GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Hjelp meg med valg av truger :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fÄtt oss hytte nesten 1000 moh pÄ Þstlandet. Det er bjÞrkeskog ved hytta, men store myrer og Äpent terreng tett ved. Lett kupert og lave fjell. Det er oppkjÞrte skilÞyper like ved, men som en variasjon, samt i mellomsesong hadde det vÊrt veldig gÞy Ä gÄ pÄ truger. I tillegg ogsÄ lettvint rundt hytta. Vi har overhode ingen erfaring med truger.

Ang truger sÄ ser jeg pÄ vekta mi som en utfordring. FÞttene mine er for smÄ til herre/unisex-truger, sÄ jeg kan kun velge mellom dametruger. Det er spesielt tre som er aktuelle og som jeg har fÄtt pris pÄ, prisen er sÄ lik at den ikke trenger Ä bli hensyntatt. Basert pÄ opplysningene jeg har gitt, hvilken skal jeg gÄ for? - Atlas Montane Elektra 27", Tubbs panoramic 25", eller Tubbs Wilderness 30"? Alle er dametruger. Wilderness var eneste alternativ med lengde 30" i den priskategorien. I tillegg har jeg mulighet til Ä gÄ bak mannen, hvis han gÄr foran i lÞssnÞ, sÄ er det kanskje lettere Ä gÄ bak i hans spor? Gode bindinger som klemmer minst mulig er en stor fordel.

Jeg blir veldig glad hvis noen tar seg tid til Ä svare :-) 

Annonse
Skrevet

Ja, sjedent man Ăžnsker seg mindre truger nĂ„r man er pĂ„ tur 🙂
Ofte bredden pÄ trugene som gjÞr at det er slitsomt Ä gÄ med de.
Moderne truger er relativt smale i forhold til f.eks Forsvarets alu-truger. SÄ man gÄr ikke "brei-beint".
Forskjellen mellom 30" og 36" Tubbs er bare 5cm. AltsĂ„ ikke mye i bredden 🙂

Skrevet (endret)
Fjellgeitin skrev (4 timer siden):

hvis han gÄr foran i lÞssnÞ, sÄ er det kanskje lettere Ä gÄ bak i hans spor?

Ja, veldig ofte vil det vÊre mye lettere Ä gÄ i en annens spor. Man kan ogsÄ lage seg trugelÞyper som man benytter hele vinteren, akkurat som med skilÞyper. I lÞssnÞ er det en fordel med stÞrst mulig truge. GÄr man pÄ hardt underlag, for eksempel bÊrende skare eller ei lÞype man holder ved like, er det ofte litt lettete med noe mindre og lettete truger. Kanskje man trenger to par? Men skal du bare ha ett par og vil gÄ i lÞssnÞ, velg de stÞrste. Det mener nÄ jeg. Og bruk skistaver.

😉

Endret av Skogens StĂžnn
  • Liker 1
Skrevet

Da har jeg prÞvd to truger innendÞrs, Tubbs Wilderness 30 og Atlas Montane 27". Det var overraskende stor forskjell pÄ de, bÄde pÄ stÞrrelsen av selve trugen men ogsÄ stÞrrelsen pÄ bindingen. Tubbs damebinding var stor, hellÞfteren sitter sÄ langt bak at jeg bare sÄ vidt fÄr helen oppÄ. Atlasbindingen var vesentlig mindre slik at hellÞfteren kom godt innunder helen. Atlastrugen er smalere enn Tubbs med de fordeler og ulemper det medfÞrer. Ser poenget med to truger, men i fÞrste omgang mÄ jeg bestemme meg for en ;-) Siden hytta er ny for oss, sÄ er det ogsÄ vanskelig Ä forutse hvor hardt eller lÞst underlaget er. Det varierer sikkert i lÞpet av sesongen.... innendÞrs sÄ var Atlastrugen veldig tiltalende. Men sÄ var det bÊreevnen da, og bruk ute i praksis :-)

Skrevet
Terka skrev (4 minutter siden):

Til MSR sine Evo / Revo / Lightening truger kan man kjĂžpe forlenger, da kan man tilpasse stĂžrrelsen litt ut fra gjeldende forhold.

