Gå til innhold
  • Bli medlem

Ti-meter-topper over 2000m


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg vet at det er mange som har meninger om registrering av topper med primærfaktor > 10m. Likevel foreslår jeg her en mulighet for folk å komme med topper de mener kan ha 10 meter.

Observasjon i påsken: Sagi N for S, ca 2030m, kan denne ha ti meter? - dette er første takk nord for sørtoppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg har en liste på siden min

http://www.bergtatt.net/primfaktor_under30.htm

Jeg har vært inne på tanken at Sagi kan ha fire topper. Så lenge ingenting blir målt med nøyaktig nok måleutstyr, vil mange topper bli med i "tvilsgruppen". Torgeir Eraker har et prosjekt på gang. Jeg har også skaffet meg et laservater, så når tiden strekker til skal jeg begynne å måle inn alle toppene som ikke har garanterte 10 meter i primærfaktor.

Forøvrig et interessant tema :P Vi får håpe at vi kan slå fast et eksakt antall topper med primærfaktor >10 meter etter hvert. Foreløpig får vi bare springe oppom alle knauser og hauger over 2000 meter, så er vi sikre på at vi får med alle toppene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner med innmåling av småtopper i sommer, men får desverre ikke så mye tid til slikt denne sesongen. Men jeg regner med at Kim og andre tar opp tråden og gjør noen målinger rundt omkring i fjellheimen :D

"Timeter'n"-prosjektet går kort fortalt ut på å måle primærfaktor ved hjelp av målestav, tømrervinkel og laservater. Med dette enkle utstyret kan én person gjøre målinger med nøyaktighet bedre enn 0,5 meter på en bratt 10m-topp. Dette antas å være tilstrekkelig, og gir mye sikrere resultater enn f.eks. høydemålerklokker (barometer).

Følg med på http://home.no/nfo2000m og se hvordan det går. Her vil det også komme nærmere beskrivelser og bilder av nødvendig utstyr, samt beskrivelse av hvordan målingene rent praktisk kan gjennomføres.

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonymous

Var for noen uker siden bortpå "Storsmeden, N" - den kan ikke kalles timeter - jeg hadde bare en vanlig høydemåler, men det er 99% sikkert at denne maks har 7-8 meter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Jeg har vært i kontakt med personer som nevner disse toppene som potensielle, noen kommentarer til dem??

Storebjørn N1 ca2170 (knaus på ryggen mot Storebjørn)

Storebjørn N2 ca2060 (steinhaug i skaret mot veslebjørn, etter min mening ganske sikker)

Stornubben NØ2 ca2030m (målt med barometer --> 15m kan kjempe om plass på lista)

Mesmogtind, N (krever kanskje klatring??)

Skeiia Ø (målt med barometer -->10m på eggen mellom Skeiia og veslebjørn, denne er ikke helt borte)

Store Memurutind, Midtopp(er)

Leirungstind Ø2 (denne må da ha 10 meter!?)

Leirungstind Ø for Vestre

Styggehøbretind, Sagtakk V

Styggehøbretind, Sagtakk Ø

Stryke Hestbrepigg Ø2 ?? (Thommessen opplyser 5meter...)

Jeg er veldig glad for at andre folk engasjerer seg i kompletteringen av en liste alle kan bli enige om, så jeg oppfordrer alle til å bidra med evt. nye topper i denne spalten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer:

Storebjørn N1 ca2170 (knaus på ryggen mot Storebjørn)

Ikke mer enn 5 meter.

Storebjørn N2 ca2060 (steinhaug i skaret mot veslebjørn, etter min mening ganske sikker)

Svært tvilsom.

Stornubben NØ2 ca2030m (målt med barometer --> 15m kan kjempe om plass på lista)

Kan igrunn ikke huske noen topp der...

Mesmogtind, N (krever kanskje klatring??)

Jeg har sett den på avstand. Interessant.

Skeiia Ø (målt med barometer -->10m på eggen mellom Skeiia og veslebjørn, denne er ikke helt borte)

Vil tippe på godt under 10 meter.

