Gå til innhold
  • Bli medlem

Trugetur til Hjerkinnhø (1294 moh)


El Gringo

Anbefalte innlegg

Jeg ser det har vært lagt ut noen flotte bilder fra Jotunheimen og Stryn, men bortsett fra det har det vært lite turrapporter i det siste, så jeg kan jo alltids skrive noen ord og legge ut noen bilder fra min vesle rusletur til Hjerskavlen (høyeste topp på Hjerkinnhø) på Dovrefjell. Etter endt semester i Trondheim var det tid for å komme seg sørover til Lillestrøm. Det er en ganske lang kjøretur, men med trugene liggende klare i baksetet tok jeg meg tid til en liten rusletur på Dovre. Hjerkinnhø var et naturlig valg for en slik småtur siden den ligger rett ved E6 og byr på temmelig god utsikt. Det var ganske mildt vær, men kald og kraftig vind på toppen. Når det gjelder snømengdene så var de ganske små. Jeg speidet også etter moskus på viddene vest for E6 gjennom kikkerten, men kunne dessverre ikke se noen.

Det er mulig jeg tar en tilsvarende småtur på veien oppover til Trondheim igjen etter jul. Er det noen som vet hvor nær Nevelfjell ved Lillehammer man kommer med bil vinterstid? Enn Anaripigg/Karihaugen ved Høvringen?

post-436-133474445566_thumb.jpg

post-436-13347444557_thumb.jpg

post-436-133474445575_thumb.jpg

post-436-13347444558_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har tenkt å ta en snartur til Anaripigg/Karihaugen på vei tilbake igjen, skulle det være like greit som Hjerkinnhø. Når du kjører Høvringveien som tar av like nord for Nordsel, kan du parkere når det flater ut like etter tregrensa - da har du fjellet lett tilgjengelig. Det er jo litt brattere enn Hjerkinnhø, så jeg ville vel valgt ski i stedet for truger med tanke på en fin liten nedkjøring

når du skal tilbake igjen.

Hvis det er snø, da. Snakket med en bekjent oppi der for et par dager siden, og da var det +3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Dovrefjell for 4-5 dager siden. Jeg gjorde den tabben å satse på fottur til Blåberget og Falketind (ca 1700m). Men dette ble et slit i stedvis dyp snø. Jeg måtte derfor returnere til bilen, og ta på skiene. Da hadde jeg allrede kastet bort 2 timer med dagslys.

Som følge av denne forsinkelsen nøyde jeg meg derfor med en bestigning av Mehøi på ca 1300m. Det gikk egentlig veldig flott selv med randonee-ski. Tror ikke jeg fikk noe særlig med riper under skia.

post-230-133474445585_thumb.jpg

post-230-133474445589_thumb.jpg

post-230-133474445593_thumb.jpg

post-230-133474445597_thumb.jpg

post-230-1334744456_thumb.jpg

post-230-133474445604_thumb.jpg

post-230-133474445608_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yardbird: Takk for info om Karihaugen! Skiene ligger igjen i Trondheim, så det må nok bli trugetur uansett.

Lyngve: Tenker det var bittert å slite seg så langt opp i fjellsiden for så å innse at det ikke nytter. ;)

Jeg var på fottur til Fokstuguhø og Storhø (to av nabotoppene til Falketind) i november for et par år siden, men da var det nok mindre snø enn der oppe enn det er nå, for det gikk helt greit. Angående det ene bildet ditt...jeg tror det er Råtåsjøhø vi ser og ikke Knutshø, men helt sikker er jeg ikke.

Ser ellers at jeg har syndet mot reglene mot skriving av turrapport her på Forum. Skal gjøre bedre neste gang. :shock:

Til opplysning var det 20. desember jeg gikk turen til Hjerkinnhø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det har vært lagt ut noen flotte bilder fra Jotunheimen og Stryn, men bortsett fra det har det vært lite turrapporter i det siste, så jeg kan jo alltids skrive noen ord og legge ut noen bilder fra min vesle rusletur til Hjerskavlen (høyeste topp på Hjerkinnhø) på Dovrefjell. Etter endt semester i Trondheim var det tid for å komme seg sørover til Lillestrøm. Det er en ganske lang kjøretur, men med trugene liggende klare i baksetet tok jeg meg tid til en liten rusletur på Dovre. Hjerkinnhø var et naturlig valg for en slik småtur siden den ligger rett ved E6 og byr på temmelig god utsikt. Det var ganske mildt vær, men kald og kraftig vind på toppen. Når det gjelder snømengdene så var de ganske små. Jeg speidet også etter moskus på viddene vest for E6 gjennom kikkerten, men kunne dessverre ikke se noen.

Det er mulig jeg tar en tilsvarende småtur på veien oppover til Trondheim igjen etter jul. Er det noen som vet hvor nær Nevelfjell ved Lillehammer man kommer med bil vinterstid? Enn Anaripigg/Karihaugen ved Høvringen?

Tror jeg må ut en tur i dag :cry:

Ser veldig fristende ut, elsker disse fjellene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yardbird: Takk for info om Karihaugen! Skiene ligger igjen i Trondheim, så det må nok bli trugetur uansett.

Lyngve: Tenker det var bittert å slite seg så langt opp i fjellsiden for så å innse at det ikke nytter. :D

Jeg var på fottur til Fokstuguhø og Storhø (to av nabotoppene til Falketind) i november for et par år siden, men da var det nok mindre snø enn der oppe enn det er nå, for det gikk helt greit. Angående det ene bildet ditt...jeg tror det er Råtåsjøhø vi ser og ikke Knutshø, men helt sikker er jeg ikke.

Ser ellers at jeg har syndet mot reglene mot skriving av turrapport her på Forum. Skal gjøre bedre neste gang. :wink:

Til opplysning var det 20. desember jeg gikk turen til Hjerkinnhø.

Det er Råtåsjøhø som er med på bildet tatt mot nord/øst ja. Knutshøene ligger lengre vest og har tre "topper", synner, mitter og nødder Knutshø. Imellom Råtåsjøhø og Knutshøene ligger blant annet Heimtjønnshøa som såvidt kan sees på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.