Navigatøren Skrevet 22. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2021 TheSleepwalker skrev (12 timer siden): Kanskje ikke rette forum å anta at alle tok det som en vits 😅 Vet aldri 😅 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Navigatøren Skrevet 22. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2021 ubernoob skrev (9 timer siden): Den skjeen og posen er identisk med den jeg kjøpte fra Aliexpress. Hvor kjøpte du den? Lars Monsen Store 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogens Stønn Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 (endret) zimwalker skrev (8 timer siden): Ja når du sier det så kommer jeg på et tilfelle jeg erfarte nylig . Det var ikke med Ebay, derfor jeg ikke tenkte på det nå. Det var med en forhandler av kniver i Finland (Brisa.fi). Der var saken den at de hadde registret seg for VOEC og hadde etablert en elektronisk løsning med speditør (DHL). Men der svikte elektronikken dem i mellom, slik at jeg fikk et krav fra DHL på momsen jeg jo alt hadde betalt. Løste seg ved at jeg betalte DHL og forhandler samtidig refunderte momsen de alt hadde fakturert meg for. DHL unngår jeg i størst mulig grad. De prøvde til og med å kreve moms på bøker jeg bestilte fra Sverige. Jeg måtte selv dokumentere at det var bøker, selv om det var tydelig merket i papirene. En gang tok de (i tillegg til "rampegebyr" som minner om en annen tråd her inne om PostNord) et "utleggsgebyr" som er et gebyr fordi de legger ut for betaling av MOMS for deg. Men det var på en vare som ikke var MOMS-pliktig (under daværende beløpsgrense). Jeg ringte til sjefen på DHL-kontoret på Skedsmokorset og spurte på hvorfor de tok dette utleggsgebyret når det ikke hadde lagt ut noe MOMS. De sa da at det var et gebyr de tok når de ikke kunne ta utleggsgebyr for MOMS. Jeg fortalte dem akkurat hva jeg mente om dem. Hun sa seg faktisk enig! Men penga fikk jeg altså ikke tibake. Det er noen år siden nå da, og de har forbedret seg til en viss grad. Men jeg unngår dem så sant jeg kan, for de er dyre. Man får seg alltid en overraskelse når de har transportert varen, selv om varen var inklusive porto (som nok bare er porto fra lagret og bort til DHL) Endret 22. februar 2021 av Skogens Stønn skirveleif 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian V. Skrevet 26. mars 2021 Del Skrevet 26. mars 2021 Satt her plutselig med en Lars Monsen-kjele jeg og, 1100ml utgaven. Siden det er flere andre utgaver der ute med andre logoer til salgs på det norske marked, så er det noen som og kaller den for 900ml.. 1100ml er helt opp til kanten, mens 900 ml er øverste mål på måleskalaen. Ser samme tendens på 1600ml kjelen, der andre heller skriver at den er 1500ml, da det er øverste mål på måleskalaen. Og måtte jo teste om måleskalaen var riktig. Og det viste seg at her stemte det ganske så bra! 900ml i målebeger ga 900ml på skalaen i kjelen, og på vekta.. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian V. Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 Og der var en 1600ml-kjele i hus. Så nå har jeg komplett titansett i 450ml, 750ml, 1100ml og da den nyeste, 1600ml, eller 1200ml som jeg ville kalt den da det er høyeste mål på skalaen. Totalt innvendig volum er selvsagt 1600ml. Men så var det denne skalaen da, som jeg har vært litt skeptisk til, som viste seg å være veldig bra på 1100ml-kjelen, eller 900ml-kjelen som jeg da ville sagt. På "1600ml"-kjelen var det noe annet, lar bildene tale for seg..: 900ml på skalaen: 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Nils Einar Ljosland Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 Har ikke mange kokekar i titan. Men har noen små fra Evernew, Snow Peak og MSR. Alle kokekar i titan er fine kokekar. Men jeg synes Evernew tar kaka. