktisk avstand til målet da det kan hende den bare finner noen stier med solid omvei da ikke alle stier ligger i alle kart. 

Det kan også være at den viser avstand i luftlinje uavhengig av hvor kronglete sporet måtte være ut fra instillinger.


Det var i hvertfall noen av parameterne som kan lage scenarioet du har opplevd. Så kan du jo sjekke noe av dette mot din GPS

 

Takk for tips! Jeg har sett litt på et eksempel der jeg navigerte etter et tidligere lagret spor (trugespor utenfor veier/stier). Jeg trodde kanskje at enheten ville ta hensyn til dette sporet da den beregnet avstand til destinasjonen. Men hvis den ikke gjør det, og beregner avstanden ut fra veier/stier i kartet, gir tallene mening ("Løypenavigasjon" sto til "Veier og stier").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant emne. I Forsvaret husker jeg vi brukte luftlinje på kartet og multipliserte med 1.4 eller noe slikt. Selvsagt forutsatt farbart terreng (det blir lenger om man ikke tar hensyn til å gå rundt innsjøer mm).

Endret av rofferdal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.