Store Memurutind, Midtopp(er)

Ganske så sikkert en topp der.

Leirungstind Ø2 (denne må da ha 10 meter!?)

Ja enig.

Leirungstind Ø for Vestre

Hvor er denne?

Styggehøbretind, Sagtakk V

Tvilsomt.

Styggehøbretind, Sagtakk Ø

Tvilsomt.

Stryke Hestbrepigg Ø2 ?? (Thommessen opplyser 5meter...)

Ja den har nok bare 5 meter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ok, bare så dere er advart: Hvis dere kommer opp med noen "nye" topper som medfører at jeg må gå ens ærend lange veier så vanker det juling! :wink:

På den annen side: Hvis dere stryker noen av toppene jeg ikke har vanker det kaffe samt kaker :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det sto første innlegg i denne tråden at det var mange meninger om å samle på topper med primærfaktor ned til 10 meter, men jeg har ikke sett noen skrive om det i Fjellforum.

Selv begynte jeg å samle på 2000m etter Røynes liste (primærfaktor 30m) for ca 10 år siden og er kommet et godt stykke på vei. En kollega av meg gikk på alle 2000m for en god stund siden, men da var det 50 m primærfaktor som gjaldt, altså har han kanskje ikke likevel vært på alle 2000 meterne i Norge ? Eller kanskje han er heldig som dermen kan frigjøre seg fra en toppliste ? Han har heldigvis ikke sluttet å gå i fjellet - tvert i mot. Men nå ser jeg at en ny liste med primærfaktor 10 m er i ferd med å bli til. Æsj! da er jeg nødt til å gå endel turer om igjen for å få med meg alt slik at jeg en gang i fremtiden kan si at jeg har vært på alle 2000 m i Norge! :evil::wink: Eller kanskje der er en fordel med lengere liste, for finnes det noe liv etter at alle topper er nådd? :wink: . En turkamerat av meg traff forresten på en som samlet på 10 metere. Han jobbet i kartverket eller NGO eller noe sånt og visste om en hel haug med topper som han ikke ville fortelle om til andre, så jeg tror det måleprosjektet kommer til å vare en stund. OK - til saken:

Blir ikke vi toppsamlere litt vel fanastiske når vi skal gå lange turer forbi flotte fjell for å nå opp på små steinhauger som etter nøye målinger har vist seg å ha en primærfaktor > 10.0m for så å kunne krysse av på en liste? Jeg har vært på noen 30 metere som jeg ikke akkurat vil kalle en fjelltopp, og jeg kan tenke meg at det blir ganske mange tilsvarende hauger når man går ned til 10m. Her blir toppen virkelig bare et punkt på veien. For all del - turene var fine likevel de. Om en topp er givende å gå på kan ikke alltid måles i metere, hverken i høydemeter eller i primærfaktor, f eks Nålene på Knutsholstind vil veldig mange synes flottere en Kjelhø, og de førstnevnte står ikke på Røynes liste. På den annen side vil en sånn liste få noen til å gå flere forskjellige steder, og kanskje på flere turer (?).

Noen som har noen meninger ?

Eller: er det noen vits å ha noen meninger om dette, så lenge folk har det fint i fjellet og ikke plager andre kan de vel gjøre som de vil ?

(Til alle 10m målere og samlere: God tur videre! Kanskje jeg hiver meg med en dag jeg og ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For det første: nålene på Knutseggi står da på Røynes liste!

Min mening er at når man først samler på topper over 2000 meter, krever det at en velger ut en liste en har som utgangspunkt. Et naturlig valg er å begrense denne liste vha. primærfaktoren. Nå innførte Røyne 10 meter som grense (kanskje dette var dumt?), og han fikk 300 topper. Nå viser det seg at det er et antall topper som oppfyller kriteriene som ikke er med på hans liste. Disse bør få bli med, selv om tallet ikke blir så pent som 300.

