Gå til innhold
  • Bli medlem

One ski to rule them all...


Mikael Angel Oh

Anbefalte innlegg

...er hva jeg har fått til!

Åsnes Gamme 54 i 190 med BC Magnum.

Fischer BCX Transnordic støvler som ser ut og føles som snowboardstøvler og gir ekstremt god støtte og gjør at jeg kan bruke fjellskiene som slalomski. 

Swix Mountain Explorer staver som kan  justeres mellom 130-165cm og passer til slalom, klassisk, og skøyting.

30mm avkortede mohair kortfeller som gjør at jeg kan bruke skiene som klassiskski i sporet eller rusle iveg mot sydpolen hvis jeg vil det. Med disse har jeg ganske god gli.

45mm nylon kortfeller i 70cm lengde som gir bedre feste når jeg trenger gå brattere og ikke trenger like god gli.

Med stavene i 165 lengde kan jeg også skøyte avslappet og fint og kan spare mye tid på å skøyte anmarsjer hvis jeg har noe ordentlig langt på gang. Skøyting med disse skiene er gøy i tillegg og veldig effektivt hvis underlaget er noenlunde fast.

I preparerte bakker kan jeg kjøre hvorsomhelst uansett  hvor bratt det er. Når jeg får litt mer erfaring så håper jeg å kunne flytte ut mer og mer av denne kapasiteten i offpisten og. Nå har jeg mindre en 10 skidager totalt på fjellski så er ikke vant og anpasset til all slags føre enda, men potentialen i utstyret er der så det er jeg som trenger å bli litt mer vant bare. Sikter på å lære telemark etterhvert og, og da er det enda en ting dette utstyret kan gjøre! 

Har egentlig ikke lyst å smøre uten er førnøyd med å bruke 1 minutt på å bytte feller eller fjerne dem og skøyte isteden og på den måten kunne bruke den teknikken som funker best for hver enkel situasjon.

Lengre staver var det siste som falt på plass og gjorde dette oppsettet kapabel til å gjøre ALT, så nå er det bare å finne noen fine turer så jeg kan begynne å teste potentialen. Forslag og inspill velkomnes!

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I skibakken får man til det meste på det meste av utstyr. I offpisten på påskeføre og i løssnø er det også greit å få til fine svinger.

Det er på gjennomslagsføre, is og sastrugi man (jeg) merker størst forskjell på utstyr. Og i bratt terreng/skog hvor det må gjøres hurtige vendinger.

Spent på å høre hvordan du takler fjellskiene i offpisten. Støvlene ser bra ut, jeg har Crispi Stetind, og synes ikke de er allverden å kjøre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer sånn her:

  - Jeg skal stå på ski

- Ok, gøy! Slalom? Eller klassisk? Eller skøyting? Eller telemark? Eller topptur? Eller tur over Grønland?

- Ja.

 

Selvfølgelig er de ikke like bra som spesialiserte ting på noen av alle de områdene, men det er ikke poenget. Poenget er å dra på tur, si helgetur, uten å trenge en plan. Uansett hva man støter på så passer de skiene man har under seg til det. Beroende på vær og forhold kan man velge seg et av alle de alternativene. Skal man på lang a-b tur så bare drar man, og ferdes på snø, uansett hva som dukker opp. Man skifter stilarter etter hva som funker best for hvert enkelt moment. Og støter man på helt horrible forhold nedover så gjør man bare som de fleste uansett virker ha som standardmåte på fjellski etter hva jeg har sett hittils: å kjøre diagonalt å se til at man kommer seg hel ned. Da har man uansett alle andre fine moment på turen å glede seg over.

Det er det å ferdes på ski som er greia. Man bare starter og så er man i stand til å takle hva en som dukker opp, med det ene skiparet man har under føtene.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag brukte jeg skiene som slalomski.

Dro til Norefjell og kjøpte heiskort. Kjørte i 4,5 timer non stop i systemet og det ble 22 turer og nesten 5000 høydemeter nedover. Bare kunstsnø i prinsipp så ikke verdens beste forhold men på de fleste stedene var det ok. Hadde litt for lite klær på meg og var kald hele dagen så det gjorde at det ikke ble helt euforisk men sykt gøy var det uansett!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikael Angel Oh skrev (På 25.12.2021 den 11.57):

...er hva jeg har fått til!

Åsnes Gamme 54 i 190 med BC Magnum.

 

30mm avkortede mohair kortfeller som gjør at jeg kan bruke skiene som klassiskski i sporet eller rusle iveg mot sydpolen hvis jeg vil det. Med disse har jeg ganske god gli.

45mm nylon kortfeller i 70cm lengde som gir bedre feste når jeg trenger gå brattere og ikke trenger like god gli.

 

Er bredden på fellefestet det samme på 30/40 og 45 mm feller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blouberg skrev (1 time siden):

Er bredden på fellefestet det samme på 30/40 og 45 mm feller?

Jepp, det er et standard fellefeste på alle Åsnes ski med den muligheten, unntatt combat nato, trur jeg. Den fellen er vel ment å sitte der hele tiden så festet og fellene er annorledes.

Ellers er det bare å bruke hvilken bredde du vill sålenge skien er brei nok. Gamme er 54 i midjen så 45mm er det breieste som passer uten tilpassing. Har man virkelig lyst på enda mer feste så kan man sikkert bruke en breiere og tilpasse den så man får den helt ut til stålkantene.

