Gå til innhold
  • Bli medlem

Stålkant eller ikke??


Karina

Anbefalte innlegg

Hei! Er ny bruker og spent på om dette funker bra :wink:

Jeg har i alle år brukt mine gamle (1994) Åsnes markaski (3/4 stålkant)med rottefella manuell BC og kraftige Alpna BC støvler. Dette har fungert flott i skogene på østlandet, men etter at jeg flyttet til Tromsø kunne jeg tenke meg noe litt bredere og stødigere. Spesielt på grunn av at det sjelden finens oppkjørte løyper der jeg går og det er ujevne forhold. (dessuten er utstyret nå meget frynsete)

Har sålangt vurdert Fisher E 99 eller Åsnes Rago med Rotefella NNN BC Magnum. Kraftige solide BC sko, avhengig av hva som føles bra på min fot.

Ønsker meg stødige og komfortable GÅ ski.

Blir Åsnes Nansen evt. Fisher E 109 for bredt med BC, må jeg ha 75mm ???

Liker BC og komforen dette gir, hvordan er 75 mm i forhold?

(har topptur/Telemark).

Så kommer HOVED problemet: Jeg synes føret og turene i Tromsø ofte krever stålkant. Men stålkanten på de nye fjellsikene er skapre som kniver og jeg har 3 hunder med meg. De kan selvfølgelig gå bak når det kreves, men om det skulle skje noe så kutter det godt. Hvis man skjemmer en ny stålant noe er da hele poenget vekke? Er det da bedre å kjøper f.eks. Åsnes Skarven uten stål?? har noen erfaring med fjellski uten stål kontrå med stål?

Interessert i å høre om andres erfaringer før jeg kjøper meg noe nytt!! :wink:

Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stålkanter og hun er diskutert i denne tråden: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=4158

selv har eg fischer e109, og elsker de skia, men kanskje fordi nedfarten er viktig for meg. som gåski er nok kanskje e99 bedre, mer spenn iallfall! hører mange sier bc er fantastisk, men sørg iallfall for at det er en type med "spor" i sålen. så du har noe som hindre sideveis vridning av støvelen! men eg er altså en svoren 75mm-tilhenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temaet er debattert et annet sted her i forumet. Jeg synes ikke det er mulig å gå på topptur uten stålkant .Jeg opplever ofte at føret i Norge er skiftende på en og samme tur. Skare ,pudder ,kartongsnø o.l. gjør det vanskelig å unnvære stålkantene.

Dette er et dilemma med hund, har det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.