Har man vært på alle topper over 2000m, med 50m, 30m, 20m, eller 10 meter kan man uansett si at man har vært på alle, etter min mening. Hvilket pf man vil ha som grense får en jo velge selv!

Poenget mitt er at jeg synes alle disse listene bør være så korrekte som mulig, slik at samlere og petimetere (som jeg?) kan få en håndfast følelse av hvor mange topper det egentlig er.

Ps, hva heter han kartmannen?? Kan han bestikkes? skulle gjerne sett de punktene, for hvor kan de være? :wink:

mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fasinerende med disse 10 meterne, men tror det kan drøye lenge før vi har en korrekt liste. Samtidig er jeg i stor grad enig med tidligere innlegg om at det meste med p.f. under 50 og i alle fall ned mot 10 ikke har noe med topper å gjøre. Men det er akkurat samme fenomen som har gjort seg gjeldende i alpene. Der har de også tatt med en drøss topper med primærfaktor ned mot 10 meter, ja sogar under i sine oversikter over 4000 meterstopper.

Det må også sies at enkelte punkter med primærfaktor ned mot 10 meter er langt mer spennende enn enkelte topper med primærfaktor opp mot 50 meter. For eksempel synes jeg det er mye mer spennende å bestige sørlige og nordlige Soleiebotntinder enn den mindre av Kvitingskjøltoppene, eller hva med enkelte av de østlige Hestbrepigger?

Etter min mening burde en 2000 meterstoppliste inneholde topper med primærfaktor 50 meter nummerert fra 1 til 181 eller hvor mange det er, og så burde alle sekundæratopper til disse listes opp med 1.1 eller 1.a - 1.b altså hovedtoppens nummer først og deretter en bokstav eller deltall etterpå...

Når det gjelder kartmannen. Noen sa meg at på kartverket hadde de oversikt over 396 topper over 2000 m med primærfaktor +10 m. Jeg har litt vanskelig for å forstå at det kan være så mange, og at de vet det så nøyaktig.... De går vel ikke noe mer i fjellet de enn andre, og kartene har uansett mange mangler... Jeg kan ikke forstå at 3d fotoene som danner grunnlaget for kartene skal peke ut punkter med så stor nøyaktighet???

Men en ting er i alle fall sikkert, at Røines liste overhodet ikke er noe godt grunnlag dersom man samler etter p.f. 10 meter... Han har jo uteglemt nesten halvparten av toppene mellom <= 30 og >= 10 meter... Dette er etterhvert vidt kjent, likevel samler en drøss etter denne... Hvorfor kan ikke noen her på internett gå sammen om å lage ei ny liste med det vi forelpig vet? Torgeir har kommet et godt stykke på vei, men få det ut til 10pf samlerne... Hvis du først samler etter p.f. 10 meter er det jo for dumt dersom du går forbi en topp fordi den ikke stod på Røyne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Blir ikke vi toppsamlere litt vel fanastiske når vi skal gå lange turer forbi flotte fjell for å nå opp på små steinhauger som etter nøye målinger har vist seg å ha en primærfaktor > 10.0m for så å kunne krysse av på en liste?

Jeg kan bare svare for meg selv her. Jeg har filosofert endel over dette, og jeg har vært redd for at iveren etter å krysse av på listen skulle overskygge alt annet. Erfaringen har etterhvert gjort meg trygg på at dette ikke skjer. Jeg føler fortsatt en voldsom glede og frihet ved å gå i fjellet, og jeg lengter sårt tilbake når jeg ikke er der. Disse følelsene hadde ikke oppstått dersom antall nummer på listen var eneste fokus.