Og vil man ha bedre gli så kan man bruke den 30mm breie og klippe den av ved hælen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Gamme og, men 210 og for lange. Tenkte det ville bedre spenn og flyt på snø når jeg gikk med halvtung sekk å ha noe ekstra lengde, men gevinsten er minimal, og stressende i krappere svinger. Har et par andre å ty til, så ikke det. Ville ikke gått med BC binding over Grønland. Fulgte bl.a. en blogg fra en krysning der, hvor stålstangen i skoen, som fester i BC bindingen, løsnet. Heldigvis for vedkommende, at dette skjedde på siste etappe av turen og nedstigningen på vestsiden. Har selv opplevd dette, der materialet i såletuppen ikke er god nok, og stangen rives ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikael Angel Oh skrev (18 timer siden):

Jepp, det er et standard fellefeste på alle Åsnes ski med den muligheten, unntatt combat nato, trur jeg. Den fellen er vel ment å sitte der hele tiden så festet og fellene er annorledes.

Ellers er det bare å bruke hvilken bredde du vill sålenge skien er brei nok. Gamme er 54 i midjen så 45mm er det breieste som passer uten tilpassing. Har man virkelig lyst på enda mer feste så kan man sikkert bruke en breiere og tilpasse den så man får den helt ut til stålkantene.

Og vil man ha bedre gli så kan man bruke den 30mm breie og klippe den av ved hælen.

Takk for info. Har Finnmark 54, og mohair 45 så langt. Tenker jeg supplerer med smalere feller for "markatur" i maskinløyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta alt jeg skriver som den ultimate sannheten dog. Selv om jeg gikk fra 0 til hundre med en gang så har jeg jo fortsatt under 10 dager erfaring med dette oppsettet, og før det visste jeg ingenting om fjellaki.

30mm mohair kortfeller avklippet ved hælen gjør at jeg har ganske god gli og sålenge jeg bruker veldig god tyngdeoverføring så har jeg godt feste og. Men jeg har bare testet det en par ganger og jeg har ikke gått klassisk siden jeg var 10 år gammel, så den delen har jeg minst koll på.

Kanskje man får like god, eller bedre gli og feste med kortere 45mm mohair feller? Jeg vet ikke. Kan være lurt å søke om noen har skrevet om det før eller starte en ny diskusjon om det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikael Angel Oh skrev (5 timer siden):

Ikke ta alt jeg skriver som den ultimate sannheten dog. Selv om jeg gikk fra 0 til hundre med en gang så har jeg jo fortsatt under 10 dager erfaring med dette oppsettet, og før det visste jeg ingenting om fjellaki.

Jeg har ingen erfaring med fjellski, skal teste første tur i morgen, i oppkjørt løype. 

Tok opp igjen langrenn ski i januar i år, etter ca 35 år pause. Startet med et par Fischer vanlige felleski med nnn binding. Det funker for så vidt bra, men er med sekk og hund for pinglete,  jeg ser mistenkelig "dansk" ut...  Ser fram til noe mer stødig.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser frem emot å utforske mer klassisk teknikk nå som det begynner å komme snø endelig.

Siden jeg bare har skøyta i voksen alder så er det veldig mange løyper i Nordmarka som jeg ikke har hatt adgang til, så blir fint å begynne å utforske dem nå. Både kortere turer og overnattingsturer.

De aller aller fleste går jo mest å rusler rundt med fjellski føles det som og det er ganske langt fra "aktiv" diagonalgang men jeg har lyst å prøve å utvikle meg på det, selv om utstyret veier dobbelt så mye som vanlig klassiskutstyr. Ikke sikkert det er verdt det energimessig å gå sånn men jeg vil i alle fall prøve å se hvor god økonomi jeg kan få på teknikken etterhvert.

Det er en fin motpol mot det jeg gjør i slalombakken med dette samme utstyret og gjør at alt føles enda mer spesielt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg endelig prøvd en ordentlig klassisktur med dette utstyret, og det fungerte mye bedre enn forventet! Brukte 30mm mohair kortfeller avklippet ved hælen.

Siden det var plussgrader idag så dro jeg ut i Baywatch Mode, som er røde shorts, lue, hansker, og ikke noe annet. Var så mange som hadde spørsmål på Frognerseteren når jeg skulle starte så jeg glemte å slå på trackingen. Måtte gå inn på turplanleggeren og sjekke  Ble cirka 9km med litt over 200m klatring, og så avsluttet jeg med å stramme støvlene og kjøre aktivt ned Wyllerløypa, som er en svart bakke som er 40 grader på det bratteste. At den kombinasjonen er mulig med samme utstyr er så utrulig kult!

Det var veldig glatt i sporet idag så jeg sto å staket når det var nedover, gjorde en form av diagonalgang på flata med hjelp av mye staver for å holde momentum forover siden det var for glatt for ordentlig feste, og diagonalgang utenfor sporet når det gikk oppover. Der hadde jeg spikerfeste uansett om jeg gikk aktivt eller bare ruslet opp. 90% av tiden gikk jeg aktivt og hadde ganske god fart oppover.

Siden jeg ikke har gådd klassisk siden jeg var 10 år gammel så har jeg ikke noe ordentlig teknikk men det kommer bare bli bedre og bedre for hver gang jeg drar ut nå. Ganske fornøyd med hvordan det føltest idag allerede. Hodt ganske god fart og var raskere enn den fleste andre, selv om jeg hadde merkbart dårligere gli. Føles som det skal være mulig å gå aktivt og samtidig ganske økonomisk når jeg får inn balansen og rytmen litt bedre. Veldig motivert for å utvikle dette videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.