Noe som omtrent er like viktig som Ă„ kunne tilpasse lengden pĂ„ en bĂ„t man bruker i innaskjĂŠrs 😁

Skrevet
tubbs skrev (3 minutter siden):

Noe som omtrent er like viktig som Ă„ kunne tilpasse lengden pĂ„ en bĂ„t man bruker i innaskjĂŠrs 😁

Tja skal du bruke bĂ„ten opp/ned tett krattskog sĂ„ er det mer relevant med mindre truger enn om du skal spankulere bortover en stor Ă„pen flate. PĂ„ samme mĂ„tte ville jeg ikke dratt en supertanker igjennom alle slags sund innaskjĂŠrs. 😜 

• Hehe 1
Skrevet
Fjellgeitin skrev (9 timer siden):

Da har jeg prÞvd to truger innendÞrs, Tubbs Wilderness 30 og Atlas Montane 27". Det var overraskende stor forskjell pÄ de, bÄde pÄ stÞrrelsen av selve trugen men ogsÄ stÞrrelsen pÄ bindingen. Tubbs damebinding var stor, hellÞfteren sitter sÄ langt bak at jeg bare sÄ vidt fÄr helen oppÄ. Atlasbindingen var vesentlig mindre slik at hellÞfteren kom godt innunder helen. Atlastrugen er smalere enn Tubbs med de fordeler og ulemper det medfÞrer. Ser poenget med to truger, men i fÞrste omgang mÄ jeg bestemme meg for en ;-) Siden hytta er ny for oss, sÄ er det ogsÄ vanskelig Ä forutse hvor hardt eller lÞst underlaget er. Det varierer sikkert i lÞpet av sesongen.... innendÞrs sÄ var Atlastrugen veldig tiltalende. Men sÄ var det bÊreevnen da, og bruk ute i praksis :-)

Jeg ville kanskje valgt de du synes passer best. De tre tommene betyr neppe allverden. Det er ihvertfall bedre med en 27" der bindingen sitter bra enn en 30" der bindingen ikke sitter bra. Tenk ogsÄ pÄ at du kanskje Þnsker Ä bruke forskjellig fottÞy. Hvis du skal ha med deg ski pÄ topptur og bruker truger for Ä gÄ opp mÄ du kunne bruke skiskoa i trugene. FjellstÞvlene dine bÞr ogsÄ kunne brukes. Jeg liker bedre Ä bruke fjellstÞvler i mine enn skisko. TÞffler i trugene er kanskje ikke sÊrlig aktuelt, men hvis du bare skal bort i nabohytta en kilometer borte for Ä kvele ei flaske vin med noen venner kan det kanskje vÊre greit Ä kunne trÄ i trugene med joggeskoa? PÄ skarefÞre er forresten et par varme "fjelljoggere" aldeles nydelig Ä gÄ pÄ tur i pÄ truger.

Hvis hÊlen kommer bare akkurat oppÄ hÊllÞfteren (bare en cm eller sÄ innpÄ hÊlen) er det fare for at hÊlen vil glippe av under bruk, sÊrlig hvis bindingen ikke sitter godt. PÄ den annen side er det ikke sikkert du kommer til Ä bruke hÊllÞftere noe sÊrlig. De kommer til sin rett fÞrst og fremst i lange bratte stigninger med noksÄ hardt underlag, typisk topptur i fjellet pÄ skare/isskare. NÄr jeg gÄr i skogen bruker jeg for eksempel svÊrt sjelden hÊllÞfterne, selv nÄr jeg gÄr oppover.