Jeg innrømmer lett at jeg blir noe fokusert på det. Dagen føles litt mer vellykket hvis jeg har klart syv topper kontra to. Det er egentlig tullete. Det er ikke antall topper som avgjør kvaliteten på en tur. Det blir omtrent like tullete som å si at det er om å gjøre å gå raskest. Jeg mener disse ting avgjør hva som er en vellykket tur:

1. Følelsen. Hva følte jeg mens turen vedvarte?

2. Utfordringen. Gjorde jeg noe på turen som ikke alle andre gjør?Skilte turen seg fra hverdagen?

3. Seieren. Klarte jeg å overvinne noe jeg var usikker på på forhånd. Ble jeg litt stolt av meg selv?

4. Gleden. Var det en berusende følelse å merke at kroppen fungerer? Var det friskt å kjenne vinden ruske i håret? Var ikke den uhyggelige stemningen da tåken kom sigende fascinerende?

Dette er slett ikke uttømmende, men bare noen hint om hva jeg vektlegger. Altså er jeg ikke bare fokusert på topper. Hvis antallet var det eneste målet tror jeg motivasjonen hadde falt relativt raskt. Det er nok den kjærligheten til fjellet (som aldri slutter å vokse) som er hovedmotivasjonen, selv om det gjør vondt å være politisk korrekt, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Men en ting er i alle fall sikkert, at Røines liste overhodet ikke er noe godt grunnlag dersom man samler etter p.f. 10 meter... Han har jo uteglemt nesten halvparten av toppene mellom <= 30 og >= 10 meter... Dette er etterhvert vidt kjent, likevel samler en drøss etter denne

Grunnen til dette er vel at Røines liste er den siste listen som ble utgitt og som har fått et slags fotfeste blant samlerne. Jeg vet i hvert fall ikke om noe bedre alternativ per dags dato, så jeg fortsetter nok å følge denne listen.

Men rett bør jo være rett, så det er en god ting hvis man kan få istand en endelig og korrekt liste. Synd at det ikke finnes noe fasitsvar på hva en topp egentlig er, for dette blir jo bare mer rot og mindre klarhet ettersom tiden går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
For det første: nålene på Knutseggi står da på Røynes liste!

Det er sikkert riktig. For å presisere er det listene/bøkene til Thommesen m.fl. jeg følger og disse baserer seg igjen toppene i Røynes liste med primærfaktor >= 30 m. Nålene er forøvrig nevnt her også, men er ikke regnet som primærtopper så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å tenke selv og se hva som kan være aktuelle topp-kandidater til en fremtidig, fullstendig liste. Jeg går på alt som stikker opp over 2000 meter, og vurderer en del selv etterpå hva som er topp eller ikke. Min liste er på 326 topper. I tillegg finnes det mange tvilstopper.

Forresten lista fra kartverket på 396 topper inneholder alt av hauger med primærfaktor over fem meter. Disse kan jo være mulige kandidater. Lista har også noen topper tett oppunder 2000 meter. N50-kartserien er ikke nøyaktig nok med tanke på hvor 2000-meters kurven går, så det kan godt være noen knauser under 2000 meter som er med, f.eks. 1996 på Torfinsseggi (mellom Vestre Torfinnstind og Kvitskardtind. Jeg vil nå tro at dette er et målt punkt fra gammelt av, ellers hadde det ikke fått en høyde på meteren (dvs. ikke konstruert fra flyfoto slik høydekurvene er).

Det skal ikke være så lett :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste at spørsmålet ville komme :wink: Jo, jeg har faktisk klart å spore den opp, men jeg vet ikke om jeg vil distrubiere den videre... Jeg startet med å kontakte Statens Kartverk, så fant jeg fram til vedkommende etter hvert. Kanskje jeg bygger ut lista på Bergtatt med resten av tvilstoppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke vi toppsamlere litt vel fanastiske når vi skal gå lange turer forbi flotte fjell for å nå opp på små steinhauger som etter nøye målinger har vist seg å ha en primærfaktor > 10.0m for så å kunne krysse av på en liste?

