Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva med høydeskrekk?


Lillemeg:)

Anbefalte innlegg

Annonse

Søk på Høydeskrekk her på forumet og du vil finne noe stoff om det.

Som du vil se av innleggene er høydeskrekk en veldig vidt begrep.

Har du det allerede i gardintrappa eller er det først når du er i 3. taulengde, har flere dårlige mellomforankringer under deg og sikreren din akkurat nevnte noe om batterisyresøl i bilen og klatretauet, samtidig som han klager og skikkelig hangover? :)

Er "høydeskrekken" din kontrollerbar, klarer du å tenke rasjonelt ?

De aller fleste har en eller annen form for høydeangst/skrekk, det er normalt, men gitt situasjonen vil hvert enkelt individ har sine mestringsrammer/erfaringer som tilsammen forteller noe om det nåværende situasjon er ok ?

Ut fra dette har du altså ett startsted som du må jobbe ut fra - som i praksis er det samme når du skal lære noe nytt - ta det i småsteg.

Jeg har akkurat tatt mine første ruller i kajakk (i går ettermiddag :D ). Jeg startet å padle for 4 år siden, men litt mislykkede forsøk på rulla da, ble hengende opp ned (dro inn vann-> engstelse for å drukne ?), men også fordi jeg er flattvannspadler som sitter mest i båter som jeg uansett vil ramle ut av + flere dårlige argument.... :(

I går tok jeg mitt første lille skritt og ble med på elvefolkets inne trening (for barn)... Jeg var ganske så betenkt, men etter litt press fra gutta så satt jeg der inneklemt i en elvekajakk og forsøkte å lytte som best jeg kunne. Og jeg tror den fremgangsmåten min "instruktør" brukte, med hell kan tilpasses høydeskrekk.

1) Få hjelp av en som kan dette (erfaren padler)

2) Dele opp rulla i små trinn (startpos, åreføring, hofteknekk, hodet sist ut av vannet....)

3) Sette sammen de viktigste bevegelsene (med hodet over vann)

4) Få trygghet på hvert nivå.

4) Gjøre ett forsøk, med hjelper veldig nær.

5) Gjenta 4) igjen og igjen. Avslutt positivt.

6) Henge opp ned, foreta mislykket rulle, komme seg ut av båten-> mer trygghet (vannfølelse)..

7) Øve igjen og igjen, øve fra andre siden osv (videre arbeid..)

:lol: Pratkiserere i forskjellige miljø (inne, ute, kaldt vann, bølger, med strammere spruttrekk osv..) Hvis jeg gidder...)

Jeg tror det samme gjelder for "høydetrening". Legg en slagplan, utvid ditt mestringsområde i små skritt fra der du er nå, gjør det sammen med noen du stoler på, føl på følelsen, er den ok ? ble skrittet for stort, hva er det som gjør at det er ok ? hva er det som gjør at du ikke er ok, og kan du bryte det ned i små skritt som du kan trene på ?

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for bra svar. har vært i gardintrappa men når jeg klatrer blir jeg skikkelig redd og tør nesten ikke å rapulere ned en gang hehe...er litt flaut når du er med de erfarne klatrerne.

De sier det er sånn som kommer etterhvert, når man har klatret en stund. har klart mange ruter men med skikkelig makt og tårer hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.