;-)

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar. Du har noen gode poeng 👍 Er nok Atlas-bindingen som sitter best og klemmer minst. Pga dette sĂ„ holder jeg en knapp pĂ„ de. Skulle Ăžnske de fantes i litt lengre som damemodell. Kunne kanskje prĂžvd herre-modellen til Atlas. Men den hadde de dessverre ikke inne. Noen som vet bredden pĂ„ Atlas montane 30"? Den stĂ„r ikke oppgitt.

Skrevet

Har ogsÄ prÞvd Tubbs Panoramic som skal vÊre en forbedret utgave av Wilderness. Boa-bindingen var den desidert letteste bindingen Ä ta av/pÄ. Og den satt godt rundt skoa. Dessverre sÄ klemmer den ogsÄ litt mere slik at den dessverre mÄtte velges bort pga betennelse. Men mannen gikk for denne :-)

Skrevet (endret)

Da kan jeg godt oppsummere hvis det kan hjelpe noen andre med valg av truger. Jeg er en dame pÄ 83 kg og har 38/39 i skostÞrrelse, Har ogsÄ noen utfordringer med betennelse i fÞtter. Jeg Þnsket en truge som bÊrer godt og synes det var en utfordring Ä finne en stor og god dametruge. Gode bindinger var ogsÄ viktig. Etter Ä ha kikket sÄ mener jeg utvalget er mye bedre for herrer, produsentene henger litt etter med Ä tilby like mange truger for damer. Jeg peilet meg inn pÄ Tubbs panoramic, Tubbs wilderness og Atlas montane. Har prÞvd bÄde dame og herre variantene av disse.

Jeg fant at Tubbs er bredere enn Atlas. Etter prÞving ute synes jeg Tubbsene var for brede. Dette gjelder ogsÄ damemodellene som faktisk er like brede som herremodellene. Tubbs panoramic har veldig gode og enkle bindinger. Til og med herrebindingen passet, bortsett fra at hellÞfteren sitter for langt bak for mine fjellsko. Wilderness-bindingen var derimot altfor stor og med dÄrlig passform. Jeg ville glatt valgt Tubbs herre panoramic 30" fremfor dame wilderness 30" pga vesentlig bedre binding. Ellers er disse tubbsene veldig like. En ting som var pluss med Tubbs er at de er litt bÞyd bÄde foran og bak, slik at de er lette Ä gÄ med i forhold til lengden. Jeg hadde ingen problemer med lengen 30" til tross for at jeg ikke er sÄ lang selv. Det var bredden pÄ trugene som ble problemet.

Atlas har smalere truger, bÄde i herre og dame. Jeg fant at disse ga mindre brebent gange og bedre for hofteleddsbÞyere. For meg som dame falt derfor valget pÄ Atlas montane. Herrebindingen sitter like godt pÄ skoene som damebindingen. Men som med Tubbs, sÄ sitter hellÞfteren for langt bak pÄ herretrugen. Atlastrugen er noe flatere enn Tubbs, men var ogsÄ ok Ä gÄ med. 

Konklusjon: Hvis bredden er viktig sÄ velg Atlas montane. Ellers var Tubbs panoramic veldig gode pÄ alle andre mÄter. Wilderness har binding med dÄrlig passform. Atlas har litt bedre feste. Alle var stille pÄ snÞen :-)

Endret av Fjellgeitin
  • Liker 2
  • Takk 1
  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Mye bra svar her. Tjuver trÄden litt da jeg ser etter mine fÞrste truger. Leverte ski til prepp og fÄr de ikke fÞr til uka. XXL har disse pÄ tilbud og tenkte prÞve de. Noen grunn til Ä ikke gjÞre det, er det noe som tilsier helt krise? De er oppgitt til 94kg bÊrevne noe jeg lett runder pÄ vinteren. kan heller selge de Ä oppgradere men sku gjerne plukket opp noen i dag.

https://www.xxl.no/mackenzie-back-country-30-truge-bla/p/1168727_1_style

Endret av Joachim V
Skrevet
Joachim V skrev (4 timer siden):

