Gå til innhold
  • Bli medlem

Alfa Kvist Advance 2.0 Gore-tex


tshansen

Anbefalte innlegg

Annonse
Daniel_hoy skrev (1 time siden):

Ikke kjøp Alfa Kvist 2 om du er på jakt etter vanntette sko. Skoen er tett opp til det grønne feltet, men ikke noe mer. Blir våt hver gang jeg bruker skoene. 

Det gjelder faktisk de fleste goretex støvler.

 

Eks. alfa walk king. Alfa sier goretex-sokken går opp til ankelen, og jeg merker STOR forskjell om jeg går med gode gamasjer eller ikke.

Uten gamasjer trekker vannet over goretex-sokken og inn i støvelen, uansett, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerte skoene litt bedre nå når jeg var ferdig med dagens tørking. 
Det er faktisk membran nesten helt opp til toppen av skaftet. Men det hjelper lite når hele pløsen er uten membran. Så med det samme du trakker i litt vått terreng og får vann opp til skoremmene så blir du våt. 

Har et par Salomon X4 Ultra Mid som er en lignende skotype. Her er hele skoen inkludert pløsen med Goretex membran. Denne skoen var tett til det ble hull etter en del 100km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel_hoy skrev (1 time siden):

Studerte skoene litt bedre nå når jeg var ferdig med dagens tørking. 
Det er faktisk membran nesten helt opp til toppen av skaftet. Men det hjelper lite når hele pløsen er uten membran. Så med det samme du trakker i litt vått terreng og får vann opp til skoremmene så blir du våt. 

Har et par Salomon X4 Ultra Mid som er en lignende skotype. Her er hele skoen inkludert pløsen med Goretex membran. Denne skoen var tett til det ble hull etter en del 100km

Forklaringen jeg fikk fra Alfa var at Walk King sin sokk er tett opp til ankelen, men innvendig ser det ut til at goretex-sokken går høyere. Så da tolket jeg det slik at det fóret man ser på innsiden ikke nødvendigvis betyr at membranet er tett like langt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (50 minutter siden):

Forklaringen jeg fikk fra Alfa var at Walk King sin sokk er tett opp til ankelen, men innvendig ser det ut til at goretex-sokken går høyere. Så da tolket jeg det slik at det fóret man ser på innsiden ikke nødvendigvis betyr at membranet er tett like langt opp.

I fra Alfa sine sider:

Vanntett og pustende: GORE-TEX

GORE-TEX er den ultimate membran for vanntette, pustende og slitesterke sko. Samtidig som fukt utenfra blokkeres, slippes luft ut så svetten fordampes fra innsiden av skoene. Dette gir et tørt og behagelig klima for føttene i all slags vær. Det finnes fler varianter og ALFA velger alltid GORE-TEX membran tilpasset bruksområdet.

 

Ut i fra den beskrivelsen så forventer jeg en vanntett sko. Ikke en som er vanntett 5 cm over sålen.

Skoen er eller helt ok, litt stor i størrelsen som nevnt over. Og det er også nevnt i beskrivelsen fra Alfa. 
Ser den også er utgått fra Alfa, og det er vel en grunn til det vil jeg tro.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel_hoy skrev (33 minutter siden):

I fra Alfa sine sider:

Vanntett og pustende: GORE-TEX

GORE-TEX er den ultimate membran for vanntette, pustende og slitesterke sko. Samtidig som fukt utenfra blokkeres, slippes luft ut så svetten fordampes fra innsiden av skoene. Dette gir et tørt og behagelig klima for føttene i all slags vær. Det finnes fler varianter og ALFA velger alltid GORE-TEX membran tilpasset bruksområdet.

 

Ut i fra den beskrivelsen så forventer jeg en vanntett sko. Ikke en som er vanntett 5 cm over sålen.

Skoen er eller helt ok, litt stor i størrelsen som nevnt over. Og det er også nevnt i beskrivelsen fra Alfa. 
Ser den også er utgått fra Alfa, og det er vel en grunn til det vil jeg tro.

 

Dette er pussig? Mine er og har vært vanntett hele tiden! Jeg har to par, jeg bor på Vestlandet, nærmere bestemt Bergen og enda ikke vært våt på føttene! Heller ikke når jeg har gått i fjøra osv! Så her er noe som ikke stemmer? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

tshansen skrev (På 22.4.2024 den 23.21):

Dette er pussig? Mine er og har vært vanntett hele tiden! Jeg har to par, jeg bor på Vestlandet, nærmere bestemt Bergen og enda ikke vært våt på føttene! Heller ikke når jeg har gått i fjøra osv! Så her er noe som ikke stemmer? 

Samme her, både denne og forgjengeren har alltid holdt meg knusktørr. Med versjon 1 var jeg tørr på føttene etter to døgn i gjørmete regnskog - og da var det meste annet ganske gjennomvått 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (På 22.4.2024 den 23.21):

Dette er pussig? Mine er og har vært vanntett hele tiden! Jeg har to par, jeg bor på Vestlandet, nærmere bestemt Bergen og enda ikke vært våt på føttene! Heller ikke når jeg har gått i fjøra osv! Så her er noe som ikke stemmer? 

Holder meg tørr på beina med mine også. Ikke antydning til fukt utover egenprodusert fotsvette. Bor riktignok på østlandet og det er så som så med regn. Får legge inn et par regnværsturer så fort meteriologene hinter om det. 

Endret av Bjørnar Ø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.