Definisjonen at en toppsamler er vel i denne sammenhengen en som samler på topper over 2000 meter. Skal man samle på topper må man ha en liste å gå etter, og slike lister kan lages etter mange kriterier. Det går jo an å lage en liste over alle "flotte" topper, men dette er ekstremt subjektivt. Eller vi kan lage en med "primærtopper" og "sekundærtopper" (Burchardt), men også der kan man fort rote seg ut på glattisen med subjektive vurderinger og dårlig bakgrunnsmateriale. Nei, det eneste objektive og korrekte er å bruke en liste basert på primærfaktor. Man kan gjerne kutte ut toppene med primærfaktor under 50 eller 30 meter, men da kommer usikkerheten inn igjen... 14 topper er oppført med primærfaktor 50 meter. Hvor gode er målingene..? Kan den riktige være 48, 49, 51 eller 52 meter? Skal du utelukke sørtoppen på Tverrådalskyrkja fordi den er oppført med pr.f. 45 meter..?

Poenget mitt; skal man samle topper, så bør man ha en korrekt liste å gå etter. Dette arbeidet er vi i gang med når det gjelder lista med pr.f. 10 meter, men jeg tviler på at noen gidder å sjekke alle toppene med pr.f. 30/50 meter...

Opplevelsen av fjellet er minst like stor for oss som tar turen ut på de små "steinhaugene" og småtoppene. Det er ofte der de morsomme utfordringene ligger; i det å nå helt ut på enden av den skarpe eggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har ikke målt Storebjørn, N1, men har fra pålitelig hold at denne toppen minst har 15 meter. Har sett på bilder (med mennesker på) at denne absolutt bør sjekkes nærmere. både Slettmarkhø N2, Storebjørn N2, Skeiia Ø og Stornubben NØ2 er på min liste.. 8)

:) Jeg har et forslag, men det er ikke sikkert dette blir så veldig godt mottatt. Jeg skjønner at folk ønsker en helt nøyaktig liste selv om jeg tror dette kommer til å ta for lang tid. Hva om vi førte opp ALLE topper som blir foreslått, alle som er forbundet med tvil. Da kunne vi satt opp en liste som man kunne bli enige om, med et antall topper som er over 2000m, og over CIRKA 10 meter. Da ville vi etterhvert få et fast antall topper med mer eller mindre 10 meter.

Mange vil kanskje innvende at dette blir et utrolig stort nummer, men kikker man nærmere på hvert område, f.eks Urdanos - Mjølkedalsbreen: vil man kanskje finne 1-2 slike topper. Bygdin-Gjende: 5-10 topper, Hurrungane: 1 topp, Rondane : 1topp, Glittertind-området: 0topper osv.

Så kunne vi hatt avstemninger på de mest tvilsomme, mens gutta som bestemmer her og er "heltene" i dette forumet (f.eks Kim, Morten, Torgeir, kanskje fler?) kan ta den endelige avgjørelsen.

Mitt poeng er at det viktigste ikke er at alle toppene MÅ på centimeteren være over 10m, men at alle toppene over 10m i alle fall er med, og at vi får et FAST tall slik at jeg f. eks kan si at jeg har vært på nøyaktig halvparten av landets topper over 2000m med pf>10.

Er noen positive til dette!!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir veldig vanskelig å bli enige om ei slik liste... Spesielt nå som målingene er i gang. Har mer tro på at vi fortsetter å identifisere alle tvilsomme topper, og at flere lærer seg hvordan målinger av primærfaktor kan gjøres. Om alle gjør en innsats tror jeg at ei korrekt liste kan etableres innen 4-5 år.

Det viktige er at vi får alle kandidat-topper opp på bordet. Da blir det mulig å planlegge litt, slik at måleutstyret blir med på turen...

Så forresten en ny kandidat i helga; Trollhøin, N-2. Det er en liten pigg på nordøsteggen på Trollhøin, N (Nørdre Trollsteinhøe), og denne kan ha pr.f. 10 meter. Vi så den fra skardet mellom Austre og Nørdre. Vanskelig å bedømme på avstand, så jeg er temmelig usikker. Høyden er ca. 2100 meter, og det er bratt på begge sider av skardet mot Nørdre. Kommer tilbake med bilde senere. Kanskje kalle den Trollsteinpiggen ellerno..? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.