Mye bra svar her. Tjuver trÄden litt da jeg ser etter mine fÞrste truger. Leverte ski til prepp og fÄr de ikke fÞr til uka. XXL har disse pÄ tilbud og tenkte prÞve de. Noen grunn til Ä ikke gjÞre det, er det noe som tilsier helt krise? De er oppgitt til 94kg bÊrevne noe jeg lett runder pÄ vinteren. kan heller selge de Ä oppgradere men sku gjerne plukket opp noen i dag.

https://www.xxl.no/mackenzie-back-country-30-truge-bla/p/1168727_1_style

Tror nok de vil fungere rimelig greit, men ta med deg skoa du vil bruke og test hvordan de sitter pÄ. Du bÞr ikke kunne vri foten for mye ut av lengderetningen. Da kan trugene bli litt uhÄndterlig Ä styre. GÄr du pÄ hard snÞ (f. eks. skÞytesporet i skilÞype, skogsbilvei...), lite snÞ som det er i skogen i lavlandet nÄ, eller skare vil det meste fungere.

;-)

Skrevet
Skogens StĂžnn skrev (1 time siden):

Tror nok de vil fungere rimelig greit, men ta med deg skoa du vil bruke og test hvordan de sitter pÄ. Du bÞr ikke kunne vri foten for mye ut av lengderetningen. Da kan trugene bli litt uhÄndterlig Ä styre. GÄr du pÄ hard snÞ (f. eks. skÞytesporet i skilÞype, skogsbilvei...), lite snÞ som det er i skogen i lavlandet nÄ, eller skare vil det meste fungere.

;-)

Takk for svar oppi min akutte beslutningsvegring. Jeg kom over et innlegg pÄ kammeret som mente de klÞra under var av tynt uholdbart gods hvis man trÄr litt feil. Ser jo Tubbs er i en annen liga sÄ da gikk jeg for Journy 30. Trur det blir bra, prÞvd en liten tur i dag. gikk veldig fint, synker litt i nysnÞen som er nÄ men mest uvant.. :D 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Joachim V skrev (40 minutter siden):

synker litt i nysnÞen som er nÄ

Trugene skal vÊre svÊrt store hvis du ikke skal synke i nysnÞ. Men det vil stort sett alltid vÊre bedre med truger enn uten. Skal du gÄ oppÄ snÞen mÄ det vÊre skare. Hardpakket snÞ bÊrer ogsÄ ganske bra. Og ikke minst kan du gÄ opp ei turlÞype som bare blir bedre og bedre for hver gang du gÄr den.

KlÞrne er veldig viktige nÄr det er hard skare og isete.

God tur! Jeg bruker stort sett bare truger, men sÄ liker jeg ikke Ä gÄ i lÞyper og andres spor da. Jeg liker Ä la veien bli til mens jeg gÄr (a.k.a. "bushe")

;-)

Endret av Skogens StĂžnn
skirveleif
Skrevet
Skogens StĂžnn skrev (7 minutter siden):

Trugene skal vÊre svÊrt store hvis du ikke skal synke i nysnÞ. Men det vil stort sett alltid vÊre bedre med truger enn uten. Skal du gÄ oppÄ snÞen mÄ det vÊre skare. Hardpakket snÞ bÊrer ogsÄ ganske bra. Og ikke minst kan du gÄ opp ei turlÞype som bare blir bedre og bedre for hver gang du gÄr den.

KlÞrne er veldug viktige nÄr det er hard skare og isete.

God tur! Jeg bruker stort sett bare truger, men sÄ liker jeg ikke Ä gÄ i lÞyper og andres spor da. Jeg liker Ä la veien bli til mens jeg gÄr (a.k.a. "bushe")

;-)

Jepp, jeg skjÞnte det synker var mest bare for Ä konstatere, kombinert med at det er blÞt og tung snÞ nÄ sÄ er det kansje av det tyngste fÞret sÄ det kan bare bli bedre. :D 

Takk for tips, blir bra dette. 