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Krankman Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 (endret) Kristian J. Vabø skrev (1 time siden): Og der var en 1600ml-kjele i hus. Så nå har jeg komplett titansett i 450ml, 750ml, 1100ml og da den nyeste, 1600ml,(..) Jeg vil hevde at settet ikke er komplett da du mangler en 2900ml som pga størrelsen er nesten essensiell til snøsmelting. 🙂 Men bestill i stedet Boundless Voyage 2900ml fra Ali Express som er identisk med LM-kjelen i absolutt alle detaljer. Jeg har sittet med begge her hjemme. Du har tid før vinteren kommer og du sparer da ca 50%. Endret 16. juli 2021 av SnorreL Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håkan S Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 Varför ska du ha kokkärl i Titanium det ger viss bismak,har ej bra värmeöverföring från värmekällan till vattnen eller mat i kärlet. Har i vedkök men blev skevt och missfärgat vid första gången det användes. Jag har Al-med beläggning som är värmebehandlad HA i Trangia tex. Köpte en sked/gaffel i kombo vet ej om den ska med på tur får testa hemma. Om man ska väldigt stora kastruller typ 3-5l så kanske det kan bli aktuellt pga vikt killnad. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian V. Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 SnorreL skrev (5 timer siden): Jeg vil hevde at settet ikke er komplett da du mangler en 2900ml som pga størrelsen er nesten essensiell til snøsmelting. 🙂 Skal heller vurdere det om jeg noen gang kommer til å begynne med snøsmelting, evt om jeg noen gang får selskap på tur og det trengs større kjele. Men skal jo aldri se bort fra at man kan ryke på en smell, sånn plutselig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Espen Ørud Skrevet 17. juli 2021 Del Skrevet 17. juli 2021 (endret) Håkan S skrev (14 timer siden): Varför ska du ha kokkärl i Titanium det ger viss bismak,har ej bra värmeöverföring från värmekällan till vattnen eller mat i kärlet. Tja. Jeg har tatt 2 kjøkkentester med mine titankjeler (av anerkjente merker) kontra mine gamle kjeler og i begge testene har jeg kortest koketid i titankjelene. Sikker på du gjør det riktig og at det faktisk er titan i kjelene du har? Siste uke kokte vi 12x vann til real og 6x grøt +++ i en og samme titankjele. Etter rengjøring ser den knapt brukt ut ifht mange andre av mine kjeler. En av fordelene ved Titanium er vel at det ikke setter bismak på innholdet i det heletatt? Husk: aldri sett tom kjele på varmen.. Endret 17. juli 2021 av Espen Ørud 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håkan S Skrevet 17. juli 2021 Del Skrevet 17. juli 2021 hur kollar vad man köpt? Finns 4 olika mettaller det blandas med Palladium,AL,Vanadin,Mangan. Paladium tillhör Platina gruppen så klart dyrast och bäst blandning och lämpar sig bäst till matkärl de övriga till tex verktyg. Att T.leder värme sämre är AL.är testat på olika websidor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Krankman Skrevet 17. juli 2021 Del Skrevet 17. juli 2021 (endret) Mine to titankjeler setter 0 smak på vannet. En fra Lars Monsen og en MSR. Em stor fordel for meg er at de ikke smelter på bålet om man skulle glemme dem der og de tørrkoker. Det skjedde meg med en Trangiakjele i mine unge dager. Bruker man titankjeler slipper man å utvikle demens unødvendig tidlig som følge av aluminiumskjelebruk. Dette er ikke så viktig for meg altså, men sikkert andre som ser det som et pluss. Ikke vet jeg om det stemmer heller... Endret 17. juli 2021 av SnorreL 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Globerotta Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars Navigatøren skrev (På 21.2.2021 den 10.28): Da ble det en kjele og skje, den dyre varianten da jeg ikke orka å vente 3 uker på aliexpress 😅 Hvilket merke er det, og størrelse? 😊 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.