• Liker 1
  • 1 mĂ„ned senere...
Skrevet

TjyvlÄner trÄden litt her jeg ogsÄ. 
Er det noen som har forsÞkt Ä trekke pulk i lÞssnÞ i oppoverbakke med truger? Funker det bedre enn med fjellski? 
Jeg har et fjellvann jeg vil gÄ til som har en 200 meter bakke i skog som vil vÊre veldig vanskelig med ski og dyp lÞssnÞ siden man trÄkker gjennom hele tiden pÄ tur oppover.
Er det hÄp om at et par store truger vil gjÞre klatringen lettere, eller blir det like hÄplÞst?

• 2 Ă„r senere...
Skrevet
Lavvosolberg skrev (PĂ„ 8.2.2021 den 12.22):

TjyvlÄner trÄden litt her jeg ogsÄ. 
Er det noen som har forsÞkt Ä trekke pulk i lÞssnÞ i oppoverbakke med truger? Funker det bedre enn med fjellski? 
Jeg har et fjellvann jeg vil gÄ til som har en 200 meter bakke i skog som vil vÊre veldig vanskelig med ski og dyp lÞssnÞ siden man trÄkker gjennom hele tiden pÄ tur oppover.
Er det hÄp om at et par store truger vil gjÞre klatringen lettere, eller blir det like hÄplÞst?

Bumper denne.

Skrevet

Jeg har en veldig bratt bakke noen hundre meter opp til hytta, og drar som regel en (alt for) tung pulk opp nÄr jeg ankommer. Har truger, fjellski med feller og randoski. Det beste er randoskiene. Da har man bÄde godt feste og hÊllÞftere (og moro ned igjen..). Nummer to pÄ lista er trugene, og fjellskiene er sistevalg. Men dette er min spesifikke tur med kun bratt bakke. Hvis det er en lengre strekning med flatt terreng inni der, vil det sikkert se annerledes ut. Da kan man evt ha med bÄde ski og truger, og legge det paret man ikke bruker oppÄ pulken.  

Det kommer selvsagt ogsÄ an pÄ snÞdybde og tyngde pÄ pulken, samt type pulk. Har man en pulk som velter lett er det praktisk Ä gÄ rett opp. Med fjellskiene blir det gjerne mer traversering i bratte partier, og mer velt. 

• 2 mĂ„neder senere...
Skrevet

Istedet for Ä lage en ny trÄd, stiller jeg spÞrsmÄlet her, da dette ser ut som en relevant trÄd. 

Jeg har nesten ingen erfaring med truger, men kjÞpte meg et par av aller billigste sort Gridarmor Lierne for et halvÄrs tid siden. I gÄr fikk jeg endelig prÞvd disse, en kort tur pÄ skarefÞre og barmarkflekker. Jeg prÞvde fÞrst Ä gÄ til fots pÄ denne snÞen, men brÞt gjennom, og det var da jeg hentet frem trugene fra bilen, mest for moro skyld og for Ä teste dem, ikke for Ä gÄ en langtur. 

NÄ har jeg ikke noen umiddelbare planer om Ä gÄ til anskaffelse av nye og dyre truger, men spÞr helt generelt, mtp et eventuelt fremtidig kjÞp: Er det svÊrt stor forskjell pÄ dyre og billige truger, jevnt over? FÄr man en vesensforskjellig opplevelse av Ä gÄ med kvalitetstruger kontra billige "hyttetruger" av det slaget jeg har? Siden jeg kun har gÄtt 1 (liten) tur pÄ truger, og disse er billige og dermed relativt dÄrlige(?), har jeg per i dag ikke noe sammenligningsgrunnlag. 

BruksomrÄdet mitt er stort sett ganske korte dagsturer pÄ skarefÞre om vÄren, nÄr snÞen ligger flekkvis slik at det er upraktisk med ski (som mÄ tas av og pÄ flere ganger), i kupert terreng. Til resten av snÞsesongen bruker jeg i all hovedsak ski. Det er altsÄ et poeng at trugene mÄ tÄle noe steinete underlag, ikke bare hard snÞ/is. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.